Forfatter Emne: Køb af hus - el-eftersyn - "UN"  (Læst 3535 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Smølfen

• Administrator
  • Sandt SVin
Køb af hus - el-eftersyn - "UN"
« Dato: Oktober 27, 2012, 01:19:11 pm »
Da vi har en del elektrikere her, vil jeg lige spørge eksperterne ad.

Konen og jeg har købt et hus, dvs. alle har underskrevet kontrakterne men vi er stadig i forbeholdsperioden, hvor vi kan annullere handlen. Huset er i rigtig fin stand, men i el-eftersynet er der et par "UN'er" (kategorien værre end K3). Det drejer sig om en lavvoltsinstallation i det ene badeværelse.

Det skal siges, at huset er gennemrenoveret og sælger ikke har rørt en finger i den forbindelse - der er regning på det hele. Ikke at det er en garanti for at det nu er lavet rigtigt, men det er i hvert fald ikke sælgers 10 tommelfingre der har været i gang.

Er det noget jeg bør slæbe en fagmand med ud og se på? Problemet er, tror jeg, at man faktisk ikke kan komme til at se hvordan det er lavet, uden at brække loftet op.

Kommentarer og guldkorn modtages med kyshånd :)
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

CarstenM

• Gæst
Sv: Køb af hus - el-eftersyn - "UN"
« Svar #1 Dato: Oktober 27, 2012, 04:29:52 pm »
Det drejer sig om en lavvoltsinstallation i det ene badeværelse.

Der skal være adgang til installationen. Så den er ulovlig.

Du siger sælger ikke har rørt noget, men hvis det er fagfolk så undrer det mig der ikke er adgang til installationen. Derfor vil jeg tage den del af installationen med som der er stor sandsynlighed for ikke er lavet ordentligt.

Da det er en lavvolt installation og du så slet ikke kan komme til den så vil jeg være bekymret. 

Få en elektriker til at kigge på det, om det så skal betyde nyt loft.

Smølfen

• Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #2 Dato: Oktober 27, 2012, 11:20:49 pm »
Tak, det ligger faktisk tæt op ad min egen vurdering. Det gør mig en smule nervøs, at man ikke kan komme til installationen, og det måtte gerne laves om.

Men det betyder jo sådan set også, at det kan være lidt ligemeget med at tage en elektriker med ud på dette tidspunkt? Jeg får nok ikke lov til at pille loftet ned, før vi har overtaget ejendommen.
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

CarstenM

• Gæst
« Svar #3 Dato: Oktober 28, 2012, 12:38:04 am »
Men det betyder jo sådan set også, at det kan være lidt ligemeget med at tage en elektriker med ud på dette tidspunkt?

Ja, det har du ret i.
Jeg ville dog evt. bruge det til at presse prisen lidt. Du ender jo med en regning hvis det skal ordnes.

Jannik

• Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
« Svar #4 Dato: Oktober 28, 2012, 04:16:15 pm »
Hvis du hiver en pære ned, kan du så ikke se om der er lovpligtig afskærmning over spotten, samt hvilket ledertværsnit der er brugt.

Hvor sidder traffoen?

Sikringerne kan købes separat hvor ledningen fra traffo splitter ud til dine spot, så det kan lavers lovligt.
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

T. Brun

• Roadracer
« Svar #5 Dato: Oktober 28, 2012, 09:00:21 pm »
Som Jannik skriver er der flere ting der spiller ind.

Du kan få transformere, der er små og godkendt til at montere neden for loftet, og derefter stikke op gennem hullet til amaturet.
Det kræver dog at kravet til luft omkring transformeren er opfyldt.

Der behøves heller ikke at være sikringer på lavvoltsiden, hvis transformeren er kortslutningssikker, og installationen følger foreskrifterne fra leverandøren. Der er feks. normalt en maks. længde på ledningen på 2 meter mellem trafo og amatur.

Jeg ville ikke være bekymret, hvis installationen er lavet af en autoriseret, men hvis du trækker et par amaturer ned og kan konstatere, at halogensættet ligner noget fra byggemarkede med tynd ledning og kabelsko, så ville jeg få det undersøgt nærmere.

Du kan læse lidt mere i stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 6 kapitel 715
http://www.sik.dk/Professionelle/El/Love-og-regler-inden-for-elbranchen/Staerkstroemsbekendtgoerelsen
« Senest Redigeret: Oktober 28, 2012, 09:03:15 pm af T. Brun »
T. Brun
SV 650S K3
Rather dead and cool, than alive and uncool

CarstenM

• Gæst
« Svar #6 Dato: Oktober 29, 2012, 07:56:23 am »
Jeg ville ikke være bekymret, hvis installationen er lavet af en autoriseret, men hvis du trækker et par amaturer ned og kan konstatere, at halogensættet ligner noget fra byggemarkede med tynd ledning og kabelsko, så ville jeg få det undersøgt nærmere.

Det ville jeg personligt ikke tage for gode varer.
Nu har jeg personligt kendskab til et El firma i vores område der er ude i et sommerhus og bygge en installation om i et sommerhus de selv lavede for 8 år siden. Sommerhuset er ved at blive solgt og ved et eltjek er deres installation dømt ude.
Så alle lofter skulle pilles ned

Jeg vil nævne hans bekymringer overfor sælger, få en elektriker på køberes regning til at kontrollere installationen og vudere hvad der skal til for at gøre den lovlig.

kent

• Sandt SVin
  • hold hovedet koldt og hjulne på vejen
« Svar #7 Dato: November 02, 2012, 06:36:34 am »
un står for undersøges nærmere og er ikke nødvendigvis værre end k3. :wink:
extraudstyr: TANKPAD m.m
nu med 3 x Skoda til regnvejr