Forfatter Emne: Spørgsmål til tænding og motorgang  (Læst 2655 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Sigurd.b

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 154
Spørgsmål til tænding og motorgang
« Dato: September 25, 2014, 11:13:05 pm »
Hey igen!

Jeg har et par opklarende spørgsmål til min motorcykels opførsel på det sidste. Jeg ved ikke om jeg er bekymret over en ligegyldig ting, men det håber jeg, i kan svare mig på.

Jeg har i nogen situationer været lidt i tidspres, når jeg skulle afsted på grislingen, og i skyndingen kommet til at få den til at gå ud. Når jeg så vil starte den igen, vil den simpelthen ikke. Den står og brummer, som den normalt gør lige inden den kommer i gang, men jeg skal tage tændingen og prøve nogle gange og så kommer den lige over grænsen på RPM, hvorefter den er i gang igen - det tog vist 3 eller 4 forsøg i dag. Det skal siges, at jeg som regel godt kan tænde den, når jeg kommer ned om morgenen.

Efter det er sket et par gange, har jeg været ret obs på den, når jeg skal starte. Nogle gange kommer den lige over omkring 1000rpm og starter, men det virker som om det kun lige er til øllet. Andre gange hopper den direkte op til 2000rpm og falder efter måske 20-30 sekunder. I dag prøvede jeg så bare at tænde den og kigge på rpm-måleren. Den sprang op til 2000rpm igen og faldt langsomt ned til omkring 1500rpm, som den normalt har tomgang ved, men da jeg ventede yderligere, var det som om den godt kunne tabe rpm og give et lille burst i ny og næ.

Kan nogen af jer kloge hoveder forklare mig, hvad der eventuelt kunne være skyld i den ujævne motorgang og dens besvær ved at komme i gang?

Min MC er parkeret udenfor med dækken over sig, hvis det har indflydelse.

Sigurd.b

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 154
Sv: Spørgsmål til tænding og motorgang
« Svar #1 Dato: September 25, 2014, 11:18:05 pm »
Det skal siges, at jeg ikke har oplevet noget problem med acceleration, når jeg kører. Hverken i byen eller på motorvejen. Temperaturen i motoren ligger relativt jævnt omkring de 85-90 grader, når jeg kører på motorvejen.

Søren F

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1403
  • Fart dræber ikke - pludselig stilstand gør !!!!
    • Galleri
Sv: Spørgsmål til tænding og motorgang
« Svar #2 Dato: September 26, 2014, 10:39:24 am »
Prøv at øge tomgangen lidt.

skruen sidder på venstre side af stellet - stjerneskrue i hvid plastindfatning. Drej med uret for at øge...

Søg også her på forum efter "TPS justering" - det er nemt at se om den står rigtigt - det tager 5 minutter.
Er der brug for det, tager selve TPS-justeringenvel omkring 30 min (første gang, fordi det er nyt).

Gade: SV1000N K4
Bane: SV1000S K3

Sigurd.b

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 154
Sv: Spørgsmål til tænding og motorgang
« Svar #3 Dato: September 28, 2014, 09:38:19 am »
Tak for svaret! Kan TPS og almindelig tomgang godt ændre sig spontant? Jeg kom til at tænke på, om kulde kunne have noget at gøre med problemet?

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Spørgsmål til tænding og motorgang
« Svar #4 Dato: September 29, 2014, 12:00:59 pm »
Tak for svaret! Kan TPS og almindelig tomgang godt ændre sig spontant? Jeg kom til at tænke på, om kulde kunne have noget at gøre med problemet?

Jeg oplevede på min K3'er at jeg skulle stille tomgangen lidt op om efteråret når det blev koldere...

Så mit gæt er at det nok er vejret/fugt/kulde som gør forskellen.

Mine symptomer var meget lig dem du beskriver.
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4