Forfatter Emne: mc generalt..  (Læst 3546 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

dennis82

• Plastikrocker
mc generalt..
« Dato: Januar 19, 2008, 05:22:08 pm »
Jeg sad og tænkte lidt i dag,, er stadig lidt ny inden for mc.. men mit spørgsmål går på.. når I nu sætter andre udstødninger på jeres cykler.. vil det så ikk ændre i motorens gang? altså... motoren er vel sat til at yde på en bestemt måde så det hele passer sammen,, bliver det ikk ændret når man sætter anden udstødning på? ville det ikk skabe uballance i motorens gang? den er vel sat til at arbejde på en bestemt måde på fabrikken så det hele passer sammen.... eller er det ikk noget der betyder noget på nyere cykler?? bare en tanke jeg gerne ville ha nogen meninger og svar på,,, nu er det jo hovedsagligt sv cykler jeg tænker på,,
håber nogen kan svare på dette.

Dennis
Dennis

Henning_F

• Roadracer
Re: mc generalt..
« Svar #1 Dato: Januar 19, 2008, 07:10:20 pm »
Ja, det vil alt andet lige ændre på det optimale blandningsforhold mellem benzin og luft i motoren. Derfor anbefales at det få omdyset(ved karburator) eller få indstillet indsprøjtningssystemet derefter, helst via et rullefelt.

Ved moderne MC'ere med indsprøjtning vil man typisk gøre via en box der hedder PowerCommander, som vel egentlig kan sammenlignes med at boxtune en bil.

SV650N ABS K8

Gud

• Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
« Svar #2 Dato: Januar 19, 2008, 10:46:15 pm »
Jeg sad og tænkte lidt i dag,, er stadig lidt ny inden for mc.. men mit spørgsmål går på.. når I nu sætter andre udstødninger på jeres cykler.. vil det så ikk ændre i motorens gang? altså... motoren er vel sat til at yde på en bestemt måde så det hele passer sammen,, bliver det ikk ændret når man sætter anden udstødning på? ville det ikk skabe uballance i motorens gang? den er vel sat til at arbejde på en bestemt måde på fabrikken så det hele passer sammen.... eller er det ikk noget der betyder noget på nyere cykler?? bare en tanke jeg gerne ville ha nogen meninger og svar på,,, nu er det jo hovedsagligt sv cykler jeg tænker på,,
håber nogen kan svare på dette.

Dennis

Jo det vil det vil ændre lidt på motorgangen, men oftest til det bedre, nu snakker vi bolt-on potter!!
SV'eren er fra fabrikken sat til at forurene meget lidt af hensyn til de Eu udstødningskrav som vi lider under, dvs køre super magert, på kilocyklerne (som jeg mener at kunne huske du kigger på) er der elektronisk indsprøjtning, en lille computer(ecu) som beregner luftmængde og benzin og alt muligt teknisk( som jeg ikke aner en hujende fis om), den er selvregulerende, dvs den kan ændre blandings forholdet til en vis grænse(men den kan ikke udrette mirakler), for nogle har det været godt at få den justeret, for andre(som undertegnede) har det ikke været nødvendigt, justeringen kan foretages på de fleste værksteder.
At sætte en Powercommander på ved skift af bolt-on potter er self fint nok og cyklen vil køre bedre, men imho ikke nødvendig..

Damage

• Gæst
« Svar #3 Dato: Januar 20, 2008, 03:32:51 pm »
Man behøver ikke en Power Commander, der kan justeres direkte i den originale ECU.

dennis82

• Plastikrocker
« Svar #4 Dato: Januar 21, 2008, 04:59:53 pm »
tak for de gode svar,, sku godt der er nogen som kan infomere mig om det,, tak for det!
Dennis

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Nu også med blåt øje...
« Svar #5 Dato: Januar 21, 2008, 06:02:34 pm »
Man behøver ikke en Power Commander, der kan justeres direkte i den originale ECU.

ECU = Engine Control Unit

Det er rigtigt - og formålet er at sikre sig at benzinblandingen ikke bliver for mager på grund af den mindskede modstand som er i åbne potter og et high-flow luftfilter. Jeg har hørt alskens røverhistorier om at stemplerne kan sætte sig hvis man kører på en for mager blanding og så videre. Men har dog aldrig hørt om nogen der har oplevet det i virkeligheden.

Anyway - tilbage til emnet.

Min cykel var justeret på ECU'en da jeg købte den og kørte alt for fedt. Det betød at den sodede mere, brugte mere benzin og ydede dårligere. Da jeg endelig fik den på rullefelt hos Mr. Dyno og fik den kørt ordentligt ind kunne jeg pludselig køre mellem 20 og 40 km mere på en tank benzin og har ikke længere problemer med sod og følelsen af at maskinen drukner ved lave omdrejninger.

Der er STOR forskel i både pris, "hvad" det er man gør og hvad man kan opnå ved at justere i ECU'en og ved at bruge en PowerCommander. Den afgørende forskel er at ECU'en kun kan "grov-justeres" og PowerCommanderen an "fin-justeres". Denne finjustering kræver mere tid og er derfor også dyrere og mere præcis.

Dermed ikke sagt at det er nødvendigt - blot at det kan gøre en markant forskel.

Overvej samtidigt at skifte luftfilter... Hvis du er ude efter ydelse (og ikke bare lyd) så siges det at selve luftindsugningen på SV'eren er en flaskehals i forhold til motorens potentiale. Man kan derfor med fordel investere i et K&N eller Pipercross filter afhængigt af hvad man har lyst til at give eller opnå.

Læs mere om luftfiltre og indsugning her: http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=7947.0
« Senest Redigeret: Januar 21, 2008, 06:07:28 pm af skurkenfradallas »
Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Damage

• Gæst
« Svar #6 Dato: Januar 21, 2008, 08:01:31 pm »

ECU = Engine Control Unit

Det er rigtigt - og formålet er at sikre sig at benzinblandingen ikke bliver for mager på grund af den mindskede modstand som er i åbne potter og et high-flow luftfilter. Jeg har hørt alskens røverhistorier om at stemplerne kan sætte sig hvis man kører på en for mager blanding og så videre. Men har dog aldrig hørt om nogen der har oplevet det i virkeligheden.

Anyway - tilbage til emnet.

Min cykel var justeret på ECU'en da jeg købte den og kørte alt for fedt. Det betød at den sodede mere, brugte mere benzin og ydede dårligere. Da jeg endelig fik den på rullefelt hos Mr. Dyno og fik den kørt ordentligt ind kunne jeg pludselig køre mellem 20 og 40 km mere på en tank benzin og har ikke længere problemer med sod og følelsen af at maskinen drukner ved lave omdrejninger.

Der er STOR forskel i både pris, "hvad" det er man gør og hvad man kan opnå ved at justere i ECU'en og ved at bruge en PowerCommander. Den afgørende forskel er at ECU'en kun kan "grov-justeres" og PowerCommanderen an "fin-justeres". Denne finjustering kræver mere tid og er derfor også dyrere og mere præcis.

Dermed ikke sagt at det er nødvendigt - blot at det kan gøre en markant forskel.

Overvej samtidigt at skifte luftfilter... Hvis du er ude efter ydelse (og ikke bare lyd) så siges det at selve luftindsugningen på SV'eren er en flaskehals i forhold til motorens potentiale. Man kan derfor med fordel investere i et K&N eller Pipercross filter afhængigt af hvad man har lyst til at give eller opnå.

Læs mere om luftfiltre og indsugning her: http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=7947.0

ECU = Engine Control Unit...yes I know. :blink:

På samme måde som når Power Commander skal køres ind, så er der nogle som er bedre til at justere ECU´en end andre. Og så er der også
forskel på om den bliver justeret med en Yoshimura boks (grov justering) eller et mere avanceret justeringsværktøj.

Læs mere om justering af ECU her: http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=7832.0

Og så et lille link som viser en motor som har kørt for magert: http://www.powerpage.dk/tuning_blandingen_1maalingafblandingen.aspx

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #7 Dato: Januar 22, 2008, 01:47:53 pm »

... det var sådan set også ment som kundeservice til Dennis! Kan godt huske hvordan jeg selv havde det med vores lidt indspiste lingo da jeg startede herinde.... USD, ECU, PC, TCP osv. osv.

Side om benzinblanding: Avs - jeg er glad for at det ikke er min motor! Lækkert at få noget konkret på banen  :D

Tråd om justering: True... Men korriger mig hvis jeg tager fejl - er den matrice som indeholder oplysningerne om blandingen ikke mere finmasket i en PC end i standard ECU'en? Og er det ikke hele pointen med at montere en PC - at man får bedre gas-respons (og selvf. en mere korrekt blanding) fordi at PC'en justerer hyppigere ift. rpm/throttle end standard-ECU'en kan?
Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Damage

• Gæst
« Svar #8 Dato: Januar 22, 2008, 02:03:56 pm »

... det var sådan set også ment som kundeservice til Dennis! Kan godt huske hvordan jeg selv havde det med vores lidt indspiste lingo da jeg startede herinde.... USD, ECU, PC, TCP osv. osv.

Side om benzinblanding: Avs - jeg er glad for at det ikke er min motor! Lækkert at få noget konkret på banen  :D

Tråd om justering: True... Men korriger mig hvis jeg tager fejl - er den matrice som indeholder oplysningerne om blandingen ikke mere finmasket i en PC end i standard ECU'en? Og er det ikke hele pointen med at montere en PC - at man får bedre gas-respons (og selvf. en mere korrekt blanding) fordi at PC'en justerer hyppigere ift. rpm/throttle end standard-ECU'en kan?

USD, ECU, PC, TCP osv. osv....det har du helt ret i.  :)

Du har også helt ret i at en Power Commander kan justeres finere og hvis du har store "huller" i trækket kan det være nødvendigt med PC for at det bliver korrekt. Jeg kan virkelig også mærke at min er blevet justeret til en mere korrekt blanding, og min gas-respons er også blevet mere markant uden at jeg synes at det var et problem før.
Og så ved jeg at K5 og frem køre med en anden ECU og der er sikkert en forskel der.

Men jeg er da frisk på at køre en tur en dag hvor vi bytter, så kan vi jo bedømme vores fine kilo SVin...  :D

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #9 Dato: Januar 22, 2008, 02:58:22 pm »

USD, ECU, PC, TCP osv. osv....det har du helt ret i.  :)

Du har også helt ret i at en Power Commander kan justeres finere og hvis du har store "huller" i trækket kan det være nødvendigt med PC for at det bliver korrekt. Jeg kan virkelig også mærke at min er blevet justeret til en mere korrekt blanding, og min gas-respons er også blevet mere markant uden at jeg synes at det var et problem før.
Og så ved jeg at K5 og frem køre med en anden ECU og der er sikkert en forskel der.

Men jeg er da frisk på at køre en tur en dag hvor vi bytter, så kan vi jo bedømme vores fine kilo SVin...  :D

En MC-date, hvor kært :wink: Det er jeg klar på! Jeg tror dog ikke at vi har et regulært sammenligningsgrundlag. Der er så vidt jeg ved er blevet opdateret en del på motorstyringen fra K3 til K6. Således skulle en K6'er som standard have en mere jævn kørsel end en K3'er som har den medfødte børnesygdom at den kan have en tendens til at "hakke" ved kørsel med vedvarende hastighed. Det blev først løst på min da jeg fik PC på. Ligeledes havde jeg et fælt hul i min momentkurve omkirng 5000rpm som også blev udjævnet med PC'en. Ove/Mr. Dyno sagde at det hang sammen med et ECU'en var indstillet forkert. Men vi kan bare snakkes ved når sæsonen begynder. Jeg bor selv på Nørrebro.