Hvor lang tid / km Holder et nyt kædekit ?
Det er svært at svare på, det kommer an på hvor meget du vedligeholder det. Et godt bud vil være omkring 25.000km. Jeg fik senest skiftet mit ved 13kkm, og jeg har nu kørt næsten 30kkm. Det skal dog nok også skiftes her snart, jeg har heller ikke været helt flink til at smøre det. I værkstedsmanualen(jeg mener også det er i brugsanvisningen, men jeg er ikke sikker) er der en let metode til at finde ud af om dit kædekit er for slidt. Dels skal tandhjulet ikke være alt for nedslidt, men du skal også måle mellem et antal led i kæden, og se hvor lang afstanden er.
Hvis jeg montere en lille nrplade holder, skal jeg så regne med bøvl med politiet, eller kan man køre fredet med den på ?
Det kommer an på hvor lille den er, går jeg ud fra. Der er mange der monterer en rizoma nummerpladeholder(eller en af ligende størrelse), og så ikke har nummerpladelys eller refleks bag på. Det er naturligvis ulovligt, men jeg har aldrig hørt om nogen der er blevet stoppet for det. Der er dog en del der bliver stoppet for at have en nummerplade der sidder i en for stor vinkel fra lodret.