Forfatter Emne: Hvad er hvad???  (Læst 3553 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

SVea

• Autonom
  • Sandt SVin
  • Kronisk ironisk!!
    • SVea er sær
Hvad er hvad???
« Dato: Juni 24, 2005, 10:23:48 am »
Nu hvor kortet er hjemme, har jeg besluttet mig for, at mit nye projekt skal være, at lære hvad en MC "består" af. Jeg vil gerne lære hvad alle de fine ord betyder. Jeg ved godt hvad det basale så som kobling og bremser er, men går vi over i ord som hugger og undertray, så ved jeg ikke hvad der snakkes om.

Jeg vil bare gerne vide lidt mere om hvad der er hvad. Har prøvet at kigge under kategorien Modifikationer og tjekket link derinde når jeg har været i tvivl. Men har i andre gode idéer?? Mange af jer har vel lært det allerede fra jeres knallert tider, jeg begynder bare lidt sent. Findes der mon en "MC for dummies" eller noget??? Synes i forvejen at det er meget svært at finde bøger om motorcykler, for de skal jo helst være på dansk, når jeg i forvejen har svært ved mekanikken og ordene.
SVea - "I'm afraid you've mistaken me for someone who actually gives a shit"

Anders

• Roadracer
    • http://www.nif-trading.dk
Hvad er hvad???
« Svar #1 Dato: Juni 24, 2005, 10:28:52 am »
God bog - delvis illustreret - men let læst:
"Motorcykelbogen" af Mogens H. Damkier og Gunnar Skrydstrup, Gyldendahls forlag.
Ikke så dyr, nok 130 kr.

Læs den ude i garagen og få kæresten til at pege (på MC'en) imens. Giver fin forståelse for MC.

Undertray, hugger etc. - se billeder i Rune, Janniks og andres gallerier...
YAMAHA FZS 600 Fazer

Gud

• Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Hvad er hvad???
« Svar #2 Dato: Juni 24, 2005, 10:35:40 am »
hvad med at du bare rakte en is i vejret næste gang vi alle(eller nogenlunde) mødes så får du en gennemgang af "dyret" foretaget af frivillige eksperter

Paw

• Sandt SVin
  • Rrrrrggghhhh! Donuts...
Hvad er hvad???
« Svar #3 Dato: Juni 24, 2005, 10:39:24 am »
Undertray: Underside af bagendenden på mc. Gerne med indbygget blinklys og malet i mc farve.

Hugger: Bagskærm der sidder lige over hjulet, er som regel også en kædeskærm.

Bellypan/Plov: Underkåbe som SV1000S er født med, kaldes også en motorspoiler.

Sædeskal: Plastdel lakeret i mc farve, isteddet for bagsæde.

Double Bubble: Kåbeglas i speciel facon. Giver ofte mere beskyttelse mod fartvind.

Slip-on/Bolt-on: lydpotte til udstødningen.

Upside-down gaffel: Forgaffel der er vendt om. Giver visse fordele i.f.b. uaffjedret vægt. Findes mest på meget dyre og sportslige maskiner.

... Det var lige hvad jeg kunne komme på, håber andre vil bidrage til leksikonnet :D [/b]
Har tidligere rullet på Gsx600F - SV650S - Aprilia Tuono - Kawa Z750 - Gsx-r600 - og nu... Kawa ER6.

SVea

• Autonom
  • Sandt SVin
  • Kronisk ironisk!!
    • SVea er sær
Hvad er hvad???
« Svar #4 Dato: Juni 24, 2005, 10:51:28 am »
Citat fra: Moolex
hvad med at du bare rakte en is i vejret næste gang vi alle(eller nogenlunde) mødes så får du en gennemgang af "dyret" foretaget af frivillige eksperter

Det skal ikke hedde sig, at jeg ikke er villig til at give is, men jeg er sgu bare bange for at jeg glemmer halvdelen af ordene eller blander dem sammen, hvis jeg ikke lige har et billede af dem (Fuck SVea lyder håbløs nu). Jeg har selv haft svært ved at finde bøger om MC´er, men vil prøve at gå ned til min bogpusher og få ham til at bestille Motorcykelbogen hjem.

Det skal nok blive et spas projekt....

P.S: Tak til Nikolaj, der prøvede at lære mig om forgafler, gaffelkroner, samlestykker og teleskoprør op til min køreprøve... Charmede mig totalt ind på den motorsagkyndige med en lille lektion om styrtøjet og bagbremser og en anelse nærlys  :D
SVea - "I'm afraid you've mistaken me for someone who actually gives a shit"

Haugen

• Sandt SVin
  • Bike: andet
Hvad er hvad???
« Svar #5 Dato: Juni 24, 2005, 10:54:42 am »
"Politikens bog om motorcykelvedligeholdelse" er en udemærket lettilgængelig sag, den koster ca. 150 kr tror jeg nok :? .

Underkåbe; fungerer som nederste halvdel af en fuld kåbe på f.eks. en sv650s'er.

3/4 system; Udstødningssystem hvor man skifter potte og rør til bagerste cylinder men beholder det forreste rør (f.eks. GPR og G-force).

Fuldt system; Udstødningssystem hvor man udskifter potte og begge rør (f.eks. Akrapovic).

Snorkel; luftindtag til luftfilterkassen.

Øl; ofte gullig skummende drik med alkohol. Øl findes i flere farvevarianter og med flere forskellige alkoholstyrker. Øl kan ved større indtag gøre én lettere svimmel.

Is; frossent vand eller kort form af iscreme, som især nydes om sommeren. Is vækker stor glæde blandt børn og motorcyklister.
Super Duke 1290 R; Puig glas, Evotech kølergitter og motor- og ensretterskjold, comfortsæder, SW-motech Handguards, Akrapovic slip-on, mere på vej...
Ex: Sølv SV650S + gejl, Yamaha FZ1S + gejl

Smølfen

• Administrator
  • Sandt SVin
Hvad er hvad???
« Svar #6 Dato: Juni 24, 2005, 11:04:57 am »
Citat fra: Haugen
"Politikens bog om motorcykelvedligeholdelse" er en udemærket lettilgængelig sag, den koster ca. 150 kr tror jeg nok :?

Enig, den er rigtig fin for en totalt newbie som undertegnede. Jeg begyndte da heller ikke med knallerten her før sidste år... Det kan godt lade sig gøre SVea, når bare man har interessen ;)
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

nyg

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Hvad er hvad???
« Svar #7 Dato: Juni 24, 2005, 11:28:41 am »
Citat fra: Anders
God bog - delvis illustreret - men let læst:
"Motorcykelbogen" af Mogens H. Damkier og Gunnar Skrydstrup, Gyldendahls forlag.
Ikke så dyr, nok 130 kr.
Citér

Den har jeg SVea, og du må da gerne låne den.  Men da det (som jeg selv) er en snart 33 år gammel udgave så den mangler meget af det nye som indsprøjtning og des lige, men der står nogen rigtig gode beskrivelser af principperne i motor, el-anlæg og stel/affjedring.
- hertil nogen grundregler for vedligeholdelse af samme.

Desuden nogen temmelig udførlige gennemgange af Bing, Dell-Orto, SU og Kamal karburatorer (34 sider)  :shock:
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Anders

• Roadracer
    • http://www.nif-trading.dk
Hvad er hvad???
« Svar #8 Dato: Juni 24, 2005, 12:32:47 pm »
Citat fra: nyg
Men da det (som jeg selv) er en snart 33 år gammel udgave ...

hmmm... min er en årgang 2000 (i modsætning til mig selv  :shock: )- den kan vist iøvrigt bestilles gennem touringklubben - mctc.dk
vist nok, måske, eventuelt....  :?
YAMAHA FZS 600 Fazer