Forfatter Emne: Ekspertise til nybegynder eftersøges: SV650 vs. SV1000 del 2  (Læst 9810 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

LB

• Gæst
Ekspertise til nybegynder eftersøges: SV650 vs. SV1000 del 2
« Dato: Februar 13, 2008, 12:20:57 pm »
Hej alle

Jeg har været inde og kigge på indlægget med titlen "SV650 vs. SV1000", men har ikke rigtig fået svar på mine spørgsmål.

Jeg er fuldstændig grøn på MC (jeg er igang med at tage kortet nu).
Min kæreste og jeg skal købe MC sammen, han er 185 cm og jeg 165 cm, så vi skal begge kunne køre på maskinen.

Det skal enten være 650 eller 1000 - men hvilken?

SVinet (som jeg jo har lært at det hedder :)) skal opfylde 2 ting:
1) Hverdagskørsel inde i Kbh med 1 person på 165 cm
2) Feriekørsel sydpå med 2 personer og oppakning

Vi har flere overvejelser i denne situation:
- Vi er begge nyuddannede, så vi har ikke oceaner af penge at bruge på MC, så en prisforskel på 25% virker ret stor, men vi vil også have en MC der er ordentlig til vores formål
- Forsikringen af 650 er billigere end 1000
- Er en 650 stor nok til at give os en behagelig tur sydpå, når vi er til små landevej fremfor Autobahn
- Er det en stor fordel, at der er ABS på 650?
- Kan en nybegynder på 165 cm håndtere både en 650 og en 1000?

Kan vi "nøjes" med 650 uden at vi føler at vi har lavet en dårligere investering, hvis man tager alle de ovenstående punkter i betragtning?

På forhånd tak for hjælpen, Lise

Ole

• Formanden
  • Administrator
  • Sandt SVin
Re: Ekspertise til nybegynder eftersøges: SV650 vs. SV1000 del 2
« Svar #1 Dato: Februar 13, 2008, 12:47:58 pm »
Som første cykel er der ingen tvivl. Køb 650'eren og køb den med ABS!

650'eren bliver i ikke trætte af lige med det samme og den kan fint slæbe to mand - selvfølgelig har 1000'eren mere overskud, men 70hk er nok. 650'eren vil jeg også skyde til at være meget mere tilgivende end 1000'eren.

ABS er i mine øjne en kæmpe fordel - især som begynder. Selvfølgelig skal du lære at bremse optimalt uden at abs'en træder ind, men det er en fordel at have i baghovedet at du ikke kan komme til at overbremse og dermed lave en forhjulsudskridning; og sådan en kræver erfaring at redde.

650'eren er ingen dårlig investering og det er en eftertragtet cykel, så den er også nem at komme af med igen, skulle i finde behov for noget andet..
Ole
Formand for Danmarks hyggeligste motorcykelklub :)

LB

• Gæst
« Svar #2 Dato: Februar 13, 2008, 12:57:44 pm »
Hej Ole
Super lækkert med et godt svar  :D
Hvis jeg nu fortæller at min kæreste ikke er nybegynder, men det kun er mig der er grøn - vil du så stadig anbafale 650?
Lise

Ole Jensen

• Roadracer
  • Hvorfor skulle man køre på andet end et SVin?
« Svar #3 Dato: Februar 13, 2008, 12:58:07 pm »
2 personer sydpå på en 6½ uha. I kommer til at savne momentet på kilo svinet, den er stærk som en traktor i forhold til symaskinen på 6½. Når i har fået kørekortet så prøv dem begge, og prøv at køre med passager så er forskellen enorm. Jeg har selv startet med en SV1000S så det kan altså lade sig gøre hvis man har ro i sindet og ikke er alt for hård på gassen for den har kræfter stil at sende dig i kørestolen mm. i en alt for tidlig alder. Et væsentligt argument for at vælge en SV1000 er den bedre affjedring som er næsten uundværlig når i skal køre to på dyre.

/Ole J.
Rød SV1000S K4 årg. 05, Akrapovic, K&N, Rabbid styrebox, Spyball alarm, Xenon, sort kåbeglas, fuldkåbe, hugger, egosæde og Rizoma blink, nummerpladeholder og styrender.
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19031

Gertsen

• Sandt SVin
« Svar #4 Dato: Februar 13, 2008, 01:05:51 pm »
2 personer sydpå på en 6½ uha. I kommer til at savne momentet på kilo svinet, den er stærk som en traktor i forhold til symaskinen på 6½. Når i har fået kørekortet så prøv dem begge, og prøv at køre med passager så er forskellen enorm. Jeg har selv startet med en SV1000S så det kan altså lade sig gøre hvis man har ro i sindet og ikke er alt for hård på gassen for den har kræfter stil at sende dig i kørestolen mm. i en alt for tidlig alder. Et væsentligt argument for at vælge en SV1000 er den bedre affjedring som er næsten uundværlig når i skal køre to på dyre.

/Ole J.

Jeg har aldrig prøvet en 1000. Men vi kørte fyn rundt i sommers. 2 mand. Og jeg synes ikke jeg manglede noget. Man får alligevel slag i siden, hvis man giver for meget gas og baghjulskørsel osv. Jeg ville nok savne 1000'rens trækkraft, HVIS jeg havde kørt på en. Men det har jeg ikke. Derfor holder jeg med Ole. 6½ med ABS. Også fordi den vil være nemmere at magte i hverdagen. Og det er jo der den primært skal bruges.

Det er alligevel ikke noget ved at køre langt på motorvejen længere tid af gangen. Her tænker jeg sydpå. Hvis jeg skulle på cykel sydpå, så tog jeg biltoget gennem tyskland, og brugte cyklen dernede på de små veje.

Håber det hjalp lidt?

Du er grøn. Men kæresten er ikke. Hvad har han haft tidligere?
SV 650 S - SOLGT - MCG: HER for at gå til MotorCykelGalleriet

LB

• Gæst
« Svar #5 Dato: Februar 13, 2008, 01:09:11 pm »
Hej Gertsen.
Mange tak for dit svar, det er rart at høre at ikke alle råber 1000 med det samme.
Han har tidligere kørt på noget køreskoleagtigt med 34 hk, så en 650 vil også være en opgradering for ham.
Lise

sircajun

• Sandt SVin
  • >>> Z-Bull <<<
« Svar #6 Dato: Februar 13, 2008, 01:09:48 pm »
Ville nødig sidde bag på en SV sydpå, medmindre sydpå kun er til Køge. Siddestillingen er i mine øjne elendig. Fruen var træt og øm i stængerne efter små 20KM.
I jeres tilfælde skal I have to cykler eller skiftes til at bruge den og så tage flyveren sydpå, men som der siges: Vent til I begge har kortet og så ud og prøve begge cykler ikke mindst som passagere.

SørenG
I don't care if your world is ending today
Because I wasn't invited to it anyway
You said I tasted famous, so I drew you a heart
But now I'm not an artist I'm a fucking work of art!

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Nu også med blåt øje...
« Svar #7 Dato: Februar 13, 2008, 01:13:24 pm »
Hvis i begge havde erfaring - helt sikkert en 1000'er!

Men den kan være en stor mundfuld for en nybegynder. Hvis man er lidt usikker på MC og har tendens til let at lade sig afskrække ville jeg anbefale en 650'er med ABS lige som Ole siger. Det ville være ærgeligt at lade sig afskrække fra at køre MC fordi at man lavede en begynderfejl med for mange kræfter mellem benene.

650'eren har også rigeligt med kræfter - selv til kørsel med 2 passagerer. Min fætter og hans kæreste kørte over alperne på en Yamaha Virago 535 uden problemer. Kæresten faldt endda i søvn bagpå et par gange.

Ville nødig sidde bag på en SV sydpå, medmindre sydpå kun er til Køge.

Ja, det må jeg give Søren ret i! Jeg kører af og til fra København N til Præstø med min kæreste og det er ikke en vildt behagelig tur. SV'eren er lige så meget sport som den er touring. Så passageren sidder temmeligt højt og får en del vind i fjæset.

Hvis i gerne vil køre behagelige lange ture på jeres nye MC kunne i måske overveje en mere touringpræget model? Jeg har ikke lige nogen erfaring eller forslag at dele ud af.
« Senest Redigeret: Februar 13, 2008, 01:16:44 pm af skurkenfradallas »
Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Lasse1982

• Sandt SVin
« Svar #8 Dato: Februar 13, 2008, 01:16:41 pm »
Tror at en SV650s ville passe meget godt til jer.

Min kæreste er meget glad for at sidde bag på min sv. Den længste tur har vel været lige knap 200km. Der var ingen problemer. Der kunne hun lige få strukket benene imens jeg tankede svinet op. Jeg havde en SZR660 før, og i forhold til den så siger hun, at det er rent luksus at sidde bag på sv650s. Og det er også rare for mig som føre at have hende bag på sv'en frem for szr.

Lasse
Yamaha SZR660 (Solgt 2007)
Suzuki SV650S K6 (Solgt 2008)
Yamaha SZR660 (Solgt 2012)

Majse

• Medlemshverver
  • Sandt SVin
  • Ønsker mig en Kawasaki Z750....
    • www.lauthersheim.dk
« Svar #9 Dato: Februar 13, 2008, 01:18:24 pm »
Hej Lise

Jeg selv er 163 høj, og jeg har kørt på en SV1000 i nogle år.. Det er ikke et problem.. Men jeg startede selv på en GS500. Så 650 vil jeg anbefale til jer... Ikke at I ikke kan styre en 1000-er.. for det kan I godt.. Men jeg er enig med Ole.. Og så kan I jo altid købe en større senere hen.. Held og lykke med cyklen når I finder en...  :D

Skulle højden være et problem for dig, så findes der daytona lady star som er en suveræn fed støvle som gør dig 3 cm højere.. har dem selv.. de er bare gud... SMIL... giver een lidt selvtidlid.... at man er sikker på at nå jorden.. sædet kan også sænkes 2 cm hvis det er.. så har du pludselig 5 cm mere.. det er MEGET...
« Senest Redigeret: Februar 13, 2008, 01:22:45 pm af Majse »

Ole Jensen

• Roadracer
  • Hvorfor skulle man køre på andet end et SVin?
« Svar #10 Dato: Februar 13, 2008, 01:26:22 pm »

/Ole J.

Jeg har aldrig prøvet en 1000. Men vi kørte fyn rundt i sommers. 2 mand. Og jeg synes ikke jeg manglede noget. Man får alligevel slag i siden, hvis man giver for meget gas og baghjulskørsel osv. Jeg ville nok savne 1000'rens trækkraft, HVIS jeg havde kørt på en. Men det har jeg ikke. Derfor holder jeg med Ole. 6½ med ABS. Også fordi den vil være nemmere at magte i hverdagen. Og det er jo der den primært skal bruges.

Det er alligevel ikke noget ved at køre langt på motorvejen længere tid af gangen. Her tænker jeg sydpå. Hvis jeg skulle på cykel sydpå, så tog jeg biltoget gennem tyskland, og brugte cyklen dernede på de små veje.

Håber det hjalp lidt?

Du er grøn. Men kæresten er ikke. Hvad har han haft tidligere?

Jeg bed bare fast i det med 2 personer syd på og tænke så skal der lidt muskler i maskinerriet til. Du har helt ret omkring biltoget hvilket jeg personligt også ville foretrække da bagsædet på en SV'er kræver en del indlagte tissepauser når der skal køres langt. I forhold til ABS så mener jeg at det i højere grad sidder i førens hoved end i elektronikken. Hvis man bare tager én dag ad gangen og lærer sin motorcykel at kende stille og roligt så skal man nok få føling med det optimale bremsepunkt. Som jeg ser det vil ABS kun kunne rede en uerfaren chauffør (som mig, har kun kørt 3 mdr. på min SV1000AS) hvis man var ude for at skulle katastrofe opbremse. Men jeg kan selvfølgelig kun give alle ret i at det er da godt at have den sikkerhed, men med mindre man tror man er Rossi fra dag ét er det ikke det der skal afgøre valg af motorcykel, for man skal helt aldring få brug for det.

/Ole J.
Rød SV1000S K4 årg. 05, Akrapovic, K&N, Rabbid styrebox, Spyball alarm, Xenon, sort kåbeglas, fuldkåbe, hugger, egosæde og Rizoma blink, nummerpladeholder og styrender.
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19031

sircajun

• Sandt SVin
  • >>> Z-Bull <<<
« Svar #11 Dato: Februar 13, 2008, 05:33:46 pm »
Suzuki laver jo også V-Strom modellerne med samme motorer som SV´erne, de er mere touring/enduro-præget.

SørenG
I don't care if your world is ending today
Because I wasn't invited to it anyway
You said I tasted famous, so I drew you a heart
But now I'm not an artist I'm a fucking work of art!

Kilosfau

• Gæst
« Svar #12 Dato: Februar 13, 2008, 05:56:40 pm »
Hej Lise  :mrgreen:

Velkommen på svrider.dk  :thumbsup:

Rent fysisk så er det to meget ens cykler som du spørger til. Siddekomfort, vægt, højde osv er ikke 100% ens men det er tæt på.

Derfor så synes jeg at det vigtige er ikke cyklerne som sådan, 650 vs 1000, men mere om du er vild når du er på 2 hjul eller om du kan hitte ud af at køre normalt... hvis du er normal så burde du snildt kunne tæmme en 1000'er, den er meget letkørt og nem at tumle. Jeg gik selv fra en Honda CB400N til en SV1000 og jeg har ingen problemer haft. Jeg er selv kun 175 cm høj og jeg sidder bare perfekt. Jeg har korte ben og kan nemt nå jorden men det kan blive et problem for dig hvis du også har korte ben. Det kræver en prøvesidning og jeg tror ikke at der er forskel på de to cykler i den henseende.

Held og lykke med købet, en SV, uanset cc, er en voldfed cykel  :afro:

Jannik

• Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
« Svar #13 Dato: Februar 13, 2008, 08:28:31 pm »
Hej Lise Velkommen til...

Hvis i hurtigt bliver overmodige, eller nemt bliver lokker til højere hastighed af dem man kører med (også biler) så er der ingen tvivl! Så er det klart 650 i skal købe, men nyder i mere "bare" at køre end at køre race, så vil jeg anbefale 1000´eren, da den er langt roligere at køre på, specielt når man er 2 + oppakning.

Jeg startede på en 6½ i 2 år og har nu på 4.år en 1000´er, og det fede ved den er at man ikke skal skifte så meget gear som på "lillebror". Overhalinger fra 90km/t foregår fint i 6 gear og ikke i 4 som på 6½ hvis hastigheden skal være den samme.
0 - 100 er der ikke den store forskel, men det er der i topgearet pga det store moment en 1000 har.

Hvis den der sidder bagpå gør det til en vane, at når man holder for rødt eller lign. så lige strække benene, så bliver man ikke smadret af at sidde bagpå. (Fruen har i hvertfald ingen problemer med benene og hun er da 176)

Hvis man vil være på den sikre side ang sikkerhed, så er abs klart at foretrække da selv garvede chauffører kan udbremse sig selv hvis situationen bliver kritisk, men kører man med hovedet og for gudsskyld holder øje med alle de madkasser der vælter rundt på de danske veje, så klarer man sig uden problemer uden abs.

Tja... Der er både for og imod for begge cykler, så jeg syntes helt klart at man skal prøve begge 2 inden man beslutter sig. Men husk at prøve 6½ først, så man ikke bliver forblændet af kræfterne fra 1000´eren, for 6½ styrer bedre og vejer mindre, og derfor er nemmere at tumle, ikke mindst hjemme i carporten.

Held og lykke med det.  :thumbsup:

Jannik...
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

roadpilot

• Sandt SVin
  • Kvinder og motorcykler er sjovest nøgne....
« Svar #14 Dato: Februar 14, 2008, 01:13:49 am »
Hej Lise , og velkommen til!  Husk at skrive lidt info og dig selv i tråden præsentation af folk!

Det er ikke fordi jeg egentlig har noget nyt at tilføje andet end , se at bli færdig med kortet og tag ud og prøve nogle cykler! Og et godt råd er at købe cykel efter hvad du primært skal bruge den til! Jeg mener hvis det primære er at køre laaange turer sydpå om sommeren, så er det efter min mening IKKE et svin du skal købe (hvis det skal være Suzuki så er bandit 650 /1250 et langt bedre valg til det! Men du skriver selt at det primære er at transportere dig i det daglige, og så også bruges til en tur sydpå! Her er svinet et super valg!

Hvad end du vælger, så held og lykke med det.....

kilosvin med div udstyr...