Forfatter Emne: Tuning af SV1000 med mere :)  (Læst 8388 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

MSGDiller

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 71
Tuning af SV1000 med mere :)
« Dato: December 14, 2006, 11:12:11 pm »
Denne post er oprindelig fra "lidt af hvert" men flytter den herind hvor den hører til, så folk kan få gavn af den på længere sigt. Det er oprindelig min første tråd, da jeg er spritny herinde :) Jeg har ændret lidt i posten sammenlignet med den originale post :) :)


Jeg vil lige dele min viden med jer ang. SV1000. Jeg har brugt en del tid på at tune min TL´er og har i den forbindelse også sat mig ind i hvordan SV motoren virker :) Inden jeg gør det præsenterer jeg lige min TL´er, da den jo er i meget nær familie med SV´eren, og da det er den der har givet mig lidt viden på hele området

TL´eren ser sådan her ud










Der kan ses mere på:
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2250

Udstyrslisten på TL´eren er her. Motortuningen udstyrslisten
- PVM letvægtfælge 5Y egers
- Komplet Akrapovic anlæg 2-2 med titaniums potter
- Powercommander 3USB + map til hver enkel cyllinder
- Komplet forgaffel fra en GSX1000R k4 Guld eloxeret med radial bremser og sorte inderben
- sorte armerede bremseslanger
- Spritnye Braking Wave letvægtsskiver
- Radial bremsemaster fra en GSX1000R k4
- Öhlins bag-dæmper
- Lindemann Engineering bagfjeder tilpasset min vægt
- FG Gubellini carbon styrdæmper med 24 justeringer
- Forstærket og modificeret bagsvinger fra TLR
- Stage 3 knaster
- Sorte letvægts aluskruer overalt hvor der må skiftes
- DID 525erv race guld eloxeret kæde, med letvægts tandhjul
- 2 stemplet bagkaliber/master fra GSX1000R k4 i guld med nye klodser
- Rizoma greb
- 1/5 Throttle insert
- Fabbri kåbeglas
- Creative precision fodhvilere
- UK lygte med H4 pærer
- LED baglygte
- 5x klarlak
- pulverlakkeret stel + dele
- ALU letvægtsskruer i sort hvor der kan skiftes
- LOS Crash Bobbins Protection
- Carbon forskærm
- Carbon heelpads
- Carbon styrender
- Cateye blinklys
- ZX9r spejle

Vægt besparelse cirka 20kg. Så Cyklen har en tørvægt på under 170kg :)
regnskabet ser sådan her ud:

5kg fælge + skiver (roterende masse, samt vægt en centret på fælge)
6kg akrapovic anlæg
2kg Öhlins bagdæmper
3kg diverse carbon + fjernede dele + udskiftede dele
2kg radial gaffel
2kg letvægts tandhjul, kæde og skift fra 530´er kæde til 525


Lad os tage fat i noget tuning :)
Jeg har det sidste år haft masser af forskellige setups og fået en del rulninger på TL´eren. Så er godt med på hvad de enkelte ting giver i ydelse og hvad ting IKKE giver, samt hvad der kan forårsage problemer.

Jeg kører pt med følgende setup på min TL´er
Setup 1:
- modificeret luftfilterbox med åben låg og indsugningstragte på 1,5cm højde
- komplet akrapovic 2-2
- Custom lavede knaster for mere bundtræk og mellemområde (det er jo det man bruger)
- pc3usb med map til hver enkelt cyllinder lavet af Mr. Dyno
- motor fra 2000 (der er forskel på 97 motor og 98+ motor, da topstykker er anderledes, mere til det senere, da det har relevans for tuning af sv1000)

mit "gamle" setup var
Setup 2:
- 1997 motor
- modificeret luftfilterkasse med tragte
- komplet akprapovic 2-2
- standard TL1000S knaster
- pc2 map lavet af Mr. Dyno

Setupforskellen lyder ikke af meget, men se lige på kurverne. Både motorskift og de enkelte ændringer har en del at sige
Her er rulningen ved Mr. Dyno
Setup 1 er den røde kurve
Setup 2 er den blå kurve






Som det ses har den røde kurve flest topheste, mens den blå smider mest HK hele vejen op. Det er hovedsageligt pga forskellen på topstykkerne på 97 og 00 motoren. Som udgangspunkt smider en TLS 1997 lidt mere på toppen end 98+ TLS modelen. Dog har 98+ modellen lidt mere HK hele vejen op. Husk derudover på at Dynojet 250i bænken måler et lavt hvis man sammenligner med mange af de bænke der ellers står rundt omkring i landet. En moddet SV1000 måler typisk i området af 105HK på Dynos bænk. Men igen, det er i realiteten fuldstændig ligemeget hvad de enkelte bænke måler. Det der er intressant er at få nogle sammenligner fra samme bænk, dvs med tilsvarende mc´er. Der kan man nemlig se forskellen på hvad ens egen cykel kan sammenlignet med hvad fx naboens af samme model kan. For mig har det gældt om at få flest heste ved et givent rpm-tal. Fx ved 7000rpm, på en bænk som Mr. Dynos smider en standard TL´er 88hk og en SV1000 med slipon og pipercross omkring 85hk. Min lægger 103hk ved 7000rpm. 
115hk lyder ikke af meget på en TL´er når der er lavet så meget som der er. Men sammenligner man med andre TL´ere (både TLR og TLS) og SV1000´ere der er rullet på samme bænk, ja så ligger min altså en 10-20HK og 10-20Nm over i hele området op til 8000rpm. Og det er jo bund om mellemområde man bruger :) Topheste bruges stort set kun på banen.

Lad os tage fat i SV1000´eren :) Det er jo det i er herinde for :) :)
SV´eren har en meget jævn og "kedelig" kurve efter 6000rpm sammenlignet med en TL´er.
Der er en test her fra en anden bænk en Mr. dynos. Alle 4 cykler er testet i samme bænk, så de kan sammenlignes.

Gul er en SV1000 kørt ind med pc3, pipercross og slipons
Blå er en TLS kørt ind med TEKA box og slipons
Grøn er er TLR kørt ind med TEKA box og slipons
Rød er min TLS med setup 2, dvs det setup med flest topheste og mindst bund.






Skal man have hævet kurven mere på en SV`er end pc3, pipercross og slipons tillader, ja så skal der noget mere flow igennem motoren. Det kan gøres på følgende måder

- komplet udstødningssytem fra fx Yoshimura (2-1) eller et custom lavet sæt forrør (kan man få i Tyskland) hvor man selv smider potter på.

- topstykker fra en TLS eller TLR inkl knaster , de skulle passe lige over, men er ved at få det undersøgt. Det kan være der skal moddes lidt, men det burde ikke være et problem hvis man er mand til at give sig i krig med at hente flere HK ud af sin SV´er. TLR og TLS fra 98+ topstykker er ens, men der er forksel på knasterne. TLS 97 topstykker har topstykker der giver mest topydelse, men med tab på bund og mellemområde sammenlignet med TLR og TLS 98+ topstykker. Jeg vender tilbage når jeg ved om de passer lige over. Ellers er der den mulighed at få sine topstykker portet. Men man skal passe lidt på med det, da en forkert portning vil gøre mere skade end gavn. Der kan portes på mange forskellige måder!

- pc3 med custom map (og ej map fra nettet) der kan give mere benzin til overstående ændring og selvfølgelig også hvis man tager nedestående ændring med

Er man hardcore kan man derudover hæve kompressionen på sin maskine. Det kan gøres ved at smide TLR stempler i eller købe JE stempler. Der findes også andre fabrikanter, men lad være med at hæve mere end 12,5:1. En anden mulighed er at plane sit topstykke en smule, det giver et lille boost i kompressionen også.
Man kan ligeledes lette sit svinghjul, det giver omdrejningsvillighed, men det betyder også at cyklen kører mere jævnt i bunden. Så det er op til en selv hvad man er til. Et lettet svinghjul har ingen betydening for fuel/air mixet.
Der kan købes knaster man selv kan time og man kan også købe færdige knaster. De giver som regelem mere topeffekt, men med et indre tab i bund og mellmeområdet. HUsk også at ve dknastskift, ja så gælder flaskehals effekten, dvs knaster kommer bedst til sin ret hvis alle andre flaskehalse også er fjernet

Man skal huske på, at piller man enkelte af overstående modifikationer ud, så giver det ikke meget i sig selv. Netop fordi at der så vil være flaskehalse, der gør at modifikationen ikke kommer til sin ret. Så som udgangspunkt er man nødt til at lave flere ting af gangen hvis man vil have hævet kurven seriøst, og ikke bare et par enkelte heste eller 3. Man kan også risikere at ændrer man 1 enkelt modifikation, så afhængig af modifikationens omfang, så kan man faktsik risikere at atbe ydelse! Det er ikke ensbetydende med at modifikationen er dårlig, men det er simpelthen et spørgsmål om at få alle faktorer til at gå op i en højere enhed. En spritny 4Ghz computer kommer jo heller ikke til sin ret med 128mb ram sat i :)

Har man penge nok i pungen, så send motoren over til
http://www.terryshepherdtuning.com/
eller ned til
http://www.thiel-motoren.de/
Husk der derudover skal laves et map med en pc3 :) Det koster også en smule. Et custom map er nødvendigt hvis man går igang med noget af overstående. Men uanset, så er et custom map klart at anbefale! Man kan IKKE selv justere en powercommander uden gasmåler og bænk med bremse og en erfaring udover det sædvanelige. Nøjes man med et pipercross og slipons på kan man til nøds få et map fra en der har fået lavet et custom, og så smide det i ens egen mc hvis ikek man har råd til et custom map.

Der kan købes knaster med mere her hvis man er frisk på det. SOm jeg skrev før, så husk ar skifter man knaster, så skal man fjerne de resterende flaskehalse i cyklen, ellers giver det stort set intet, igen gælder flaskehalseffekten
http://www.jhsracing.co.uk/archive/03-1000/engine.htm

Regnstykket med 1hk pr. tusind kroner passer meget godt. Det har jeg ihvertfald fundet ud af :) Man skal afgøre med sig selv hvorhenne man vil have sine HK, i top eller bund? over det hele? og om man mener det er pengene værd.

Udover motortuning, kan man faktsik hente rigtig meget andre steder også.
Den bedste  tuning jeg har lavet på min cykel er at smide letvægsfælge på den! Det føles som 20hk mere på hjulet, og dertil ændrer cyklens køreegenskaber sig så meget til det positive at man tror det er løgn. Hvis ikke man vil smide 10k efter et par nye PVM fælge, så kunne man gå på jagt efter et par nyere GSXR fæge. Der er cirka et 1kg at spare i alt, det lyder ikke af meget, men det kan mærkes! Sådanne kan købes til omkring 3-4k på ebay.
Med PVM henter man cirka 5kg. Husk det er roterende masse, dvs det bedste sted man kan spare kg.
Jeg har ligeledes strippet min cykel for 20kg. Det kan ligeledes mærkes kraftigt. Så kom igang med at pille alt overflødigt af :)

Samme gælder med affjedring, en korrekt opsat affjedring er bedre end 10hk mere på baghjulet. Sørg for at sætte affjedringen rigtig op eller evt at udskifte den til noget ôhlins hvis pengene er til det.
Der er en guide her til setup af affjedring
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=10226

Især på SV´eren vil jeg anbefale at smiden en USD gaffel på. Dette bør dog ikke gøres hvis ikke man skifter den bagerste dæmper. En USD gaffel fjerner "sofa" egenskaberne som SV1000´eren har pga den bløde forende. En GSX1000R k4 gaffel komplet kan købes på ebay til mellem 5k og 7k. Og så er den med radiale bremser der giver en bedre kontrol end standard SV1000 bremserne :)
Håber i kan bruge det til noget. Er der spørgsmål så spørg endelig :) Der er sikkert en masse jeg har glemt i farten :)



Og så lige til os V2 folk :) Se lige her. Det her er en SV1000 (hvid) og min TL (blå) sat op mod nogle 600ccm :)
Hvad mon der er sjovest at køre på, en V2 eller en 600ccm sportsmaskine :) :) :) De 3 600ccm er henholdsvis en cbr600 04, gsx600r k4 og en zx636r 04. Som det ses skal sådanne 600´ere r4 skal have rpm før de laver noget. Men husk også at totalvægt og gearing har en del at sige, så man skal nu ikke helt kimse af de 600ccm´ere :)



Er der interesse for det har jeg masser af kurve fra V2 cykler der er testet på samme bænk, så man kan se ydelsesforskellen sat op mod hinanden. Spørg hvis der er noget i vil se. :) Har de fleste V2´ere fra samme bænk


Til dem der har interesse så smider jeg lige billede og kurver op fra min mille sammenlignet med min TL´er



se mere her:
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=8311


Min Mille er tunet professionelt ved Amann i Tyskland, der er lavet følgende:
- Let portede topstykker
- Let planede topstykker for højere kompression
- Større indsugningsventil
- Knaster fra en Mille R 2002
- Forarbejdede stempler for højere kompression
- Spjældhuse skiftet fra 51mm til 56mm
- Modificeret luftfilterkasse
- Carbon indsugningstragte
- Komplet akrapovic EVO titaniumsanlæg 66mm tud!!!!!
- Amann Eprom!
- Powercommander 3 usb, med Mr. Dyno lavet map til hver
  enkelt cyllinder

Alligevel har den ikke samme bund/mellemområde som TL´eren :)
Millen ligger cirka 10-15HK mere i hele området sammenlignet med en standard Mille R

Den røde kurve er Millen efter Mr. Dyno lavede et map til hver enkel cyllinder til den. Den Blå er min TL´er med Setup 1 :)








Hygge :)



« Senest Redigeret: December 14, 2006, 11:21:28 pm af MSGDiller »
V2 Powaaaaah :)

Mine cykler  ---> 
1 stk TL1000S stærk moddet, 1 stk zx6rr banejern, 1 stk 750k3 banejern, 1 stk KTM Duke 2

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2250

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11606