Forfatter Emne: afmontering af baghjul?  (Læst 5610 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Rasmus Modsat

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1170
  • Super Velocity
afmontering af baghjul?
« Dato: August 02, 2012, 11:46:04 pm »
En der kan forklare mig nemt hvordan jeg nemmest afmontere baghjulet? på min SV1000

Hvad skal der brugs af værktøj?
Throttles on the right hand side, for max fun, twist and hold
SV1000N K7 - V2 Power
Lidt om mine Hobbyer: www.jerrild.dk
Mit Kilo SVin: http://www.motorcykelgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=39637&ipc=131256

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: afmontering af baghjul?
« Svar #1 Dato: August 03, 2012, 06:31:54 am »
En baghjulsløfter + 36 top eller 36 fastnøgle.

And thats it...
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

soldier

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 266
Sv: afmontering af baghjul?
« Svar #2 Dato: August 03, 2012, 08:10:30 am »
Og en gummihammer! :)

Måske du skulle afmontere bagbremsen også. Det gør det faktisk nemmere at pille hjulet af. Ihvertfald på en RF'er!?

ANDERSHP

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 279
Sv: afmontering af baghjul?
« Svar #3 Dato: August 03, 2012, 08:31:38 am »
lad bare bremsen sidde - der er ingen grund til at fjerne den. Lige kort hvordan du gør. Løft bagenden. Tag din 36 mm top og skru den store møtrik af. Skru de sorte bolte, der holder baghjulet tilbage (altså strammer kæden) Skub baghjulet lidt frem og fjern akslen - eventuelt med en gummihammer. Tag kæden af tandhjulet og voila, så er baghjulet fri.
Drengerøve har ingen alder!!

Damage

  • Gæst
Sv: afmontering af baghjul?
« Svar #4 Dato: August 03, 2012, 09:34:52 am »
En 10´er og en 12´er fastnøgle til justering af kæde, det har jo ikke nogen med afmonteringen at gøre men skal bruges når du montere baghjulet igen.  :)

SVenskeren SOLO

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 917
Sv: afmontering af baghjul?
« Svar #5 Dato: August 03, 2012, 09:39:32 am »
Løsne den store møtrik INDEN du løfter bagenden, den kan side hårdt og der er mere end en der har væltet cykel ved at hive i den møtrik..  :dead:
It's not how good you are, but how bad you want it that matters !
På vejen : SV1000S
På banen : GSXR1000

Rasmus Modsat

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1170
  • Super Velocity
Sv: afmontering af baghjul?
« Svar #6 Dato: August 03, 2012, 10:14:11 am »
Super, lader bare kaliberen være hvor den er :P


Throttles on the right hand side, for max fun, twist and hold
SV1000N K7 - V2 Power
Lidt om mine Hobbyer: www.jerrild.dk
Mit Kilo SVin: http://www.motorcykelgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=39637&ipc=131256

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: afmontering af baghjul?
« Svar #7 Dato: August 03, 2012, 10:21:35 am »
Løsne den store møtrik INDEN du løfter bagenden, den kan side hårdt og der er mere end en der har væltet cykel ved at hive i den møtrik..  :dead:

Ja, det ville jeg også sige  :dead:

Til gengæld plejer jeg ikke at røre kædestrammeren. Jeg går ud fra at lortet sidder lige, så hvis jeg piller, bliver det sikkert bare skævt  :undecided:
Tag akslen ud, skub hjulet lidt frem, pil kæden af, træk hjulet bagud og af. Easy peasy.

Der er delte meninger om hvor hårdt man skal stramme kæden, men fra 4:08 er der en udemærket guide til hvordan man søger for, at baghjulet sidder helt fremme imod kædejusteringen.
Jeg plejer at tage med let fast hånd med en stor unbrako nøgle for at kapperne bagpå ikke sidder og klaprer.
How To Adjust Your Motorcycle Chain
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Damage

  • Gæst
Sv: afmontering af baghjul?
« Svar #8 Dato: August 03, 2012, 12:27:11 pm »
Løsne den store møtrik INDEN du løfter bagenden, den kan side hårdt og der er mere end en der har væltet cykel ved at hive i den møtrik..  :dead:

Ja, det ville jeg også sige  :dead:

Til gengæld plejer jeg ikke at røre kædestrammeren. Jeg går ud fra at lortet sidder lige, så hvis jeg piller, bliver det sikkert bare skævt  :undecided:
Tag akslen ud, skub hjulet lidt frem, pil kæden af, træk hjulet bagud og af. Easy peasy.


Nu er det min tur til at være lidt irriterende...hvordan skubber man hjulet frem uden at røre kædestrammeren på en sv1000...?  :wink:

Rasmus Modsat

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1170
  • Super Velocity
Sv: afmontering af baghjul?
« Svar #9 Dato: August 03, 2012, 10:58:59 pm »
Hmm det sværeste var nok at finde en 36 top eller fastnøgle..... Måtte en tur i Biltema....

Stark, silvan eller mekonomen havde intet i den størrelse.....

Fandt en top i biltema ;)
Throttles on the right hand side, for max fun, twist and hold
SV1000N K7 - V2 Power
Lidt om mine Hobbyer: www.jerrild.dk
Mit Kilo SVin: http://www.motorcykelgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=39637&ipc=131256

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: afmontering af baghjul?
« Svar #10 Dato: August 04, 2012, 02:09:30 am »
INGEN grund til at røre kædestrammerne medmindre kæden skal strammes op!

1. Man piller møtrikken af sammen med skiven og den lille aluklods - så trækker man bagakslen 2cm ud - så kan den glide frem forbi strammerne så man kan flytte kæden ud over siden på bagtandhjulet, og lade den hænge ud over kanten på svingeren, uden man behøver holde hjulet oppe.
2. Så hiver man akslen ud og løfter hjulet bagud.
3. Tag en flad skruetrækker og udvid bremseklodserne en smule - så er det nemmere at få bremseskiven på plads igen.

4. Gør det du skal gøre med baghjulet. (der var jo en årsag til du pillede det af...   :mrgreen: )

5. Sæt kaliperen på plads og sæt akslen ind i kaliper beslaget så den bliver holdt på plads.
6. Sørg for at bøsningen på indersiden af chokkoblingen ikke er faldet ud - og sørg for at de 2 yderste bøsninger sidder korrekt. Den korte med brøst på i højre side - den lange uden brøst i venstre side.
7. Løft FORSIGTIGT baghjulet op og sørg for at skiven rammer op mellem bremseklodserne. Man kan med fordel sætte en fod under bunden af hjulet for at støtte det mens man fumler akslen igennem HELE VEJEN. Bøsningerne skvatter nemt af og kommer i klemme...
8. Træk akslen lidt ud igen så aluklodsen kan komme forbi kædestrammerne - når man så trykker det hele frem, kan kæden spoles på tandhjulet.
9. Træk hjulet tilbage, sæt aluklods, skive og møtrik på i venstre side.
10. Sæt en skruetrækker i klemme mellem kæde og tandhjul for at trække aluklodserne frem mod strammerne, og spænd møtrikken.

Jeg kan skifte et sæt SV hjul på 7 minutter alene uden at få sved på panden, så det jeg siger, er den mest effektive måde at gøre det på... Period!  :D
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Vendelboen

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 349
Sv: afmontering af baghjul?
« Svar #11 Dato: August 04, 2012, 09:32:00 pm »
Sajmon Rules..  :respekt:
The ride is the objective... The destination is the excuse.

Rasmus Modsat

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1170
  • Super Velocity
Sv: afmontering af baghjul?
« Svar #12 Dato: August 04, 2012, 09:47:30 pm »
Tog også den af uden af pille ved strammeren :P

Skal have det af fordi der skal skiftes dæk  :mrgreen:
Throttles on the right hand side, for max fun, twist and hold
SV1000N K7 - V2 Power
Lidt om mine Hobbyer: www.jerrild.dk
Mit Kilo SVin: http://www.motorcykelgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=39637&ipc=131256

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: afmontering af baghjul?
« Svar #13 Dato: August 04, 2012, 10:04:24 pm »
Til gengæld plejer jeg ikke at røre kædestrammeren. Jeg går ud fra at lortet sidder lige, så hvis jeg piller, bliver det sikkert bare skævt  :undecided:
Tag akslen ud, skub hjulet lidt frem, pil kæden af, træk hjulet bagud og af. Easy peasy.


Nu er det min tur til at være lidt irriterende...hvordan skubber man hjulet frem uden at røre kædestrammeren på en sv1000...?  :wink:

Du er ikke irriterende, du er bare blind ;-)
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Damage

  • Gæst
Sv: afmontering af baghjul?
« Svar #14 Dato: August 05, 2012, 08:36:20 am »
Til gengæld plejer jeg ikke at røre kædestrammeren. Jeg går ud fra at lortet sidder lige, så hvis jeg piller, bliver det sikkert bare skævt  :undecided:
Tag akslen ud, skub hjulet lidt frem, pil kæden af, træk hjulet bagud og af. Easy peasy.


Nu er det min tur til at være lidt irriterende...hvordan skubber man hjulet frem uden at røre kædestrammeren på en sv1000...?  :wink:

Du er ikke irriterende, du er bare blind ;-)

Ja, det har du sku´ ret i. Jeg har ikke tænkt på først at rykke hjulet frem efter at akslen er afmonteret, og så har jeg altid justeret kæden hver gang jeg montere hjulet. Men ja...du har ret.  :oops: