Jeg har lige investeret i en Garmin 60CSx
Den er super fed, ikke den store bling effekt, men mere til de lidt nørdede.
Den har SiRF modtager, så den er meget driftsikker, jeg har kun oplevet at miste signalet i en P-kælder 2 etager nede.
Skærmen er mindre end alm. gps, men til gengæld meget nem at læse, selv i skarp solskin.
Den gemmer tracklog, og du kan lægge spor ind dvs. du kan sidde hjemme på PCen og lave din rute eller lægge en fed rute ind som din ven har kørt. Jeg bruger den eksempelvis til offroad, alm. gps vil som regel lede dig uden om grusveje, skovspor osv.
Det kunne også være en af de fede ture vi kører i SVrider regi. Jeg kan ikke huske alle de fede veje vi kører på, men det gemmer gps, og så er det bare at redigere turen og gemme den som et spor til en anden gang.
Den kan eksempelvis også lave Trackback dvs. køre tilbage efter din tracklog. Det har jeg 2 gange oplevet at vi skulle bruge, den ene gang havde vi mistet en deltager, anden gang havde en deltager tabt noget undervejs, begge gange ude midt i en svensk skov.
Et andet plus, er at den kører på 2 stk. alm. AA batterier og har en levetid på ca. 18 timer, så behøves man ikke at skulle montere strøm på mc.
Den er oprindeligt lavet til friluftfolket, men den fungerer fint på mc / i bilen, og man kan også købe søkort til den, hvis man har en båd. Hvis man har børn er den også super til Geocaching.
Der er dog nogen ting man skal være opmærksom på:
Skærmen er kke særligt stor, da den er lavet til at ligge i lommen.
Der er ikke nogen stemme der fortæller dig at du skal dreje til højre, kun et bipsignal for at få din opmærksomhed.
Menuen er speciel, lidt som når en Nokiabruger forsøger sig med en Ericson.
Knapperne er ikke så store, men kan godt betjenes med handsker på.
Kortet følger ikke med og koster 900.-kr hvis man vil lege med på PCen, der følger et latterligt europakort med, som kun kan bruges til baggrundskort

har dog set dem på DBA til 150 kr sandsynligvis i en krakket version.