lige før vi skal ha' en tråd til foto / kamera / og lidt showoff af billeder 
er lidt træt af at skulle låne et kamera og ikke mindst høre om hvidbalancen når jeg tager nogen med mobilen...
har kigget lidt på canon eos 450D og 1000D med std lense eller Canon 55-250mm IS lense
de koster ca. det samme (elgiganten.se)
forslag til andre - dog vil jeg ikke betale meget mere end de 4000,-
Af de to du nævner, ville jeg nok vælge 450D.
Standard objektivet kan du kaste over venstre skulder straks du pakker det ud...
Det er fint til at lære kameraet at kende, men man kan sgu ikke lave meget fotokunst med det.
Canon er fedt, fordi objektivudvalget er stort og deres DSLR kameraer har været på markedet et stykke tid.
Du kan altså med andre ord sikkert finde nogle fede objektiver på ebay eller dba...
Et 55-250mm er et alsidigt objektiv der ligger dejligt midt i det hele...
- men det du skal kigge godt efter er f-tallet. Des lavere, des mere lysfølsomt er objektivet.
Et lavt f-tal repræsentere en stor blænde-åbning = der kommer mere lys ind... Dvs. at lukketiden kan være kortere, og der er større chance for at tage gode billeder af ting i bevægelse (f.eks. en motorcykel)

f 3.5 (eller 1:3.5 ) er standard.
f 2.8 (eller 1:2.8 ) er laaaangt federe.
En stor blænde-åbning giver til gengæld en mindre fokus-dybde... Men så længe der fokuseres rigtigt, så skaber det jo en fantastisk dybde i billedet, at forgrund og baggrund i billedet er en smule sløret.
Så kig efter objektiver med lavt f-tal... Det er nok det aller vigtigste.
De fleste kamerahuse (Olympus, Nikon, Canon osv) er rigtig fine.
Jeg har selv et Olympus E-510 som er et fedt kamera hus.
- men jeg fortryder købet, da Olympus' objektivudvalg er meget begrænset