Forfatter Emne: Guide til kædeskift?  (Læst 6167 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

veldorm

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 97
Guide til kædeskift?
« Dato: November 21, 2012, 03:26:59 am »
Er det bare mig der ikke kan finde den eller er der ikke nogen her i forum??
Er yamaha ikke et el orgel?  og Kawazaki er da nogle møggrimme sko som vi gik med i 80érne :-)

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR 750 K7 til banen og "SV1000r" til vejen.
    • http://www.cecicat.dk/sv1000s.htm
Sv: Guide til kædeskift?
« Svar #1 Dato: November 21, 2012, 06:09:47 pm »
Kort beskrivelse:

Pil geararmen af når du har tegnet op hvor den sidder på strålerne.

Skrue dækslet af hvor gearakslen kommer ud.

Aktiver bagbremsen skrue unbracoskruen ud i midten af akslen, og løsne låsemøtrikken uden at tage den af.

Slip bagbremsen.  :blink:

Tag en vinkelsliber og skær de 2 tappe af der er mast flade på siden af kæden. (2 tappe til samme led)  :blink:

Pres ledet skilt ad. (bank en skruetrækker ind i ledet bagfra)

Træk kæden af.

Læg den gamle kæde ved siden af den nye, og tæl led.
Husk den gamle kæde nok har strukket sig ½ led.

Tag din vinkelsliber og skær tappene af på den nye kæde så kæden har samme antal led som den gamle. (med mindre du ændre gearing.)

Tag baghjulet af og skift bagerste tandhjul.

Monter baghjul igen.

Løsne foreste møtrik og skift foreste tandhjul, og monter møtrikken igen.

Træk kæden på og skub nitteledet i (samle kæden kl. 2 set fra venstre side på det bagerste tandhjul, så bliver den selv hængende)

Brug nitteværktøj til at klemme den løse ledplade ind over nitteledet mens de 2 medfølgende bølge ståltråde sidder og beskytter O-ringene inde i ledet mod at blive klemt.

Klem nitteledets 2 aksler, og dask dem evt lidt med en hammer med en muggert som modhold på bagsiden.

Husk ikke at nitte den for hårdt, da nitteledet kan springe.

Aktiver bagbremsen og spænd møtrikken og unbracoskrue på foreste tandhjul.

Slip bagbremsen igen.  :innocent:

Fjern de 2 bølge ståltråde og stram kæden op. (husk den bliver ekstra stram når du spænder den store møtrik på bagakslen)

Monter dækslet ved gearkasseakslen igen.

Monter geararmen i korrekt possition.

Go race!!!!!  :twisted:

Hjalp det???  :mrgreen:

 
« Senest Redigeret: November 21, 2012, 06:12:33 pm af Jannik »
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 959
Sv: Guide til kædeskift?
« Svar #2 Dato: November 21, 2012, 08:39:40 pm »
Bare for guds skyld huske at løsne møtrikken på foreste tandhjul, inden du skærer kæden over!
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR 750 K7 til banen og "SV1000r" til vejen.
    • http://www.cecicat.dk/sv1000s.htm
Sv: Guide til kædeskift?
« Svar #3 Dato: November 21, 2012, 08:49:22 pm »
Bare for guds skyld huske at løsne møtrikken på foreste tandhjul, inden du skærer kæden over!

Præcis  :thumbsup:

Ellers kan det godt lade sig gøre bare at lade den skårne kæde hænge på tandhjulene, men det skal gøres inden baghjulet fjernes...
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Nikolaj

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1774
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
Sv: Guide til kædeskift?
« Svar #4 Dato: Januar 13, 2013, 10:08:40 pm »
Bare for guds skyld huske at løsne møtrikken på foreste tandhjul, inden du skærer kæden over!

Præcis  :thumbsup:

Ellers kan det godt lade sig gøre bare at lade den skårne kæde hænge på tandhjulene, men det skal gøres inden baghjulet fjernes...
Pjat - jeg plejer at kunne tage den møtrik af med fingrene .. den sidder ikke særlig godt fast :)
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.

Andreas83

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 623
  • Aut viam inveniam aut faciam
Sv: Guide til kædeskift?
« Svar #5 Dato: Januar 14, 2013, 10:31:34 am »
Kort beskrivelse:

Pil geararmen af når du har tegnet op hvor den sidder på strålerne.

Skrue dækslet af hvor gearakslen kommer ud.

Aktiver bagbremsen skrue unbracoskruen ud i midten af akslen, og løsne låsemøtrikken uden at tage den af.

Slip bagbremsen.  :blink:

Tag en vinkelsliber og skær de 2 tappe af der er mast flade på siden af kæden. (2 tappe til samme led)  :blink:

Pres ledet skilt ad. (bank en skruetrækker ind i ledet bagfra)

Træk kæden af.

Læg den gamle kæde ved siden af den nye, og tæl led.
Husk den gamle kæde nok har strukket sig ½ led.

Tag din vinkelsliber og skær tappene af på den nye kæde så kæden har samme antal led som den gamle. (med mindre du ændre gearing.)

Tag baghjulet af og skift bagerste tandhjul.

Monter baghjul igen.

Løsne foreste møtrik og skift foreste tandhjul, og monter møtrikken igen.

Træk kæden på og skub nitteledet i (samle kæden kl. 2 set fra venstre side på det bagerste tandhjul, så bliver den selv hængende)

Brug nitteværktøj til at klemme den løse ledplade ind over nitteledet mens de 2 medfølgende bølge ståltråde sidder og beskytter O-ringene inde i ledet mod at blive klemt.

Klem nitteledets 2 aksler, og dask dem evt lidt med en hammer med en muggert som modhold på bagsiden.

Husk ikke at nitte den for hårdt, da nitteledet kan springe.

Aktiver bagbremsen og spænd møtrikken og unbracoskrue på foreste tandhjul.

Slip bagbremsen igen.  :innocent:

Fjern de 2 bølge ståltråde og stram kæden op. (husk den bliver ekstra stram når du spænder den store møtrik på bagakslen)

Monter dækslet ved gearkasseakslen igen.

Monter geararmen i korrekt possition.

Go race!!!!!  :twisted:

Hjalp det???  :mrgreen:

Læste det kun hurtigt, noget med;
skift, træk, skub,klem,tal, husk osv.

Konklusion, ikke noget Andreas skal i gang med. (nu har jeg jo også solgt cykel, men er ligesom bedre til at motiverer folk til at gøre det for mig) I ved kage eller øl hjælper som regel  :D

(forbereder mig allerede på stormen af hån, men jeg kan tage det indrømemr blank at jeg er venstre-håndet) hehe
Tidligere;
SV 650 S K6
"Winners never quit, quitters never win"

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR 750 K7 til banen og "SV1000r" til vejen.
    • http://www.cecicat.dk/sv1000s.htm
Sv: Guide til kædeskift?
« Svar #6 Dato: Januar 14, 2013, 07:41:58 pm »

Pjat - jeg plejer at kunne tage den møtrik af med fingrene .. den sidder ikke særlig godt fast :)

Til gengæld sidder unbracoen hammer fast.  :lmao:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

LilleBenno

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 132
  • Vildere!
Sv: Guide til kædeskift?
« Svar #7 Dato: Januar 14, 2013, 09:13:51 pm »

Pjat - jeg plejer at kunne tage den møtrik af med fingrene .. den sidder ikke særlig godt fast :)

Til gengæld sidder unbracoen hammer fast.  :lmao:

og det er ikke engang løgn! :innocent:
SuperVeloce Mille Nudo