Carpal tunnel syndrome hedder i øvrigt seneskedehindebetændelse på lægmandsdansk... og gør herrenas
(Der er vist også en ikke-betændelsestilstand med nogle nerver i klemme som går under samme navn)
Nope det er ikke det samme!!!!
Som du skriver er seneskedehindebetændelse en betændelsestilstand, hvor Carpal tunnel syndrome er det ledbånd som går på tværs i håndledsroden som vokser sig kraftigere for at klare en konstant overbelastning, og derfor trykker på blodårer, sener og nervebaner.
Derfor har man nemt ved at få lukket helt for blodomløbet, med sovende hænder til følge hvis man holder hænderne i en bestemt retning som eks på mc.
Mit var så slemt efter husbyggeri i fritiden gennem 6 år at jeg måtte få opereret begge hænder (ikke samtidigt

) da jeg til sidst ikke havde kræfter i fingrene til at kunne tage strømper på.
Operationen tager ca 20 min pr hånd men så må den så ikke bruges til noget i 1 md og derefter genoptræning i 2 md før man igen må arbejde. (så venter man lige 2 md før man får lavet nr 2 hånd og så på den igen i 3 md.

)
Nå men jeg har ikke haft sovende hænder siden jeg fik opereret dem for 2½ år siden...