Forfatter Emne: guiden til at skifte bag fjeder  (Læst 16349 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

poffy

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 65
  • sådan vil jeg ikk lære at flyve !!
guiden til at skifte bag fjeder
« Dato: August 07, 2009, 12:43:30 am »
ja så fik jeg sku lige stykket en guide mere sammen denne gang er det til af skifte fjeder bag på (jeg har skiftet til hyperpro sammen med min kammi som også har en sv1000) da vi har samme cykel kan vi jo lige så godt hjælpes af med det og lære af hinandens fejl hæhæ så guiden er lavet efter den næmeste måde at lave den på :P

det vil stadig kunne være stave bøffer og ,. da jeg ikke er kommet af med min orblind hed siden siste guide hæhæ

guiden ligger som vedhæftet FDP fil
Stavefejl og ,. fejl kan forkomme da jeg er orblind men skriv lige vis det er helt uforståligt

Onkellas

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 88
  • sv1000s
Re: guiden til at skifte bag fjeder
« Svar #1 Dato: August 09, 2009, 08:08:42 am »
Super go guide du har lavet.  :shock:

Tænkt ikke så meget på det med staveriet vi kan sagtens forstå dig :-)  :thumbsup:

Go vind herfra  :D

Kasper N

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 64
  • Sort som piloten i en thai fighter!
Sv: guiden til at skifte bag fjeder
« Svar #2 Dato: Maj 07, 2010, 09:16:49 pm »
ja så fik jeg sku lige stykket en guide mere sammen denne gang er det til af skifte fjeder bag på (jeg har skiftet til hyperpro sammen med min kammi som også har en sv1000) da vi har samme cykel kan vi jo lige så godt hjælpes af med det og lære af hinandens fejl hæhæ så guiden er lavet efter den næmeste måde at lave den på :P

det vil stadig kunne være stave bøffer og ,. da jeg ikke er kommet af med min orblind hed siden siste guide hæhæ

guiden ligger som vedhæftet FDP fil



Skide nice guide.    :orkester:


Det er jo herre nemt, men hvor godt er det i forhold til en komplet en fra fx en zx10 eller gsxr?   :cheesy:

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2688
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: guiden til at skifte bag fjeder
« Svar #3 Dato: Maj 08, 2010, 01:14:57 am »

Det er jo herre nemt, men hvor godt er det i forhold til en komplet en fra fx en zx10 eller gsxr?   :cheesy:

Det er nemt at svare på.

Dæmperen på en SV'er er primært til komfort / touring kørsel, så den vil aldrig være god til en person som kører lidt frisk. Det er jo ikke det samme som at sige at det er umuligt, men har man først prøvet noget bedre, vil man ikke tilbage.   :mrgreen:

Der er ingen GSXR modeller som passer med SV1000 da karakteristikken, udvekslingsforholdet samt vandringen er helt forkert. Der er efter sigende nogle som passer med den nye grisling, men sådan en har jeg jo ikke så det kan jeg ikke svare endegyldigt på.
Jeg har en ZX10R bagdæmper på begge mine SV1000'ere, og OBOY hvor er det bare en så meget bedre løsning end std dæmperen. Smid så en k-tech vægtmatchet lineær fjeder på (80 pund købt fra ebay.co.uk bruger Brooksuspension), og du har en cykel som styrer sporty, reagerer sporty og stadig fungerer som den hele tiden har gjort når man kører pænt.
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Kasper N

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 64
  • Sort som piloten i en thai fighter!
Sv: guiden til at skifte bag fjeder
« Svar #4 Dato: Maj 08, 2010, 01:57:09 am »


Det er nemt at svare på.

Dæmperen på en SV'er er primært til komfort / touring kørsel, så den vil aldrig være god til en person som kører lidt frisk. Det er jo ikke det samme som at sige at det er umuligt, men har man først prøvet noget bedre, vil man ikke tilbage.   :mrgreen:

Der er ingen GSXR modeller som passer med SV1000 da karakteristikken, udvekslingsforholdet samt vandringen er helt forkert. Der er efter sigende nogle som passer med den nye grisling, men sådan en har jeg jo ikke så det kan jeg ikke svare endegyldigt på.
Jeg har en ZX10R bagdæmper på begge mine SV1000'ere, og OBOY hvor er det bare en så meget bedre løsning end std dæmperen. Smid så en k-tech vægtmatchet lineær fjeder på (80 pund købt fra ebay.co.uk bruger Brooksuspension), og du har en cykel som styrer sporty, reagerer sporty og stadig fungerer som den hele tiden har gjort når man kører pænt.
[/quote]

Så må jeg jo igang med at kigge efter sådan en karl. Er ikke så meget hjemme på ebay som udenlandske forhandlersider, men man kan vel få det lært. Det er jo den 3 sv1000 jeg har nu. De 2 første kørte perfekt i min verden, men nu har jeg haft en R1 i mellemtiden om må indrømme det er et stort skridt tilbage når vi snakker sving egenskaber  :brok:

 Er det nødvendigt at gå efter upside down forgaffel eller kan den reddes med fornuftige fjedre?  :innocent:

pft

mvh
Kasper

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2688
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: guiden til at skifte bag fjeder
« Svar #5 Dato: Maj 08, 2010, 09:43:29 am »
Skifter du først bagdæmperen, kommer du til at opdage hvad der også mangler foran.   :mrgreen:

Et godt trick er at finde en ældre USD gaffel fra f.eks GSXR 750 SRAD 1996-1999 - den er RET billig i forhold til de nyere, og mindst lige så god. Du kan også bare købe et sæt gaffelbroer fra en GSXR 1000 K4-K7 og smide f.eks et sæt ZX10R ben på.

Der er MANGE muligheder....

Jeg fik sådan en SRAD gaffel med broer, kalipre og alle aksler for 1700 kroner til døren. Det er ikke en radial gaffel, men det betyder kun noget for dit valg af forreste skiver - der kan man så få et sæt Wave skiver for 1600 kroner i 320mm også på ebay.
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Kasper N

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 64
  • Sort som piloten i en thai fighter!
Sv: guiden til at skifte bag fjeder
« Svar #6 Dato: Maj 08, 2010, 09:40:49 pm »
 :orkester:

tak for den fine information. Det giver jo stof til eftertanke.   :respekt:

Dog svarede du ikke på om hvorvidt den originale kan moddes til bare i det mindste at være hæderlig  :mrgreen:

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2688
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: guiden til at skifte bag fjeder
« Svar #7 Dato: Maj 08, 2010, 10:43:19 pm »
Skifter man til Hyperpro fjeder bagpå, bliver den hæderlig - men mere end hæderlig bliver den vist aldrig.  :blink:

Tag ikke fejl af hvad jeg siger, for man kan NEMT finde værre dæmpere end den på SV'eren, men har man først prøvet noget bedre så bliver man ret nemt kritisk...
« Senest Redigeret: Maj 08, 2010, 10:44:50 pm af Sajmon »
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Kasper N

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 64
  • Sort som piloten i en thai fighter!
Sv: guiden til at skifte bag fjeder
« Svar #8 Dato: Maj 08, 2010, 11:16:27 pm »
Skifter man til Hyperpro fjeder bagpå, bliver den hæderlig - men mere end hæderlig bliver den vist aldrig.  :blink:

Tag ikke fejl af hvad jeg siger, for man kan NEMT finde værre dæmpere end den på SV'eren, men har man først prøvet noget bedre så bliver man ret nemt kritisk...

Ja jeg synes jo det var en dejlig affjedring der var på, men efter 10kkm på min R1 synes jeg ikke rigtig den er topdollar må jeg indrømme  :whatever:

Kiggede lige på ebay. zx10r dæmpere koster jo under 100euro og fjederen fandt jeg også til 80euro. Med lidt fragt løber det vel op i 200euro. Jeg burde vel også lige på dæmperen serviceret inden montering? Jeg gider ikke upside down lige pt, men sådan en omgang hyperpro til den originale gaffel må vel også hjælpe på det?
BTW Kan man selv montere nye fjedre i sin forgaffel? Det er vel lavet så snedigt man ikke behøver at pille benene af eller er det ren ønsketænkning jeg nærmer mig nu?  :D

180 euro til bag + self fragt og service
hyperpro til forenden hvad koster det?

Det burde vel alt andet lige give en del forbedring?
Skal have rettet op på kurvestabilitet primært. Den er ikke god til at følge en linje synes jeg. Nu er jeg også halvfed...ok ok helfed, men den er uhyggelig blød og slasket når den får kniven med nedlægning på

pft
mvh
Kasper

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2688
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: guiden til at skifte bag fjeder
« Svar #9 Dato: Maj 09, 2010, 09:27:05 am »
ZX10R bagdæmpere ER billige. Jeg har givet under 1000 kroner for begge mine tilsammen.

Jo Hyperpro fjedre hjælper helt sikkert en masse på forgaflen sammen med frisk olie (så nej benene skal af.   :mrgreen: ), men skridtet op til USD er stort.

Du kan sagtens selv skifte olie + fjedre hvis du vil. Det eneste specialværktøj du skal have er en plade med en 12mm rille i for at holde dæmperpatronen oppe mens du skruer toppen af.

Gør dig selv den tjeneste at downloade værkstedsmanualen - der er det hele beskrevet mht at skille ad, hvilken oliehøjde du skal have, og samle den igen. Det er ikke rocket science.   :mrgreen:
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Kasper N

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 64
  • Sort som piloten i en thai fighter!
Sv: guiden til at skifte bag fjeder
« Svar #10 Dato: Maj 09, 2010, 10:26:14 pm »
Jo Hyperpro fjedre hjælper helt sikkert en masse på forgaflen sammen med frisk olie (så nej benene skal af.   :mrgreen: ), men skridtet op til USD er stort.

Du kan sagtens selv skifte olie + fjedre hvis du vil. Det eneste specialværktøj du skal have er en plade med en 12mm rille i for at holde dæmperpatronen oppe mens du skruer toppen af.
Gør dig selv den tjeneste at downloade værkstedsmanualen - der er det hele beskrevet mht at skille ad, hvilken oliehøjde du skal have, og samle den igen. Det er ikke rocket science.   :mrgreen:

Jeg tror jeg er kommet frem til den konklusion jeg smider engang hyperpro i begge ender. Så er der stadig lidt symetri i ydelsen mellem for og bag, samt jeg giver ikke en kommende ejer eller mekaniker grå hår over min klon  :innocent:

Nu har jeg kigget service manualen igennem og det ser skuda vildt avanceret ud at skifte forfjedre :dead:

Jeg mener, jeg er typen der skifter knastakler, tandrem, dieselpumper osv(har en gammel bil), men det der er skuda lusket??  :huh:
Er helt blank...  :cry:
Føler mig nødsaget til at kastelivlinen nu.
Er der nogle der kunne tænke sig at hjælpe en newbie ud i affjedring med at skifte fjedre i en gaffel? Jeg vil egentlig gerne lære det, men det er lidt for grænseoverskridende at gøre det alene. Vedkommende vil selvfølgelig blive honoreret efter aftale

Alternativt ryger den på værksted. Det er også fint nok, men det lærer jeg jo ikke af

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2688
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: guiden til at skifte bag fjeder
« Svar #11 Dato: Maj 12, 2010, 10:46:10 pm »
Jeg kan sagtens gøre det - men jeg bor på sjælland.   :mrgreen:
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Kasper N

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 64
  • Sort som piloten i en thai fighter!
Sv: guiden til at skifte bag fjeder
« Svar #12 Dato: Maj 13, 2010, 02:14:48 pm »
Jeg kan sagtens gøre det - men jeg bor på sjælland.   :mrgreen:

  :respekt: DEAL  :mrgreen:

Af princip vil jeg hellere se/lære at gøre det selv end at betale mig fra det. Det kan godt være det i sidste ende koster det samme med bro og benz, men så er jeg i det mindste blevet klogere og har lært det til en anden gang.

Hvis vi kan få det koordineret så det passer ind i vores programmer er jeg absolut frisk på turen....håber ikke det var gas  :mrgreen:
Med et digital kamera har vi desuden chancen for at oprette en guide til forenden også. Jeg er sikkert ikke den eneste der gerne vil lære det, men ikke lige kaster sig ud i det alene  :wink:

Hippie Hansen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1249
  • SV 650 S K6
Sv: guiden til at skifte bag fjeder
« Svar #13 Dato: Maj 31, 2010, 10:35:10 am »
Kasper - Så kan du gøre det på min efter du har besøgt Sajmon.  :rolleyes:

Mener allerede Gud har lavet en guide til skift af fjedre, der ligger her inde et sted.
Fra juicens hovedstad - Rynkeby
SV650 Sk6 trackday-raket, til jeg får råd til en nummerplade.

Bork

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 135
Sv: guiden til at skifte bag fjeder
« Svar #14 Dato: Juni 11, 2010, 01:43:13 am »
Jo Hyperpro fjedre hjælper helt sikkert en masse på forgaflen sammen med frisk olie (så nej benene skal af.   :mrgreen: ), men skridtet op til USD er stort.

Du kan sagtens selv skifte olie + fjedre hvis du vil. Det eneste specialværktøj du skal have er en plade med en 12mm rille i for at holde dæmperpatronen oppe mens du skruer toppen af.
Gør dig selv den tjeneste at downloade værkstedsmanualen - der er det hele beskrevet mht at skille ad, hvilken oliehøjde du skal have, og samle den igen. Det er ikke rocket science.   :mrgreen:


Jeg tror jeg er kommet frem til den konklusion jeg smider engang hyperpro i begge ender. Så er der stadig lidt symetri i ydelsen mellem for og bag, samt jeg giver ikke en kommende ejer eller mekaniker grå hår over min klon  :innocent:

Nu har jeg kigget service manualen igennem og det ser skuda vildt avanceret ud at skifte forfjedre :dead:

Jeg mener, jeg er typen der skifter knastakler, tandrem, dieselpumper osv(har en gammel bil), men det der er skuda lusket??  :huh:
Er helt blank...  :cry:
Føler mig nødsaget til at kastelivlinen nu.
Er der nogle der kunne tænke sig at hjælpe en newbie ud i affjedring med at skifte fjedre i en gaffel? Jeg vil egentlig gerne lære det, men det er lidt for grænseoverskridende at gøre det alene. Vedkommende vil selvfølgelig blive honoreret efter aftale

Alternativt ryger den på værksted. Det er også fint nok, men det lærer jeg jo ikke af


Gud har lavet en super fin guide - trin for trin i billeder :thumbsup:. Den har jeg tænkt mig at følge når der ryger hypro på SVinet. Guiden kan hentes her:
http://www.2shared.com/document/ZPpS44po/olieskift_forgaffel.htm

God fornøjelse.
Socialism works good until you run out of other people's money to spend.
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=33311&ipc=112278