Forfatter Emne: OPSÆTNING AF AFFJEDRING  (Læst 8309 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR 750 K7 til banen og "SV1000r" til vejen.
    • http://www.cecicat.dk/sv1000s.htm
OPSÆTNING AF AFFJEDRING
« Dato: September 27, 2010, 01:18:15 pm »
Citat fra: www.SMCC.dk Forum Indeks -> MC-Teknik
Justering af motorcyklens affjedring


Dette her handler om korrekt opsætning af affjedring, både for og bag! Det
kan være en god idé at læse med, da der faktisk er alt for mange der IKKE
har sat deres affjedring rigtig op! Jeg har kørt mc i 7år og har først
sidste sæson fundet ud af hvor meget det faktisk betyder at bruge en times
tid på at sætte sin affjedring rigtigt op. Læs med

Følgende bør/skal gøres uanset om man har uoriginal eller original
affjedring på sin cykel! Det er et MUST!

Samtlige cykler har et standard setup fra fabrikken! Dette kører stort set
alle med! Det er jo også fint, men man kan altså hive MEGET mere ud af sin
affjedring hvis ellers man gider bruge lidt tid på at sætte det rigtigt op!
Det er jo egentlig logisk. En fører på 100kg skal jo ikke have samme
affjedring som en fører på 60kg! Derfor tjek din affjedring efter!

1. skridt er at sætte sin affjedring op efter sin vægt! Det gøres ved at
finde den korrekte fjeder forspænding
Man kan tjekke efter ved at måle fra et punkt på bagsvinger og op til et
punkt på røven på mc´en. Denne afstand måles (fra samme punkter) når cyklen
er løftet og bagsvinger hænger frit (A), når cyklen står på hjul uden
støttefod nede (B) og når man sidder på cyklen UDEN at støtte sig til noget
(C) Det er her vigtig at når man sidder sig i sædet, så skal det være i
kørestilling!

De 3 værdier skriver man ned. Således man har en værdi for henholdsvis A, B
og C

Herefter finder man så ved hjælp af de her værdier ud af om ens
fjerderforspænding skal ændres

A minus B: sum skal ligge mellem 10mm-20mm
A minus C: sum skal ligge mellem 25mm og 40mm

Hvis den IKKE passer, ja så er det igang med at ændre fjederforspænding til
den ligger indenfor de her mål!
Det var så bagdæmperen!

Fortil gælder samme fremgangsmåde, dvs. 2 punkter og A, B og C
Værdier her er dog anderledes!
A minus B: sum skal ligge mellem 15mm og 30mm
A minus C: sum skal ligge mellem 35mm og 50mm

Når begge er sat op kan man eftertjekke ved at sætte sig midt på sædet, så
skal cyklen synke lidt både foran og bagved! De fleste cykler synker kun
bagved når man sætter sig i sædet!

Efter jeg fik sat min affjedring rigtig op, der skete der ting og sager!
MEGET mere stabil cykel der kunne svinge en del bedre end før. Jeg havde
kørt med standard setup!

Når man nu har det her på plads efter bogen er næste skridt så at gå
compression og rebound igennem også! Men der skal man ud på vejene og køre.
Dette er der guides til i nogle af de følgende links

Spændende guide til forståelse af affjedring og hvad den egentlig betyder:
http://www.ducati.dk/teknik/affjedringtouringnyt.html

Troubleshooting til affjedring:
http://www.pmc.dk/Affjedring.pdf

« Senest Redigeret: September 27, 2010, 01:29:16 pm af Jannik »
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR 750 K7 til banen og "SV1000r" til vejen.
    • http://www.cecicat.dk/sv1000s.htm
Sv: OPSÆTNING AF AFFJEDRING
« Svar #1 Dato: September 27, 2010, 01:34:33 pm »
Fagudtryk:

Forspænding: Det angiver den grad af spænding, som man giver en fjeder, før den udsættes for belastning (af f.eks. køreren eller bremsen). Uden forspænding ville motorcyklen give efter for sin egen vægt - med for megen spænding kan fjederen næsten ikke bevæge sig.

Dæmpning af efterreaktion: Det kontrollerer, hvor meget fjedrene "springer tilbage" eller "returdæmper" under kompressionen. Uden dem ville din motorcykel kaste dig ud af sadlen ved selv de mindste ujævnheder.

Kompressionsdæmpning: Den kontrollerer hastigheden, hvormed fjedrene trykkes sammen under belastning, for eksempel ved at bremse, accelerere eller køre over ujævnheder. For meget dæmpning gør kørslen hård og nådesløs, er dæmpningen for svag, vil maskinen hoppe og springe fra side til side.

Forgafler:

Justeringsskruer til forspænding: De befinder sig øverst på gaffelbenene og kræver normalt en 14 eller 17 mm nøgle. Justeringer foretages ved at dreje og ved at måle efter "ringene", som er markeret på den synlige del.

Returdæmpning: Justering foretages på de fladhovede skruer oven på forgaflen. Justering måles i hele eller halve drejninger ad gangen. På mange motorcykler kan man høre et "klik", når man drejer, så det er let at tælle omdrejningerne.

Kompressionsdæmpning: Justeres med en lille skrue nederst på hvert gaffelben. Ligesom med returdæmpningen, tæl også her hver halve omdrejning. Og husk at give hvert ben lige meget.

Bageste støddæmper:

Justeringsskruer til forspænding: På bageste støddæmper kan du finde et mærke eller lignende, som giver en beskrivelse. Nogle findes nederst, men de fleste er øverst på støddæmperen. Du skal bruge C-nøglen fra værktøjskassen - og husk at tjekke grundigt med det, der står i manualen.

Returdæmpning: Også her er det normalt en justeringsskrue, og den sidder forneden på støddæmperen og er derfor ret svær at komme til.

Kompressionsdæmpning: Endnu en lille justeringsskrue, og den skal være oven på støddæmperen eller på den eksterne oliebeholder, hvis din støddæmper har sådan en.

Kørehøjde:

Ikke alle moderne sportsmaskiner har denne funktion. Det er en justeringsmøtrik enten øverst eller nederst på støddæmperen, som kan hæve maskinens bagende, så den kan styre hurtigt ved, at der lægges mere vægt over på forenden.
Mange af de støddæmpere du kan købe, har en sådan justeringsmulighed.
« Senest Redigeret: September 27, 2010, 03:10:04 pm af Jannik »
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Rasmus Modsat

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1170
  • Super Velocity
Sv: OPSÆTNING AF AFFJEDRING
« Svar #2 Dato: September 27, 2010, 03:05:46 pm »
Synes godt om !  :thumbsup:
Throttles on the right hand side, for max fun, twist and hold
SV1000N K7 - V2 Power
Lidt om mine Hobbyer: www.jerrild.dk
Mit Kilo SVin: http://www.motorcykelgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=39637&ipc=131256

Hippie Hansen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1249
  • SV 650 S K6
Sv: OPSÆTNING AF AFFJEDRING
« Svar #3 Dato: Juni 06, 2014, 11:03:37 pm »
Mens jeg ledte efter denne tråd, kom jeg til at tage en tur forbi youtube, hvor jeg hørte tal der hed A-B på bagdæmperen skulle være 5-10mm og A-C 24-27mm hvis man skulle på bane og ellers 27-35, hvis det var til vej.
Dette var dog på en R6´er.

Men er der nogle der har erfaring med at man "bør" gå lidt under de mål der er nævnt her i tråden, hvis man skal på bane?
Eller ligger forskellen i tallene, i at det andet er en racer og derfor skal sættes anderledes op?
Fra juicens hovedstad - Rynkeby
SV650 Sk6 trackday-raket, til jeg får råd til en nummerplade.