Som lovet lidt feedback fra min kontakt....jeg håber det hjælper jer
Mvh Per
************************************************
Her er så følgende angående den mc sag fra SVrider:
Iht sagens gang, som beskrevet i forummet på SVrider, har der været 3 væsentlige mangler og en mindre væsentlig /uvæsentlig mangel (en mangel som reelt ikke har noget betydning for selve motorcyklens helhed og virkeevne)
De 3 mangler er som jeg ser det:
1) Justering/tilpasning af ny indkøbte udstødning, som iøvrigt er monteret (og som skulle være justeret/tilpasset) fra sælgers side.
Dette bliver sælger gjort opmærksom på "inden for rimelig tid" da køber tager kontakt til sælger kort efter han er kommet hjem og forklarer ham om den dårlige indstilling.
2) Forhjulslejer der er gået i stykker efter 14 dage, "Så går der godt 14 dage og forhjulslejerne ryger sig en tur".
Køber gør også her sælger opmærksom på dette da det sker og får tilsendt nye lejer.
Dog bliver køber bedt om at få sat dem i for egen regning, hvilket ikke bør finde sted, da det er op til sælger at dække disse udgifter, da denne mangel må anses som både væsentlig og samtidig sker dette inden for 2 måneder fra selv købsdagen.
3) Motorcyklen går "død" og firmaet kontaktes igen omkring denne mangel og de kommer og henter cyklen for at tilse fejlen.
Den ene uvæsentlige mangel er ridserne i skærmen, hvor skærmen skulle være skiftet/forbedret ved afhentning af cyklen. Køber burde her kunne have krævet et forholdsmæssigt afslag i købesummen, da sælger misligholder aftalen, ved ikke at opfylde kravene omkring skærmen.
1) Manglende forbedring af ridser i skærm.
Køber bør uden problemer her kunne tage kontakt til forbrugerstyrelsen og påpege at der er væsentlige mangler ved købet og at sælger har misligholdt aftalen fra start af ved ikke at sørge for skærmen. Dog skal der her ikke ligges vægt på at det er skærmen der skal gøre udfaldet af handlen.
Nedenstående ses nogle af de mest relevante §'er der skal benyttes:
Om mangler ved salgsgenstanden
§ 42. Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en mangel, kan køberen hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen. Må manglen anses som uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.
Stk. 2. Savnede genstanden ved købets afslutning egenskaber, som må anses tilsikrede, eller er manglen efter købets indgåelse forårsaget ved sælgerens forsømmelse, eller har sælgeren handlet svigagtigt, kan køberen kræve skadeserstatning.
§ 43. Ved køb af genstande, bestemte efter art, kan køberen, såfremt den leverede genstand lider af en mangel, hæve købet eller kræve omlevering eller fordre et forholdsmæssigt afslag i købesummen.
Stk. 2. Må manglen anses som uvæsentlig, kan købet dog ikke hæves eller omlevering fordres, medmindre sælgeren har handlet
svigagtigt eller har kendt manglen på et sådant tidspunkt, at han uden urimelig opofrelse havde kunnet skaffe mangelfri genstand.
https://www.retsinformation.dk/print.aspx?id=1419 Side 4 af 10retsinformation.dk - LBK nr 237 af 28/03/2003 09/03/10 10.32
svigagtigt eller har kendt manglen på et sådant tidspunkt, at han uden urimelig opofrelse havde kunnet skaffe mangelfri genstand. Stk. 3. Sælgeren er, selv om han er uden skyld, pligtig at betale skadeserstatning dog således, at bestemmelserne i § 24 finder tilsvarende
anvendelse.
§ 44. Ved afgørelsen af, om salgsgenstanden lider af en mangel, bliver, for så vidt manglen ikke er hidført ved sælgerens forsømmelse, det tidspunkt at tage i betragtning, da faren gik over på køberen.
§ 45. Bestemmelserne i § 25 om skadeserstatningens beregning kommer også til anvendelse, når købet hæves på grund af mangel ved genstanden.
§ 46. Skal sælgeren levere efterhånden, og er en enkelt levering mangelfuld, kan køberen i medfør af §§ 42 og 43 alene hæve købet, for så vidt angår denne levering. Dog kan han også hæve købet for senere leveringers vedkommende, såfremt det må ventes, at også disse vil blive mangelfulde, eller endog hæve købet i dets helhed, såfremt dette er begrundet i sammenhængen mellem leveringerne.
§ 47. Har køberen før købets afslutning undersøgt salgsgenstanden eller uden skellig grund undladt at efterkomme sælgerens opfordring til at undersøge den, eller er der før købets afslutning givet ham lejlighed til at undersøge en prøve af salgsgenstanden, kan han ikke påberåbe sig mangler, der ved sådan undersøgelse burde være opdaget af ham, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.
§ 48. Sker salg ved auktion, kan køberen ikke påberåbe sig, at genstanden lider af nogen mangel, medmindre genstanden ikke svarer til den betegnelse, under hvilken den er solgt, eller sælgeren har handlet svigagtigt. Hvad her er foreskrevet, gælder dog ikke, når en handlende sælger sine varer ved auktion.
§ 49. Tilbyder sælgeren at afhjælpe en mangel eller at foretage omlevering, må køberen dermed lade sig nøje, hvis det kan ske inden udløbet af den tid, da han er pligtig at afvente levering (jf. § 21), og det åbenbart ikke kan medføre omkostning eller ulempe for ham.
Stk. 2. Køberens ret til erstatning berøres ikke af denne bestemmelse.
§ 50. Hvad i denne lov er bestemt om mangler ved salgsgenstanden finder tilsvarende anvendelse, hvor den leverede mængde er for ringe, såfremt køberen må gå ud fra, at det, som er leveret, er ment at skulle tjene som fuldstændig opfyldelse af aftalen. Køberen kan i dette tilfælde ikke i medfør af § 43 fordre omlevering, men kan i stedet herfor kræve efterleveret, hvad der mangler, hvad enten dette udgør en større eller mindre del af det, som skulle leveres.
§ 51. I handelskøb har køberen, når salgsgenstanden er leveret, eller en aftalt udfaldsprøve er kommet ham i hænde, at foretage sådan undersøgelse, som ordentlig forretningsbrug kræver. Skal genstanden forsendes fra et sted til et andet, er køberen dog ikke pligtig at undersøge den, førend den på bestemmelsesstedet er stillet således til hans rådighed, at han ifølge § 56 ville være pligtig at drage omsorg for den.
§ 52. Viser det sig, at den solgte genstand lider af en mangel, har køberen, såfremt han vil påberåbe sig manglen, at give sælgeren meddelelse derom i handelskøb straks og ellers uden ugrundet ophold. Afgiver han ikke sådan meddelelse, uagtet han har opdaget eller burde have opdaget manglen, kan han ikke senere gøre den gældende.
Stk. 2. Vil køberen hæve købet, eller vil han kræve efterlevering eller omlevering, skal han uden ugrundet ophold give sælgeren meddelelse derom, og har ellers tabt sin ret til at afvise genstanden eller kræve efterlevering.
§ 53. De i foregående paragraf givne bestemmelser om tab af køberens ret til at påberåbe sig mangler kommer ikke til anvendelse, når sælgeren har handlet svigagtigt, eller når han har gjort sig skyldig i grov uagtsomhed, og denne medfører betydelig skade for køberen.
§ 54. Har køberen ikke inden to år efter genstandens overgivelse til ham meddelt sælgeren, at han vil påberåbe sig en mangel, kan han ikke senere gøre den gældende, medmindre sælgeren har påtaget sig at indestå for genstanden i længere tid eller har handlet svigagtigt.
Stk. 2. Ved køb af byggematerialer er den i stk. 1 nævnte frist 5 år fra byggeriets aflevering, dog højst 6 år fra overgivelsen af materialerne til køberen.
+
§ 23. Angår købet en bestemt genstand, og bliver denne ikke leveret i rette tid, har sælgeren at svare skadeserstatning, medmindre det oplyses, at forsinkelsen ikke kan tilregnes ham.
§ 24. Ved køb af genstande, bestemte efter art, er sælgeren, selv om forsinkelsen ikke kan tilregnes ham, pligtig til at svare skadeserstatning, medmindre han har forbeholdt sig fritagelse derfor, eller muligheden af at opfylde aftalen må anses for udelukket ved omstændigheder, der ikke er af sådan beskaffenhed, at sælgeren ved købets afslutning burde have taget dem i betragtning, såsom ved hændelig undergang af alle genstande af den art eller det parti, købet angår, ved krig, indførselsforbud eller lignende.
§ 25. Hæves et køb, og skal erstatning svares i henhold til § 23 eller § 24, bliver denne i mangel af bevis for, at anden skade er lidt, at fastsætte til det beløb, hvormed prisen for genstande af samme art og godhed som de solgte på leveringstiden overstiger købesummen. Foretager køberen dækningskøb på forsvarlig måde og inden for rimelig tid efter ophævelsen, lægges den ved købet opnåede pris til grund ved beregning af prisforskellen.
Ud fra ovenstående paragraffer, lig her speciel vægt på §§ 42-45, samt §§ 23-25, ses det tydeligt at salgsgenstanden lyder af en så væsentlig mangel og da dette er sket inden for ca 2 måneder, må vi formode at manglerne (fejlene) stammer fra producenten/fabrikanten og derfor hviler ansvaret på dem. Hvilket gør at køber (som forbruger) har ret til at kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen eller kræve handlen ophævet eller kræve en leveret en ny og præcis magen til cykel, hvis dette kan lade sig gøre. Køber skal og bør under inden omstændigheder affinde sig med at sælger vil lave cyklen for så at levere den tilbage til køber igen.
Dette kan lidt sammenlignes med at man køber en genstand i fx føtex, hvorefter man finder ud af at den lider af en mangel og man går ned og reklamere. For så at fremvise bon/garanti, hvorefter ekspedienten glædeligt udleverer en ny genstand. Fra her føtex side, vil føtex kunne kræve erstatning fra producentens side. Lige såvel vil sælger af motercyklen kunne kræve erstatning eller omlevering til en ny cykel fra, i dette tilfælde Yamaha importøren eller lign.
Hvis du har flere spørgsmål er du selvfølgelig velkommen til at sende en mail. Dog vil jeg på det varmeste anbefale at køber tager kontakt til forbrugerstyrelsen hurtigst muligt, da de ofte gerne vil føre sagen for forbrugeren.Mvh
Allan