Man behøver ikke en Power Commander, der kan justeres direkte i den originale ECU.
ECU = Engine Control Unit
Det er rigtigt - og formålet er at sikre sig at benzinblandingen ikke bliver for mager på grund af den mindskede modstand som er i åbne potter og et high-flow luftfilter. Jeg har hørt alskens røverhistorier om at stemplerne kan sætte sig hvis man kører på en for mager blanding og så videre. Men har dog aldrig hørt om nogen der har oplevet det i virkeligheden.
Anyway - tilbage til emnet.
Min cykel var justeret på ECU'en da jeg købte den og kørte alt for fedt. Det betød at den sodede mere, brugte mere benzin og ydede dårligere. Da jeg endelig fik den på rullefelt hos Mr. Dyno og fik den kørt ordentligt ind kunne jeg pludselig køre mellem 20 og 40 km mere på en tank benzin og har ikke længere problemer med sod og følelsen af at maskinen drukner ved lave omdrejninger.
Der er STOR forskel i både pris, "hvad" det er man gør og hvad man kan opnå ved at justere i ECU'en og ved at bruge en PowerCommander. Den afgørende forskel er at ECU'en kun kan "grov-justeres" og PowerCommanderen an "fin-justeres". Denne finjustering kræver mere tid og er derfor også dyrere og mere præcis.
Dermed ikke sagt at det er nødvendigt - blot at det kan gøre en markant forskel.
Overvej samtidigt at skifte luftfilter... Hvis du er ude efter ydelse (og ikke bare lyd) så siges det at selve luftindsugningen på SV'eren er en flaskehals i forhold til motorens potentiale. Man kan derfor med fordel investere i et K&N eller Pipercross filter afhængigt af hvad man har lyst til at give eller opnå.
Læs mere om luftfiltre og indsugning her:
http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=7947.0