Forfatter Emne: Hydraulisk kobling SV1000  (Læst 3664 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

JesperTot

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 7
  • SV1000S
  • Bike: Sv1000S
Hydraulisk kobling SV1000
« Dato: Oktober 30, 2014, 12:52:28 pm »
Hej
Jeg har en SV1000 fra 2003, der nu har rundet 70.000 km. Den har i alle år kørt fint, dog er koblingen begyndt at drille.

Jeg skiftede koblingsvæske sidste vinter. Her henover sommeren er koblingsgrebet blevet meget hårdt, eller stramt om man vil, at trykke ind.
Jeg kan kun lige trykke den ind, så jeg kan starte motoren. Det bliver lidt bedre, hvis jeg trykker grebet lidt ind og ud, og engang imellem virker det som det bør, dvs. uden den store modstand. Niveauet i koblingens væskebeholder er konstant.

Koblingen i sig selv fungerer fint, og har altid gjort det.

Jeg tænker om det kan være stemplet i masteren eller slaven der ikke glider ordentligt, eller er jeg evt. ude i at have et defekt udrykkerleje?

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Hydraulisk kobling SV1000
« Svar #1 Dato: November 01, 2014, 01:59:05 pm »
Kig på det her billede.

http://www.hayabusa.org/forum/attachments/general-bike-related-topics/20344-replacing-clutch-lever-lever_3.jpg

Har du den lille messing dims siddende i det hul som den røde pil peger på?

Hvis ikke, så er det fejlen. Hvis ja - så skal vi finde fejlen et andet sted.
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

JesperTot

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 7
  • SV1000S
  • Bike: Sv1000S
Sv: Hydraulisk kobling SV1000
« Svar #2 Dato: November 03, 2014, 08:36:13 am »
Hej Sajmon
Den lille messing "dims" er der, og drejer fint.

Koblingensgrebet skifter som sagt imellem at være hårdt og normalt at aktivere. I torsdags var den lidt til den hårde side at aktivere, men fredag morgen var den helt normal igen.

Alle bud på hvad det kan være modtages med glæde, ellers påtænker jeg at renovere master & slave cylinder her til vinter.

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Hydraulisk kobling SV1000
« Svar #3 Dato: November 03, 2014, 05:49:19 pm »
Prøv at pille låget af beholderen til koblingen inklusive den lille gummidims. Ændrer det noget?
Hvis der er for meget væske på, kan det ikke rende tilbage i beholderen og så kan den ikke komme af med trykket i systemet.

Når cyklen kører - filer den så kobling eller opfører den sig 100% som den skal?

Jeg tror ikke på at det er master / slave som skal renoveres, men man ved selvfølgelig aldrig.
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

JesperTot

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 7
  • SV1000S
  • Bike: Sv1000S
Sv: Hydraulisk kobling SV1000
« Svar #4 Dato: November 07, 2014, 08:58:52 am »
Koblingen har selvfølgelig virket upåklageligt lige siden. Men jeg tænker at køre en god tur i eftermiddag, og håber så at problemet opstår igen. Så vil jeg forhåbentlig få efterprøvet om det er fordi, der er for meget i væske i beholderen. Men det kan da være alletiders, hvis det bare er det der driller.

Koblingen fungerer funktionsmæssigt fuldstændig normalt. Koblingspunktet er hvor det plejer at være, og den filer ikke på koblingen.

JesperTot

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 7
  • SV1000S
  • Bike: Sv1000S
Sv: Hydraulisk kobling SV1000
« Svar #5 Dato: November 10, 2014, 11:07:24 am »
Så er problemet løst indtil videre.

Der var nøjagtig den mængde væske der skulle være i beholderen, men gummimembranen der er i mellem væsken og låget var på en eller anden måde blevet trykket deform. Det kunne ligne, at gummimembranen har blokeret/dækket hullet til væsken.

Så efter at den er blevet foldet rigtig sammen igen, har koblingen bare fungeret.

Mange tak for svarene og hjælpen.

Søren F

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1403
  • Fart dræber ikke - pludselig stilstand gør !!!!
    • Galleri
Sv: Hydraulisk kobling SV1000
« Svar #6 Dato: November 10, 2014, 12:35:08 pm »
Det kan de godt gøre - vær iøvrigt opmærksom på at bagbremsens reservoir kan have samme tendens: "Pessaret" bliver suget ned, i takt med at bremsevæsken synker, når klodserne slides.

Gade: SV1000N K4
Bane: SV1000S K3