SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: Rosiak efter Februar 20, 2012, 10:44:56 pm
-
Halløj!
Nu varer det jo ikke længe inden vi skriver 2012 sæsonen ind. I den forbindelse skal min kære grisling(SV650S, 2005) lige have et service besøg, da den som sagt rundede 24000 for nylig.
Jeg vil blot høre om der er nogle ting man med fordel selv kan gøre(olieskift, skift af klodser mm.) for at spare lidt, inden man sender den til service? Eftersom jeg har læst mig til at det skulle være lidt pebret, med et sådant service besøg.
Den fik i efteråret et sæt nye dæk på, i den forbindelse nævnte mekanikeren at den nok også trængte til et nyt kædekit inden så forfærdelig længe(han estimerede 1500km ca. Og de km er kørt! :-) ).
Jeg arbejder til daglig som it systemkonsulent og skal derfor have skåret tingene ud i pap hvis der indgår mekanik. Men har set nogle guides til olieskift på youtube, og det ser da nogenlunde nemt ud!(7-9-13)
På forhånd tak!
Ps. I skal ikke snydes for et billede af hende!(Forudsat at min iPad ikke laver ged i den)
Mvh. Søren
-
Hejsa,
Disse ting bliver min. lavet ved min grisling, (også 24k service)
Meget af det vil jeg tror man sagtens kan lave selv, jeg gør det bare for at få det skrevet i servicebogen, og så fordi jeg er venstrehåndet og faktisk ikke gider sætte mig ind i det :) Så må man jo betale (omkring 3500-4000,-) Men så fik jeg også vinteropbevaring gratis :)
btw, flot Svin ;)
Olieskift + oliefilter
*Tjek luftfilter el. udskiftning
Justering ventiler og synkronisering af karburator
Udskift af tændrør
*kontrol af tændrørs hætter
Udskift olie i forgaffelen samt bremsevæske
Kontrol af bremser
Kontrol dæk for og bag samt dæktryk
Kontrol / just. af kædekit og smøring (hvis muligt)
Udskift kadangolie (hvis muligt)
Kontrol af batteri, syrestand og poler
Kontrol alt lys og signal midler
Kontrol af utætheder motor
Smøring af kabler og bevægelige dele
motorcyklen bliver prøvekørt tjekkes, hvordan trækker den, kan koblingen holde, støddæmper afprøves på ujævn vej, samt om bremserne kan blokere
-
Ud fra det lyder det til at jeg godt selv kan finde ud af at skifte olien + oliefilter!
Har også fundet de nye tændrør der skal til!
Men kan det mon betale sig at at bestille overstående hjem og selv skifte olien eller?
-
Ud fra det lyder det til at jeg godt selv kan finde ud af at skifte olien + oliefilter!
Har også fundet de nye tændrør der skal til!
Men kan det mon betale sig at at bestille overstående hjem og selv skifte olien eller?
hehe ja, det er også minimum det som bliver lavet. :)
Det burde jo godt kunne betale sig, louis.de fx :)
Det er vst ventiljusteringen der er det "svære" ved 24k service. Check evt servicebogen (hvis du har den) så kan du se hvad der bliver lavet ved de forskellige, ellers sig til, så må jeg lige scanne den ind i morgen. :) - mener da at have set det ihvertfald, måske det er i manualen...? :)
-
Ah okay.
Der er ihvertfald en super guide her.
http://bolty.net/2009/04/15/how-to-change-the-oil-in-your-sv650/ (http://bolty.net/2009/04/15/how-to-change-the-oil-in-your-sv650/)
Kunne også være jeg skulle prøve at give mekanikeren et kald for at høre hvad han siger.
Jeg har ihvertfald afmonteret underkåben så han ikke skal bruge tid på det :P
Har manualen derhjemme, sad bare lige og havde lidt tid tilovers på arbejdet :D
Men Louis.de er ikke altid de billigste!
http://www.louis.de/_20babe45776a868417697cea3515b43bf4/index.php?topic=artnr_gr&article_context=detail&grwgr=&wgr=0&origin=bikedb&typ_id=WVBY&list_total=124&anzeige=0&page=12&artnr_gr=10035100 (http://www.louis.de/_20babe45776a868417697cea3515b43bf4/index.php?topic=artnr_gr&article_context=detail&grwgr=&wgr=0&origin=bikedb&typ_id=WVBY&list_total=124&anzeige=0&page=12&artnr_gr=10035100)
http://viewitem.eim.ebay.dk/1x-NGK-Iridium-Spark-Plug-CR8EIX-Suzuki-SV650S-199908/290532563214/item (http://viewitem.eim.ebay.dk/1x-NGK-Iridium-Spark-Plug-CR8EIX-Suzuki-SV650S-199908/290532563214/item)
^Inkl. fragt vel og mærke
Der er da lidt at spare :)
-
yep :)
Altid godt at spare lidt money, (som man så bruger på alt mulig andet gøjl) :)
Der er jo heller ikke nogen der siger at den SKAL til service, meget kan man sagtens lave selv, og det man ikke kan, kan de "kloge" så få lov til :)
Jeg smider den til service fordi jeg ikke gider rode med det :) og så har jeg stempler i bogen, hvis den en dag skal sælges.
-
Ja det er også det med stemplerne jeg tænker på. Altså, bogen er jo fyldt ud indtil videre.
Men ja jeg synes bare det er lidt pebret at skulle af med 5-6k for service samt skift af kæde.
Så vil da gerne prøve at lave så meget som muligt selv, selvom jeg aldrig har prøvet det før :P
-
Ja det er også det med stemplerne jeg tænker på. Altså, bogen er jo fyldt ud indtil videre.
Men ja jeg synes bare det er lidt pebret at skulle af med 5-6k for service samt skift af kæde.
Så vil da gerne prøve at lave så meget som muligt selv, selvom jeg aldrig har prøvet det før :P
http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=17185.msg168764#msg168764 (http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=17185.msg168764#msg168764)
her er billede af hvad der laves.
Friskt :) du kan også sagtens lave meget af det. (eller få hjælp fra en herinde fra?) :thumbsup:
-
Hej igen,
Har du overvejet at få det lavet i Tyskland, kan se du bor i Haderslev, måske der er lidt at spare? (det er der jo nok!) :)
-
Hej igen,
Har du overvejet at få det lavet i Tyskland, kan se du bor i Haderslev, måske der er lidt at spare? (det er der jo nok!) :)
Det burde der være!
Jeg har en Mini der skal til service. Bmw herhjemme skal have 8700 kr. I Flensburg tager de 3500,-. Jeg tror jeg har truffet mit valg. :D
-
Tjo, det var da værd at overveje!
Har egentlig ikke tænkt på det fordi forhandleren ligger små 3-400m fra mig og er autoriseret.
-
Tjo, det var da værd at overveje!
Har egentlig ikke tænkt på det fordi forhandleren ligger små 3-400m fra mig og er autoriseret.
Så får du da køreturen ud af det :)
Jeg har også rundet 24.000 på min grisling og har også overvejet at smide den til service, men hvor går grænsen? Jeg synes den kører som en drøm, starter hver eneste gang, (har også stået i 20+ grader vinteren over) og jeg skifter selv olie og filter, hvilket jeg gør hvert år. Det med at justere ventilerne, er det noget man kan høre når det skal gøres eller skal det skilles ad før man kan vurdere om det er nødvendigt?
-
Tjo, det var da værd at overveje!
Har egentlig ikke tænkt på det fordi forhandleren ligger små 3-400m fra mig og er autoriseret.
Så får du da køreturen ud af det :)
Jeg har også rundet 24.000 på min grisling og har også overvejet at smide den til service, men hvor går grænsen? Jeg synes den kører som en drøm, starter hver eneste gang, (har også stået i 20+ grader vinteren over) og jeg skifter selv olie og filter, hvilket jeg gør hvert år. Det med at justere ventilerne, er det noget man kan høre når det skal gøres eller skal det skilles ad før man kan vurdere om det er nødvendigt?
Min havde kørt 27k da den røg til 24k service, skulle jo lige have foråret med :innocent:
-
Da min raket var til 24.000km service (i 2002 :shock: ) bad jeg om kun at få kontrolleret/justeret ventiler. Resten klarede jeg selv. Siden har jeg selv stillet ventiler, og det er ikke noget der hverken tager tid eller kræver ret megte talent. Jeg kan anbefale søgerblade fra Louis (http://www.louis.de/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003975), hvis man vil fluekneppe lidt :D
-
Men er det ikke noget der der tager en dag? Motoren skal vel køle helt af hvis de skal til at justere/tjekke ventiler?
-
Som det er nu overvejer jeg stærkt selv at skifte olie + oliefilter.
Og bestille nye iridium tændrør hjem(Måske selv skifte dem, ved det ikke helt endnu)
Så der burde da være lidt at spare, så må jeg prøve at høre hvad de skal have for resten ved Suzuki Haderslev og et sted i tyskland(Böward hansen) :)
Ved ikke om der er mere man selv kan lave?
-
Principielt set kan du lave det hele. Jeg er selv fuldstændig autodidakt og ikke den store mekanikerhaj, men med en Haynes eller Clymer (prøv Birgers Billige bilbøger), kan du klare næsten alt. du får behov for værktøj, men det kommer hen ad vejen. Frem for alt får du et hgelt andet forhold til din cykel, når du har været "under huden" på den.
Husk en filternøgle, hvis du vil igang med oliefiltret. Det kan fåes hos Louis og er bare en stor top til en topnøgle.
Just do it :D
-
Har netop fået et tilbud fra værkstedet tæt på mig.
4800 for service & nyt kædekit inkl. montering.
Afventer stadig et tilbud fra tyskland.
Men hvordan lyder overstående?
-
Har netop fået et tilbud fra værkstedet tæt på mig.
4800 for service & nyt kædekit inkl. montering.
Afventer stadig et tilbud fra tyskland.
Men hvordan lyder overstående?
Fin pris, som forventet. Omkring 3500-4000 for service og derfra kædekit incl montering.
Har du talt med dem om, hvis du selv laver nogle småting?
-
Fik endda 10% rabat.
Skrev at jeg godt selv kunne skifte olie samt oliefilter. Men bed han ikke rigtig mærke i.
-
Fik endda 10% rabat.
Skrev at jeg godt selv kunne skifte olie samt oliefilter. Men bed han ikke rigtig mærke i.
okay, tror stadig der er en del at hente i Tyskland :)
-
Så fik jeg en pris fra Tyskland!
474 Euro - 3.555 Kr. Ca.
Så der spares ca. 1250 Kr. Ved at køre til Tyskland.
Og det var prisen for 24.000 Km service og nyt kædekit!
-
Så fik jeg en pris fra Tyskland!
474 Euro - 3.555 Kr. Ca.
Så der spares ca. 1250 Kr. Ved at køre til Tyskland.
Og det var prisen for 24.000 Km service og nyt kædekit!
svin....eheldigt :) hehe cool
-
Så fik jeg en pris fra Tyskland!
474 Euro - 3.555 Kr. Ca.
Så der spares ca. 1250 Kr. Ved at køre til Tyskland.
Og det var prisen for 24.000 Km service og nyt kædekit!
Kører du den ned på trailer, oder was? Ventiler skal kontrolleres i kold tilstand, så du skal i hvert fald ikke regne med at kunne køre ned, gå en tur i byen imens SVinet serviceres, og så køre hjem igen fire timer senere :wink:
-
Bor 30-45 min fra grænsen, så jeg henter den da bare dagen efter eller lig ;-)