Forfatter Emne: Motor olie  (Læst 4883 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Vendelboen

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 349
Motor olie
« Dato: August 14, 2011, 09:31:56 am »
Hej Rødder..

Jeg var jo lige en lille tur til Thy træf.. Kanon træf med masser af glade Mc'ister. Også en enkelt herinde fra (jkogs vi snakkes ved.)

Nå men der mødte jeg jo en som lød til at han vidste en masse om suzuki sv..
Han kunne fortælle at SV 1000 har bedst af at få semisyntetisk motorolie og ikke fuldsyntetisk olie..   Jeg må jo indrømme at når det bliver vinter så tømmer jeg altid min Mc for motorolie.. skifter filter og fylder noget billig Thansen olie på.... til lidt over max.. Det står den så med hele vinteren og når det er tid til at komme ud og køre igen, så fylder jeg nyt olie på SVinet, og nyt filter. (gemmer selvfølgelig "vinterfilteret" til næste år)  Og her vil jeg jo købe det bedste flydende helsystetiske "guld" (olie). Nu er jeg jo lige pludselig i tvivl om jeg kan risikere at gøre det "for godt"

Nu er mine spørgsmål  ... Hvad skal jeg købe ? Hvad bruger  I andre ?

Mvh. Per
The ride is the objective... The destination is the excuse.

TOB

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 611
  • Live to Ride - Ride to Live
Sv: Motor olie
« Svar #1 Dato: August 14, 2011, 10:31:04 am »
Hej Per,

Ikke for at være kill-joy, men dette emne har været debatteret i hundredevis af gange her på siden. Prøv lige at søge på det  :innocent:

/TOB
« Senest Redigeret: August 14, 2011, 10:53:32 am af TOB »
You haven't lived until you've accelerated hard out of a corner on a Suzuki SV1000S

Vendelboen

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 349
Sv: Motor olie
« Svar #2 Dato: August 14, 2011, 10:49:07 am »
Ok
Det prøver jeg lige...
Tak
The ride is the objective... The destination is the excuse.

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Motor olie
« Svar #3 Dato: August 14, 2011, 01:51:54 pm »
Kort fortalt er der fortilfælde hvor andre ejere har brændt koblingen af med fuldsyntetisk olie fordi viskositeten er en lille smule anderledes end ved semisyntetisk.

Koblingen (som er en vådkobling) er designet til at virke i en bestemt type olie. Hvis viskositeten bliver for lav fedter koblingen og brænder af hvis man er uheldig. Jeg har også hørt om folk der har kørt fuldsyntetisk uden problemer. Men Suzuki anbefaler semisyntetisk - så det kører jeg med.
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Nick

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 952
Sv: Motor olie
« Svar #4 Dato: August 14, 2011, 06:32:03 pm »
jeg kører med fuldsyntentisk og har gjort det et stykke tid.. Der er ikke blevet sparet, når den ellers har været varm. Jeg har ingen problemer haft.
SV650k7... RIP...
alt død og solgt... Er her som spøgelse :D

Vendelboen

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 349
Sv: Motor olie
« Svar #5 Dato: August 14, 2011, 09:10:27 pm »
Tak for de fine svar,
Jeg har fundet (og læst) flere af de andre tråde som er her omkring det med olie..
Jeg vil følge Suzuki's anbefaling og bruge Semisyntetisk olie som overholder de rette Specifikationer.
Men det har også lidt med at gøre at jeg ikke har så meget forstand på mototolie.. Var faktisk af den overbevisning at jo dyere jo bedre, men jeg er blevet klogere.
Tak for hjælpen ;-)

Ps: Et sidste spørgsmål, som intet har med motorolie at gøre.. Uret i mit KiloSVin er 10 min foran,,, Hvordan justerer jeg uret.. ???


Pps: Fik SVinet rullet til Thy træf.. 111.24 på hjulet  :afro:  :D
The ride is the objective... The destination is the excuse.

Søren F

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1403
  • Fart dræber ikke - pludselig stilstand gør !!!!
    • Galleri
Sv: Motor olie
« Svar #6 Dato: August 14, 2011, 11:44:28 pm »
Mener at du holder begge knapper inde et par sek. Og så er det bare at spole frem med den ene knap (prøv dig frem).
Gade: SV1000N K4
Bane: SV1000S K3

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Motor olie
« Svar #7 Dato: August 15, 2011, 06:04:10 am »
Efter 91.500km på fuldsyntetisk olie og den SAMME kobling, er jeg uenig med alle dem der fraråder det.

Så længe olien overholder de krav Suzuki stiller, kan jeg ikke se problemet.
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Motor olie
« Svar #8 Dato: August 15, 2011, 08:44:14 am »
Iøvrigt virker det helt gak at hælde billig olie på om vinteren og så tappe det af igen om foråret. But why??
Du kan være helt sikker på at du ikke får det hele ud, og så har du rester af den "dårlige" olie i den "gode" olie, og bla bla bla... en kæde er aldrig stærkere end det svageste led.
Hvorfor ikke bare hælde den "gode" olie på med det samme??
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Motor olie
« Svar #9 Dato: August 15, 2011, 09:15:04 am »
Ja den forstår jeg heller ikke...
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Vendelboen

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 349
Sv: Motor olie
« Svar #10 Dato: August 15, 2011, 01:22:46 pm »
Det med den billige olie,, har jeg altid gjort på den gamle MC fordi at den stod i en kold garage hele vinteren, med de temperatur svingninger det nu engang medfører..
Så derfor..  Og jeg har altid fået tudet ørene fulde om at gammel motorolie og vand kunne danne svolsyre, Så jeg har ikke villet køre med olie der har været i motoren i +6 måneder.. heller ikke selv om olien er ubrugt.
Men netop i går har jeg truffet en aftale med en ven om at den kan komme ned og stå i hans nye opvarmede kælder... Så i år skal der bare frisk( dyr ) olie på.
 8)
The ride is the objective... The destination is the excuse.

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Motor olie
« Svar #11 Dato: August 15, 2011, 01:28:59 pm »
Det med den billige olie,, har jeg altid gjort på den gamle MC fordi at den stod i en kold garage hele vinteren, med de temperatur svingninger det nu engang medfører..

De små svingninger skaber næppe nogen problem. Motoren er jo ikke driftsvarm og bliver sat ud i minusgrader. Desuden svinger temperaturen så langsomt at det næppe heller skaber problemer mht kondensering.
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Rasmus Modsat

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1170
  • Super Velocity
Sv: Motor olie
« Svar #12 Dato: August 15, 2011, 11:23:52 pm »
Jeg skifter ikke olien når den skal opbevars vinteren over... Ser jeg ingen grund til? Mine motorcykler er ikke gået i stykker af det endnu??

Skifter olien ved sæsonstart...... Eller ved de service intervaller der er (hvert 6000km)
Throttles on the right hand side, for max fun, twist and hold
SV1000N K7 - V2 Power
Lidt om mine Hobbyer: www.jerrild.dk
Mit Kilo SVin: http://www.motorcykelgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=39637&ipc=131256

SkyQuake

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 20
Sv: Motor olie
« Svar #13 Dato: August 19, 2011, 09:19:11 pm »
Ja, det må være noget skrøbeligt skrammel sådan en suzuki eller anden mc for den slags skyld.

3-4 måneder i garage (evt. frost) med lidt gammel olie på og så er motoren ædt op :/ øv øv

Man kan også blive for hysterisk. Olieskift ved sæsonstart og ved service må være mere end rigeligt.

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Motor olie
« Svar #14 Dato: August 19, 2011, 10:46:51 pm »
Jeg overholder bare service intervallerne på olien - det har virket indtil nu.  :D
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!