SVRider.dk Forum
Forumliv => Lidt af hvert => Emne startet af: Emil -Ejlemos- efter Februar 01, 2008, 09:36:01 pm
-
Hey...
Nu har jeg efter hånden set en del MC'ere med sådan en mærkelig dims monteret på styret, og ikke vidst hva f.... det var for noget, indtil nu hvor jeg på MCG så den omtalt som en styrdæmper....
Nu er mit spørgsmål så bare; Hva skal sådan en gøre godt for?
Jeg er godt klar over at den jo så dæmper styreudslaget, eller hva man nu kan sige, men er det godt ved høje hastigheder? Hvad gør det til noget som "man vil" køre med?
-
I værste tilfælde for at undgå dem her: http://www.youtube.com/watch?v=rV9X-LyyX34
-
Kan reducere chancen for at man stifter bekendskab med begrebet "wobble"... De fleste sportsmaskiner har en monteret fra fabrikken. Nogle mere avancerede end andre. SV1000'eren har en af de billigere - de nye R1/6, CBR-RR, Gixxere og Ninja'er har en som giver mere modstand jo hurtigere man kører og ikke virker så kraftigt når man holder stille. Så skal man ikke slås med styret for at vende cyklen.
-
kan de normalt aftermonteres uden de store problemer? :?
-
Jeps.
-
kan de normalt aftermonteres uden de store problemer? :?
På SV'erne ja, det skulle jeg mene - men hvorfor? Dæmpningen er alligevel temmeligt svag i forvejen... De fleste opgraderinger (hvis du skulle være interesseret i en sådan) udskifter alligevel ikke normalt den eksisterende dæmpning men supplerer den snarere ved at montere cylinderen over øverste gaffelbro som vist på billedet.
Alternativt kan man vist også skifte olien i styredæmperen - jeg er dog ikke helt klar over hvilke resultater man kan opnå på den måde.
På supersport-maskinerne med elektronisk styrdæmpning ved jeg ikke om man bare kan pille den af uden at få en fejlmelding ved opstart.
-
kan de normalt aftermonteres uden de store problemer? :?
På SV'erne ja, det skulle jeg mene - men hvorfor? Dæmpningen er alligevel temmeligt svag i forvejen... De fleste opgraderinger (hvis du skulle være interesseret i en sådan) udskifter alligevel ikke normalt den eksisterende dæmpning men supplerer den snarere ved at montere cylinderen over øverste gaffelbro som vist på billedet.
Alternativt kan man vist også skifte olien i styredæmperen - jeg er dog ikke helt klar over hvilke resultater man kan opnå på den måde.
På supersport-maskinerne med elektronisk styrdæmpning ved jeg ikke om man bare kan pille den af uden at få en fejlmelding ved opstart.
Jeg er ikke helt enig.
SV650'erne har ikke styrdæmper fra fabrikken, så der kan du eftermontere en, hvis du har lyst eller behov.
Det kan f.eks. være hvis du køre meget aggressivt, på bane eller bare har ændret på styregeometrien.
På SV1000'eren er der en styrdæmper i forvejen. Til mange er den sikkert fin, men den er ikke justerbar.
Dog kan du skifte olie til en tykkere eller tyndere for at ændre dæmpningen.
Jeg tvivler dog på at nogen monterer en ekstra styrdæmper sammen med den eksisterende.
Grunden til at den sidder over styret er enten af pladshensyn, men nærmere fordi det er en justerbar, så man skal kunne komme til den rimelig nemt.
-
Jeg tvivler dog på at nogen monterer en ekstra styrdæmper sammen med den eksisterende.
Grunden til at den sidder over styret er enten af pladshensyn, men nærmere fordi det er en justerbar, så man skal kunne komme til den rimelig nemt.
Jamen så lærte jeg da også lidt :wink: Tak for afklaringen!
-
Apropos - hvis nogen er blevet inspireret
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=53504462
-
Jeg er ikke helt enig i at styrdæmperen bare kan afmonteres. Det har også noget at sige hvor meget man vejer, jeg vejer 70 kg og jeg synes sv´eren var meget urolig ved 170+ og ved hård kørsel i sving. Derfor skiftede jeg fjedrene til HyperPro og skiftede også olien i min styrdæmper. SV´eren blev en helt anden maskine og helt rolig, det kan varmt anbefales.
Var der ikke også noget med at de første TL´er ikke havde styrdæmper og fik meget kritik for at den var urolig,
efterfølgende modeller blev monteret med styrdæmper fra fabrikken....
-
nikolaj: er det tilfældigvis din annonce??
-
nikolaj: er det tilfældigvis din annonce??
Ikke hans announce... Nærmere thorsens :innocent:
-
mon det er et fejlkøb? eller har han adgang til flere? måske en blå :innocent: :innocent:
-
Nej det er ikke min annonce .. men var heller ikke klar over at det var Thorsens :)
Ledte bare på DBA efter styrdæmper og så den passer på en SV650 .. mon ikke der er nogen der kunne bruge den :)
-
Luske + Nikolaj = Alex MC mafiaen... :wink: (det' gas - er glad for at der er nogen der gider at videreformidle brugte SV dele)
-
Hehe .. jeg tror nu rent faktisk at det er Thorsen selv der sælger den :)
Så det var ikke Alex mafiaen denne gang :D
-
Hehe .. jeg tror nu rent faktisk at det er Thorsen selv der sælger den :)
Så det var ikke Alex mafiaen denne gang :D
Ej, det var også bare fis! Jeg fik lige hilst på Alex og Luske inde på messen... Jeg syntes at jeg spottede dig omme bagved, helt væk i et eller andet blad (ikke sådan et med damer) da jeg drønede forbi Alex stand.
-
For at komme tilbage på sporet;
Jeg har fået et godt tilbud på en Wilbers styrdæmper til en Kawazaki Z1000. Er det værd at investere i til alm. frisk kørsel, eller har den kun sin berettigelse på bane?
-
For at komme tilbage på sporet;
Jeg har fået et godt tilbud på en Wilbers styrdæmper til en Kawazaki Z1000. Er det værd at investere i til alm. frisk kørsel, eller har den kun sin berettigelse på bane?
Den har sin berettigelse på en Z1000.... uanset hvordan eller hvor du kører
-
Tak for svaret. Kan du uddybe lidt? Jeg har meget begrænset viden om styrdæmpere :huh:
-
Tak for svaret. Kan du uddybe lidt? Jeg har meget begrænset viden om styrdæmpere :huh:
Selve dæmperen er den samme i mange tilfælde. Spørgsmålet er om slaglængden er den samme :?
Beslaget til Z1000 kan du næppe bruge på din SV, men så kan du købe et ved siden af.
-
Derfor skiftede jeg fjedrene til HyperPro og skiftede også olien i min styrdæmper. SV´eren blev en helt anden maskine og helt rolig, det kan varmt anbefales.
Det er jo hele to (2!) ting på én gang :shock: Har du prøvet at pille styrdæmperen af siden og se om nye gaffelfjedre alene var nok??
I TouringNyt mente de engang at styrdæmpere primært var for at kompensere for dårlig opsat affjedring, så de brugte tid på opsætningen af deres TL1000S og pillede styrdæmperen af.
Jeg har også selv tosset rundt på en TLS uden styrdæmper, men med super affjedring, og der var ingen problemer (og alle ved jo at jeg kører som Rossi 8) )
-
I værste tilfælde for at undgå dem her:
Jeg er næsten sikker på at Mr SwingKing der har styrdæmper på.
Selv MotoGP maskinerne 'slapper' engang imellem. Gad vide hvor mange brækkede håndled der havde været i sporten hvis ikke styrdæmperen var opfundet?? :shock: :shock:
-
De fleste opgraderinger (hvis du skulle være interesseret i en sådan) udskifter alligevel ikke normalt den eksisterende dæmpning men supplerer den snarere ved at montere cylinderen over øverste gaffelbro som vist på billedet.
Jeg er ikke helt enig.
Jeg tvivler dog på at nogen monterer en ekstra styrdæmper sammen med den eksisterende.
Grunden til at den sidder over styret er enten af pladshensyn, men nærmere fordi det er en justerbar, så man skal kunne komme til den rimelig nemt.
Det synes jeg også 8) Beslag til montering over styret bliver også kaldt Ducati-style, og de dersens Ducati'er er der jo nogne som godt kan li at efterligne :innocent:
Jeg ville foretrække montering under styret, men det er fordi jeg er nen touringhat og næsten altid kører med tanktaske.
Et andet minus med top-montering: 4 umbracobolte og JohnDoe har hugget din 2500kr bling-bling dims :club:
-
SPAM-indlæg start :oops:
Fem indlæg i streg. Kan man mon fylde en hel side ud?? :orkester:
SPAM-indlæg slut :angel:
-
:afro: Glemte nok lige at nævne at profilbilledet snyder lidt. Jeg solgte min SV650S igår, og har en Z1000 K3 i vente. Spørgsmålet var om jeg ville få nogen glæde af en Wilbers styrdæmper, eller om det kun var for at spille fandango på Linien jeg skulle købe den. Den er helt ny, men jeg køber den til noget under markedspris. Derfor kan det jo tænkes at den var pengene værd after all. Hvad siger du NielsSV, jeg kan se at tastaturet er varmt??? :respekt:
-
Hvad siger du NielsSV, jeg kan se at tastaturet er varmt??? :respekt:
GO!!!!!!!
(http://www.tifosi-club.com/temp/tcnew_files/Rossi_moto_02.jpg)
-
Tak for svaret. Kan du uddybe lidt? Jeg har meget begrænset viden om styrdæmpere :huh:
Selve dæmperen er den samme i mange tilfælde. Spørgsmålet er om slaglængden er den samme :?
Beslaget til Z1000 kan du næppe bruge på din SV, men så kan du købe et ved siden af.
Misforståelse-misforståelse :oops: Jeg troede du skulle bruge den til en Z1000.........
SV'eren (650) kan sagtens klare sig uden styrdæmper, men kører man rigtig frisk til er den sikkert fin :undecided:
-
Hehe, glem alt og start forfra.
Jeg ejer IKKE en SV650S længere. Styrdæmperen er købt til og skal monteres på en Kawazaki Z1000 K3, og så vidt jeg kan forstå, så er i enige om at det ville være en god ide.
Jeg takker for inputs, kom dog gerne med flere.
-
Hehe, glem alt og start forfra.
Jeg ejer IKKE en SV650S længere. Styrdæmperen er købt til og skal monteres på en Kawazaki Z1000 K3, og så vidt jeg kan forstå, så er i enige om at det ville være en god ide.
Jeg takker for inputs, kom dog gerne med flere.
He-he, jeg troede det var en gammel Z1000 fra omkring startfirserne. Der er en styrdæmper et must :shock:
De nye modeller har jeg aldrig prøvet og kan derfor ikke udtale mig :lipsrsealed:
-
Jeg takker for inputs, kom dog gerne med flere.
Har du en søster?? :afro:
-
Jeg takker for inputs, kom dog gerne med flere.
Har du en søster?? :afro:
:lmao: :lmao: Uforbederlige Niels :lmao:
-
Har du en søster??
2, men det var mig der arvede det gode udseende, og jeg er ikke til den slags input :innocent:
-
Hvad siger du NielsSV, jeg kan se at tastaturet er varmt??? :respekt:
GO!!!!!!!
(http://www.tifosi-club.com/temp/tcnew_files/Rossi_moto_02.jpg)
Det ligner jo Jenny's cykel...