Forfatter Emne: Vil dette her virke?  (Læst 3445 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

capstardk

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 375
Vil dette her virke?
« Dato: Oktober 06, 2006, 02:16:27 pm »
Hej
Tænker jo på at montere en USD gaffel på min SV`er, men kom lige forbi denne link.
Vil den have samme effekt som en USD gaffel.
http://www.carpimoto.it/content/prod/l_EN/s_1_Home/br_5_Suzuki/bi_223_SV_650S__02/pr_30019_Matris_Matris_Fork_Cartridge_Kit_for_Suzuki_SV_650_S_99_02.htm

Mvh
Casper

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Re: Vil dette her virke?
« Svar #1 Dato: Oktober 06, 2006, 02:25:26 pm »
Jeg vil ikke råde dig til at købe dem, da de stadigt er linæer de fjedre der bliver brugt.

Hvis du kan undværer blingbling effekten af en USD-gaffel så ville jeg råde dig til at smide et par prograssive fjedre i den originale gaffel. Jeg har skiftet de org fjedre i min USD med prograssive og det spiller maks!

Så hvis du skifter dem i den originale gaffel så er du pludseligt super godt kørende... :blink:

Prøv at skrive til Alex herinde, han ved alt om affjedring... http://www.svrider.dk/forum/index.php?action=profile;u=48
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Paw

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1283
  • Rrrrrggghhhh! Donuts...
Re: Vil dette her virke?
« Svar #2 Dato: Oktober 06, 2006, 02:37:22 pm »
Du vil få en forgaffel af høj kvalitet, en kvalitet der sagtens kan måle sig med de gafler der er monteret på sv1000/div. gixxere.

Bling faktoren er ikke så høj som en usd gaffel men, those in the know vil nikke anerkendende :wink:

Mht. proggresive eller lineære fjedre, så er det vist mest et spørgsmål om religion :innocent:
Har tidligere rullet på Gsx600F - SV650S - Aprilia Tuono - Kawa Z750 - Gsx-r600 - og nu... Kawa ER6.

capstardk

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 375
Re: Vil dette her virke?
« Svar #3 Dato: Oktober 06, 2006, 02:38:57 pm »
Spørgsmål...Er trods alt newbeeee, hvad er: Bling faktoren

/Casper :afro:

sircajun

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1004
  • >>> Z-Bull <<<
Re: Vil dette her virke?
« Svar #4 Dato: Oktober 06, 2006, 02:42:12 pm »
Bling Bling.....udtryk for noget der ser godt / liret ud, du ved lige som Nic og Jay: Champagne, Kaviar og Cristal, bling bling(diamanter)... hvis du eller hører Tjenesten på P3...

SørenG
I don't care if your world is ending today
Because I wasn't invited to it anyway
You said I tasted famous, so I drew you a heart
But now I'm not an artist I'm a fucking work of art!

capstardk

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 375
Re: Vil dette her virke?
« Svar #5 Dato: Oktober 06, 2006, 02:44:15 pm »
Bling Bling.....udtryk for noget der ser godt / liret ud, du ved lige som Nic og Jay: Champagne, Kaviar og Cristal, bling bling(diamanter)... hvis du eller hører Tjenesten på P3...

SørenG

Okkkiiii dokie..
Synes da en USD gaffel ser fedest ud, men det andet er trods alt billigeren og nemmere ik.
Vil bare gerne have nogle rigtig gode køreegenskaber.
Skal også have en eller anden bagdæmper.
/Casper

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Re: Vil dette her virke?
« Svar #6 Dato: Oktober 06, 2006, 03:05:23 pm »
Det som der bliver hentydet til, men ikke sagt direkte er at du udskifter indmaden i din originale forgaffel til et moderne "cartridge" system, som er klart overlegent i forhold til det "damper rod" system der er i den lille SV's forgaffel.

Affjedringsegenskaberne burde komme op på højde med en gixxer forgaffel, måske endda bedre, men du går dog glip af de bedre bremser.
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

capstardk

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 375
Re: Vil dette her virke?
« Svar #7 Dato: Oktober 06, 2006, 03:08:26 pm »
Det som der bliver hentydet til, men ikke sagt direkte er at du udskifter indmaden i din originale forgaffel til et moderne "cartridge" system, som er klart overlegent i forhold til det "damper rod" system der er i den lille SV's forgaffel.

Affjedringsegenskaberne burde komme op på højde med en gixxer forgaffel, måske endda bedre, men du går dog glip af de bedre bremser.
Hmmm, vil egentlig også hellere have en fedUSD gaffel med kalibre og det hele, men synes ikke rigtig at jeg kan finde en med alt tilbehør.

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Vil dette her virke?
« Svar #8 Dato: Oktober 09, 2006, 02:17:45 pm »
Jeg vil ikke råde dig til at købe dem, da de stadigt er linæer de fjedre der bliver brugt.

Lineære fjedre er vejen frem hvis du vil have noget der er til at justere på. (groft sagt)

grunden til at progressive fjedre er et godt valg til 650'eren, er at de ikke har en gaffel af Cartridge typen, hvor man kan justere dæmpningen. Den progressive fjeder kompenserer for de manglende justeringsmuligheder, ved at være blød når der ikke så meget belastning (til de små bump i vejen), for at blive mere hård, jo mere fjederen presses sammen (når der bremses og køres hårdt i sving).  Det er ikke særlig optimalt, hvis man ønsker en gaffel man kan justere ind efter sin helt egen smag/kørestil/formål samt have en god føling med gaffelen i hele vandringen.

En lineær fjeder er meget nemmere at justere ind på, men det kræver at gaffelen er af cartridge typen for at kunne justereforgaffeln ordentlig ind..  Og de fordele der er ved fjederen, er at du hele tiden har den samme feedback fra fjederen i hele vandringen ! den bliver ikke "strammere" jo mere den presses sammen, men giver det samme feedback hele vejen. (Føling !)

Men smag og behag..

hvis du ikke har de store intentioner om at køre race etc. men bare vil ha' lidt mere styr på cyklen og få strammet den slatne ged lidt op, så er den nemme (og billigste) løsning et sæt progressive i din nuværende gaffel. Så får du lidt af begge verdener. En progressiv fjeder vil altid være et kompromis, af komfort og sport.. den vil aldrig være super god til enten det ene, eller det andet..

At blande en progressiv fjeder med en cartridge gaffel, ville jeg ikke mene at du får så meget ud af.. du gør bare at din gaffel bliver enormt svær at justere og du overflødiggører de fine justeringsmuligheder der er i en cartridge gaffel.

Men det er min religion, primært på baggrund af denne info:

http://www.moto-racing.co.uk/Guides/LinearVsProgressive.html

Gør dig den tjeneste at læs teksten   :D 

Håber du finder ud af hvad dit behov er..


« Senest Redigeret: Oktober 09, 2006, 02:21:58 pm af Luske »

Corlin

  • Gæst
Re: Vil dette her virke?
« Svar #9 Dato: Oktober 23, 2006, 12:20:01 pm »
Den største forskel på kenventionel og USD gaffel er vægt og stivhed, begge til USD´s fordel. Ret beset er alle motorcykler dimensioneret efter et helheds indtryk. DVS. affjedring, stel, geometri osv. Ved et eftermontere en USD fra f.eks en GSXR et eller andet på en SV et eller andet opnår du ikke nødvendigvis bedre køreegenskaber da specielt stellet på Svinet netop er dimensioneret efter den "blødere" forgaffel ligesom bagdæmperen ikke er af den fineste slags som kan absorbere selv små indput.
Til dagligt brug vil de ændrede køreegenskaber nok ikke være det store problem og bling faktoren omvendt være enorm. Men på banedage på hurtige omgange vil forskellen være til at føle på og altså ikke nødvendigvis til det bedre. Mit bud uden dog at have prøvet en USD vil være at skifte fjedre i forgaflen til hårde lineære for bedre justering og så evt. skifte bagdæmperen i stedet for. Samtidig ville jeg skifte bremseslanger og klodser hele vejen rundt for bedre føling i indbremsninger til sving.

Nå ja. hvis økonomien er til det et sæt lettere fælge. Nok den bedste tuning af køreegenskaber overhovedet.

Med andre ord. Optimer det eksisterende.

Bare nogle tanker fra min side.

Corlin
 
« Senest Redigeret: Oktober 23, 2006, 12:33:55 pm af Corlin »