Hey alle kloge hoveder
Nu er jeg ikke den store racer kører, men engang i mellem skal mit kære SVin da have lidt bund gas
Nu er mit problem så bare det at når jeg har kørt den godt ud i første og vil fortsætte op i 2, så hænder det at den hopper af gear. Det sker kun engang i mellem, men det er s.... irriterende og kan heller ikke forestille mig at mcén har særlig godt af det.
Det er en K3, har næsten 27000km på klokken og alle service er overholdt
Håber en el anden kan give mig en logisk forklaring på det....
Prøv at anskue problemet fra en anden vinkel:
Du har ikke travlt, skal op ad en trappe for at komme derhen du vil, og trappetrinene er dejligt brede og behagelige at gå på - de måler f.eks 270mm i dybden og 180mm i højden.
Altså passer de til en gennemsnitsperson, som ikke har alt for travlt.
Chancen for at falde på pågældende trappe skal kombineres med alkohol eller dårlig motorik for at falde udenfor statistikken...
MEN, nu har du pludselig travlt, og trinene har ændret dimension til hhv. 270 og 360mm.
Det er ikke så fedt, og nu snubler du nærmest opad trappen, medmindre du koncentrerer dig.
På samme vis udfordrer du din gearkasse ved at trække cyklen ud i gearerne - du laver ganske enkelt længere "mellem trinene".
Gearskift ved lave o/min = mindre spring i o/min mellem gearene og
gearskift ved høje o/min = større spring ------------"------------
Altså skal der løftes hurtigere, hårdere og mere præcist, når raketten skal sendes ordentligt afsted !
Ved ikke om forklaringen er særlig logisk, men det er den bedste jeg lige kan komme op med nu