Forfatter Emne: Dæmpning af bagende ?  (Læst 7473 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

MortenB

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 26
  • SV1000 .. almost naked :-)
Dæmpning af bagende ?
« Dato: Juni 02, 2010, 03:48:56 pm »
Jeg har flere gange overvejet f.eks öhlins, men nedenstående giver jo grund til overvejelse. Er der en nemmere vej ? Problemet ligger i en for for hård lavfarts/ALT for blød højfarts dæmpning. Bør man udskifte fjedre/støddæmper, eller KAN den justeres ind ? Jeg ER opmærksom på, at forum er fyldt med indlæg omkring affjedring og henvisninger til indstillinger af f.eks Hyperpro.

http://www.suzukisv1000.com/

Under deres FAQ ligger denne artikel fra et besøg hos Hyperpro

"The main problem with the SV1000 rear shock is that it has too much low speed damping and not enough high speed damping (and only adjustment for overall damping). This problem doesn’t really occur for the forks which have a pretty good damping characteristic according to Hyperpro. Not enough high speed damping means that you get lifted off the seat (and your balls hit the tank... when you hit even a relatively small bump at speed. The suspension just isn’t capable of absorbing the bump. Also the SV rear shock has a pretty stiff spring which makes the problem even worse! A different shock spring improves handling and comfort of the SV1000 shock, but it doesn’t change anything in the damping characteristics of course. And this is where one of the problems is. The SV shock (and Suzuki shocks in general) have too little high speed damping and way too much low speed damping. This also goes for the GSX-R shocks which SV1000 owners often use as a replacement shock. The reason that SV riders consider this as an improvement is mainly because of the different (softer) spring that is mounted and it’s also possible that the GSX-R does have a slightly better overall damping characteristic. But the damping problem remains!"
« Senest Redigeret: Juni 03, 2010, 08:26:28 am af MortenB »
Yoshimura titanpotter, sølvspoiler, Givi styrkåbe - Kawa 636 banecykel 2005.

Kasper N

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 64
  • Sort som piloten i en thai fighter!
Sv: Dæmpning af bagende ?
« Svar #1 Dato: Juni 02, 2010, 07:19:57 pm »
Jeg har flere gange overvejet f.eks öhlins, men nedenstående giver jo grund til overvejelse. Er der en nemmere vej ? Problemet ligger i en for hård lavfarts/for blød højfarts dæmpning. Bør man udskifte fjedre/støddæmper, eller KAN den justeres ind ? Jeg ER opmærksom på, at forum er fyldt med indlæg omkring affjedring og henvisninger til indstillinger af f.eks Hyperpro.


Jeg ville absolut nøjes med en komplet kit fra hyperpro. Det koster omkring 2200 eller sådan og skulle hjælpe meget. Jeg har ikke lige 10k til øhlins grej selv det ville være nice.
Nogle gange handler det altså også bare om at give gas, forstået på den måde at den kører altså ikke så dårligt endda og den kan sagtens klemmes hårdt fra standart uden at skulle opgradere for en formue. Bevares du får da travlt når vejen svinger og modstanderen er en R6, men det er en del af gamet  :mrgreen:

Kom du nogensinde på baghjul? Hørte ikke mere fra dig i den tråd

Mvh
Kasper

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Dæmpning af bagende ?
« Svar #2 Dato: Juni 02, 2010, 07:54:26 pm »
ZX10R (04 og fremad) bagdæmper passer lige på, og er til at finde fra 400 kroner på ebay. Den passer både i længde, vandring og karakteristik til SV1000.

Jeg har endda en du kan låne gratis for at prøve det af - og hvis du så er tilfreds, kan du få den for 500 kroner + porto.

Hvis ikke, så sender du den bare retur.

Jeg har sådan en på både min gade og baneged, og det dur fanme.   :mrgreen:

Den eneste ulempe ved det, er at du finder ud af hvor utilstrækkelig din forgaffel så er...
« Senest Redigeret: Juni 02, 2010, 07:56:05 pm af Sajmon »
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

MortenB

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 26
  • SV1000 .. almost naked :-)
Sv: Dæmpning af bagende ?
« Svar #3 Dato: Juni 02, 2010, 10:03:07 pm »
Det med Kawa dæmperen lyder bestemt interessant. Men den skal vel moddes lidt ? Kan du sende mig en mail, evnt. hvis du har et foto ?

Hyperpro kit .. for kr. 2.200,- Det lyder sørme billigt. Hvad indbefatter det. 2 fjedre for og 1 fjeder bag, eller ? Jeg tjekker lige deres side.

Det lader til at "folk" har opgivet at indjustere den originale, da det jo ikke ligefrem myldrer med indlæg fra DEN side. Selv har jeg det problem, at i højfarts sving fra km 130 og op, er der en tydelig woblen, som er særdeles ubehagelig. Iflg. symptom beskrivelsen på Hyperpro kunne det godt være en stramning af kompressionsdæmpningen bagtil som kan hjælpe. Der er iøvrigt en masse gode råd. Jeg har ikke tidligere gået meget op i dæmpning, men efterhånden som erfaringsniveauet stiger kræves mere stabilitet så nu er det på tide at lære det !

Mht. "op på baghjulet" .. det skal nok komme !  8)
« Senest Redigeret: Juni 02, 2010, 10:08:17 pm af MortenB »
Yoshimura titanpotter, sølvspoiler, Givi styrkåbe - Kawa 636 banecykel 2005.

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Sv: Dæmpning af bagende ?
« Svar #4 Dato: Juni 02, 2010, 10:18:53 pm »
ZX10R (04 og fremad) bagdæmper passer lige på, og er til at finde fra 400 kroner på ebay. Den passer både i længde, vandring og karakteristik til SV1000.

Jeg har endda en du kan låne gratis for at prøve det af - og hvis du så er tilfreds, kan du få den for 500 kroner + porto.
Hvis Morten springer over, kunne jeg måske godt være interesseret.

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Dæmpning af bagende ?
« Svar #5 Dato: Juni 02, 2010, 10:43:28 pm »
Den skal ikke moddes - det er REN plug'n play...

På med den og justere "statisk sag" med fjederforspændingen, samt lidt grunindstilling af dæmpningen - og så afsted.

Forskellen fra 04/05 dæmperen til den 06/07 jeg har til overs, er at reservoiret sidder til venstre i MC'ens kørselsretning på 06/07 i stedet for til højre på 04/05. Det har ingen praktisk betydning, men det er sådan man kender forskel på dem.
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

MortenB

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 26
  • SV1000 .. almost naked :-)
Sv: Dæmpning af bagende ?
« Svar #6 Dato: Juni 03, 2010, 06:58:13 am »
Hej gutter.

Ulempen ved Hyperpro kittet, er at en ny fjeder bagtil ikke løser problemet med dæmpning bagpå, men kun fjederproblemet. Dæmpningen bagpå ændrer desværre ikke karakteristik. Dæmperen skal simpelthen have større kompressionsforhold og et andet kompressionsspekter. Men gad vide hvorfor Suzuki ikke har gjort det ordenligt i første omgang ?

Hej Sanmon:
Giver det problemer at reservoiret på Kawa dæmperen sidder til venstre side mht. adgang og justering ? Og hvad har du så gjort ved dine forgaffelfjedre/dæmpning ? jeg har sendt dig  en mail.

mvh
« Senest Redigeret: Juni 03, 2010, 11:26:22 am af MortenB »
Yoshimura titanpotter, sølvspoiler, Givi styrkåbe - Kawa 636 banecykel 2005.

Damage

  • Gæst
Sv: Dæmpning af bagende ?
« Svar #7 Dato: Juni 03, 2010, 07:41:34 am »
Da jeg købte min SV1000SK6 fra ny var det første jeg mærkede, at den var ustabil ved høj hastig og hvis man gav den lidt gas ud af sving.

Jeg invisterede i et hyperpro kit til 2300,- og monterede det selv. Det er de bedste penge jeg har kastet efter min sv´er, det er en anden
mc at kører på...ingen ustabilitet ved sving eller høj hastighed. Det er en "billig" opgradering som varmt kan anbefales.  :thumbsup:

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Dæmpning af bagende ?
« Svar #8 Dato: Juni 04, 2010, 07:11:31 pm »
Jeg har GSXR 750 1996-1999 (SRAD) forgaffel på begge mine maskiner, og fjedrene er så skiftet til K-Tech som passer til min vægt...
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Mr.Bean

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 146
Sv: Dæmpning af bagende ?
« Svar #9 Dato: Juni 04, 2010, 09:29:28 pm »
Da jeg købte min SV1000SK6 fra ny var det første jeg mærkede, at den var ustabil ved høj hastig og hvis man gav den lidt gas ud af sving.

Jeg invisterede i et hyperpro kit til 2300,- og monterede det selv. Det er de bedste penge jeg har kastet efter min sv´er, det er en anden
mc at kører på...ingen ustabilitet ved sving eller høj hastighed. Det er en "billig" opgradering som varmt kan anbefales.  :thumbsup:
Hvor købes det for ca. 2300kr  og hvad indeholder det
Er det svært at skifte selv?

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Sv: Dæmpning af bagende ?
« Svar #10 Dato: Juni 04, 2010, 09:58:08 pm »
Jeg er også interesseret i din bagdæmper Sajmon.

Hvis Morten eller Mads ikke vil købe den vil jeg gerne købe den med på søndag. 
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Mr.Bean

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 146
Sv: Dæmpning af bagende ?
« Svar #11 Dato: Juni 06, 2010, 06:30:05 pm »


Hvis Morten , Mads eller Jannik ikke vil købe den, vil jeg gerne købe den :mrgreen:
Men tror ikke det blir aktuelt :cry:
Har lige været på Ibay og der er ikke nogle til salg lige nu, men det kommer nok engang igen
Det jeg også er intreseret at hører noget om er
Er der andre der evt også passer direkte på. Mener at have læst engang at den også passer fra en R 1000 og andre
nogle der kan bekræfte det?

Kasper N

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 64
  • Sort som piloten i en thai fighter!
Sv: Dæmpning af bagende ?
« Svar #12 Dato: Juni 06, 2010, 07:21:38 pm »


Hvis Morten , Mads eller Jannik ikke vil købe den, vil jeg gerne købe den :mrgreen:
Men tror ikke det blir aktuelt :cry:
Har lige været på Ibay og der er ikke nogle til salg lige nu, men det kommer nok engang igen
Det jeg også er intreseret at hører noget om er
Er der andre der evt også passer direkte på. Mener at have læst engang at den også passer fra en R 1000 og andre
nogle der kan bekræfte det?

Der er da 15 til salg eller sådan noget:

http://shop.ebay.co.uk/i.html?_nkw=zx10r+shock&_sacat=0&Part%2520Type=Body%2520%2526%2520Frame&_dmpt=UK_Motorcycle_Parts&_odkw=zx10r+spring&_osacat=0&bkBtn=&_trksid=p3286.m270.l1313

Mr.Bean

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 146
Sv: Dæmpning af bagende ?
« Svar #13 Dato: Juni 06, 2010, 08:30:11 pm »


Der er da 15 til salg eller sådan noget:

hehe undskyld, men når man bor 30km. fra Tyskland, så er det altid Ibay.de jeg kikker og handler af vane
Tænkte ikke lige på uk
Det hænger lidt sammen med at vi har 2 tyskere i firmaet og jeg plejer at få det sendt til en af dem
så koster det næsten intet i fragt
Men der er ingen til zx 10 der lige nu
så spørgesmålet er om den til kawaen er den bedste om om der er andre der passer
Nogle der ved noget om det?
Fordi der er rigtig mange fra R 1000 og de er rigtig billige.
 Der blev solgt en for 1time og 20min siden som jeg bød på den røg for ca.80kr
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=130397630852&ssPageName=ADME:B:EOIBUAA:DE:1123

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Dæmpning af bagende ?
« Svar #14 Dato: Juni 06, 2010, 11:03:59 pm »
GSXR1000 dæmperen er måske nok en bedre dæmper, men udvekslingen er helt forkert sammen med vandring, karakteristik og længde.

Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!