Forfatter Emne: hyl piv + spørgsmål om sving  (Læst 7005 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pingo

• Sandt SVin
hyl piv + spørgsmål om sving
« Dato: Marts 17, 2008, 10:15:07 pm »
Først hyl og piv: Jeg vågnede ved 15-tiden(ja, det er jo påskeferie, og det blev sent i går), og så hvor lotet vejret var, så jeg snuede lidt mere. Da jeg så endeligt kommer ud på gaden, ser jeg at svinet står og fryser. Den har godt nok mc-garage på, men stadig.. Til min frygt ser jeg, at garagen er krøbet lidt op på den ene side, og jeg beslutter mig for at tage den ind i opgangen.. Det er godt nok forbudt, men hvis nogle brokker sig, vil jeg erklære force majeure. Jeg tager så garagen af, og ser at den, pga. fygning er helt stoppet ud med sne. Men jeg får ved hjælp af min nabo, flyttet dyret ind i opgangen. Og nu står den godt og lunt, så der er fred og ingen fare, med mindre nogle beboere skal lave ballade.. Og det tør de ikke, håber jeg!

Men nu til spørgsmålet. Jeg er bange for at tage skarpe sving hurtigt, fordi jeg ikke kan lide at lægge mig så langt ned.. Hvordan vænner jeg mig til det, og hvornår vil dyret stritte imod? Jeg er især bange for det, når der er grus eller jord på vejen, hvorfor jeg frygter at mc'en kan skride ud. Er det en begrundet frygt, eller er jeg bange for ingen ting? Hvordan lærer jeg at svinge lidt mere "raceragtigt" ? Er det bare noget med at presse sig selv mere og mere, eller vil det være vejen frem at tage et af de der kuser?
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

amagerdk

• Sandt SVin
    • www.amagerdemons.dk
Re: hyl piv + spørgsmål om sving
« Svar #1 Dato: Marts 17, 2008, 10:17:35 pm »
haha det er sku første gang jeg har hørt om en der har taget sin mc ind i opgangen, men hvorfor ikke... hjemme hos mig er der en seriøs barnevogns mafia. Hele 3 står parralelparkeret når man træder ind :D

pingo

• Sandt SVin
« Svar #2 Dato: Marts 17, 2008, 10:21:17 pm »
haha det er sku første gang jeg har hørt om en der har taget sin mc ind i opgangen, men hvorfor ikke... hjemme hos mig er der en seriøs barnevogns mafia. Hele 3 står parralelparkeret når man træder ind :D

Opgangen er i gadeplan, så det var ikke den store udfordring.. Min nabo skulle bare til for at holde døren, så var den let nok :) Men det spændende er jo nu, hvordan(og hvornår) jeg får den ud. opgangen er for lille til at jeg kan vende, så jeg må bakke ud, hvilket jeg tror er lidt sværere :)

Per F

• Plastikrocker
  • Blå SV650S K2
    • http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11683
« Svar #3 Dato: Marts 17, 2008, 10:42:19 pm »
Prøv et Mestersvinger kursus på Ring Knutstorp. Der opbygger man ganske langsomt selvtilliden gennem kursusdagen.
Der er plads til alle typer temperamnenter.
Selv om mange starter dagen som kyllinger, så er de små roadracere når de kører hjemad igen.
....og "kyllingestriber" - det er så det stykke af dækket (ind mod fælgen), der ikke bliver slidt når man lægger den ned i svingene.
Efter en dag på Knutstorp er kyllingestriberne ikke ret brede.

M.v.h.
PerF

M.v.h. Per F

Jacob

• Roadracer
« Svar #4 Dato: Marts 18, 2008, 07:37:20 am »

:lmao: :lmao: :lmao:
Det lyder som min opgang! Der har mødrene også seriøst invaderet indgangen! Barnevognsmafia  :lmao:
SV650SAK7  -  Candy Sonoma Red  -  Mivv-titanium  -  F.Fabbri DB  -  Fuelfriend  -  SpyBall
Nu med hjemmelavede ridser...

runes-mc.dk

• Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
« Svar #5 Dato: Marts 18, 2008, 08:02:24 am »
Mht. til dit spørgsmål: Hvor mange års erfaring har du ?

Nu er jeg på mit 7. år og jeg føler mig stadig som 50% kylling på vejene af stort set samme årsager som du nævner.

Men jeg er enig med Per F, en tur på bane, svingkursus eller banedag, kan hjælpe.
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Nu også med blåt øje...
« Svar #6 Dato: Marts 18, 2008, 08:46:11 am »
Jeg tænker også meget over hvilket underlag det er jeg kører på. Når man lægger sig ned i et sving for at holde farten igennem det løber man vel en kalkuleret risiko.

Med det mener jeg at jeg overvejer hvor jeg kører og hvor godt udsyn jeg har - hvis vejen ser ud til at være i god stand og der ikke ligger noget snavs på den.

Eks. er det meget sjældent at der ligger noget snavs på motorvejen og større landeveje omkring København. Jeg har derfor ikke store betænkninger ved at smide cyklen lidt ned i svingene når jeg kører der. Om efteråret og hen ad sensommeren tænker jeg dog over om en traktor evt. kunne have kørt der hvor jeg kører osv. Jeg er lidt mere påpasselig når jeg kører på små snoede veje i nordsjælland.

Det er dog ikke noget som jeg decideret bekymrer mig om. Hvis man bekymrer sig for meget når man kører skal man passe på ikke at blive for usikker. Ligeledes er det heller ikke sjovt at køre MC hvis man tænker for meget over hvad det er man laver og glemmer at nyde det hele  :)

Så prøv at find en kørestil som du er tryg ved og tag så evt på bane et par gange hvis du vil forbedre din kørestil under kontrollerede forhold. Vær dog sikker på at din forsikring dækker hvis du kører på bane!

Hvis du vil lære lidt mere om svingteknik så findes der mange gode instruktinsvideoer på YouTube (søg eks. på "Knee Down") eller kig på MotorCycleNews.com

Se: http://www.motorcyclenews.com/MCN/advice/searchresults/?N=346%2520342&Ns=P_Publication_Date%257C1
« Senest Redigeret: Marts 18, 2008, 08:55:05 am af skurkenfradallas »
Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

pingo

• Sandt SVin
« Svar #7 Dato: Marts 18, 2008, 03:30:57 pm »
Uha, hvor der lugter af benzin i opgangen. Men jeg har sat en seddel op om at den bliver flyttet, hvis de insiterer på det. Men ingen har brokket endnu..

anyway, nu har jeg kigget lidt på den der MCNs Guide to getting your knee down. Det virker da som en meget god ide at finde en rundkørsel, og blive ved og ved og ved.. indtil man blir svimmel

Bo

• Sandt SVin
  • DFM
« Svar #8 Dato: Marts 18, 2008, 03:33:29 pm »
Kan også varmt anbefale FDM's kurser (http://www.fdm.dk/public/mc/mckurser/)

/bo
MC-løs :-/

mcbundy

• Søndagskører
  • **
« Svar #9 Dato: Marts 18, 2008, 03:53:59 pm »
jeg har det som du har det ang.sving og det at lægge cyklen ned...er  squ lidt af en tøse dreng .
jeg har fundet mig et rigtig godt sving på en vej jeg dagligt kører på til jobbet....der er et langt blødt meget over skueligt sving og et skilt hvor anbefalede hastighed er 70 km i timen.

første gang jeg målte min hastighed kørte jeg kun 60 i gennem men er efter hånden oppe på 95 ....det hjælper mig at lægge 2 - 5 km i timen på hastigheden og så få lidt mere tillid til cyklen og egne evner ganske langsomt.
anbefaler selvfølgelig ikke man racer rundt på vejene men det har hjulpet mig at kunne gøre det et sted hvor der er meget lidt trafik

Jannik

• Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
« Svar #10 Dato: Marts 18, 2008, 04:22:07 pm »
Hvor i landet kommer du fra?
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

pingo

• Sandt SVin
« Svar #11 Dato: Marts 18, 2008, 06:12:23 pm »

Jeg kommer fra lyngby.. Hvorfor det?

SA

• Roadracer
« Svar #12 Dato: Marts 18, 2008, 07:18:09 pm »
Jeg mener nu ikke, at en rundkørsel er det ideelle sted at starte. Som oftest har vejbanen negativ camber (= hælder udad/nedad), og der er altid spildt et eller andet udefinerbart. Bilister der har tanket diesel til 9 øre under dagspris, og derfor mener, at selve tankstudsen selvfølgelig også kan rumme den sidste halve liter, altså lige indtil de runder før omtalte rundkørsel, eller som fiskebilen der ugentligt smider et par liter fiskevand i min lokale rundkørsel.....!  :club:

Som allerede sagt så meld dig til et bane-kursus: Du vil opdage, at du sjældent har moret dig så meget, og du vender garanteret hjem med en større selvtillid på cyklen! Men ellers find dig en god vej du kender, og læg gas på på vej ud af svingene. Altså ikke for hurtigt ind, men hurtigt ud. Jeg tror, at langt de fleste ene-ulykker sker, fordi man bliver bange og "stivner" på vej ind i svinget. Men accellererer du behersket på vej ud, vil nedlægningen komme gradvist og mindre skræmmende.

Men vent lige til vejene er blevet lidt varmere og mindre snavsede. Desuden er den sejeste pilot jo ikke ham eller hende der kommer hurtigst gennem marguerit-ruten, men den der kommer helskindet frem.....     :hand:

NielSV650

• Sandt SVin
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
« Svar #13 Dato: Marts 18, 2008, 09:37:24 pm »
Tag på Bronzekursus og nogle banedage  (eller tilsvarende kørekurser på egen cykel)
Det gjorde jeg (og gør det stadig) og hvis ikke Stoner havde skrevet under hos Ducati, så havde jeg, og så var JEG blevet verdensmester (nu er jeg bare uofficiel verdensmester  :dead: )

Vent med at give rigtig gas indtil det bliver varm sommer. Ellers ender du mindst i statistikken over ridsede kåbesider og flækkede blinklys  :loser:
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Jannik

• Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
« Svar #14 Dato: Marts 18, 2008, 11:27:35 pm »

Jeg kommer fra lyngby.. Hvorfor det?
Jeg vil gerne tage dig med ud og trille en dag til sommer, det har jeg gjort med nogle stykker herindefra da de var i samme situation som du står i, og de har da alle været glade for en dag med personlig coach på.  :blink:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing