SVRider.dk Forum

Forumliv => Lidt af hvert => Emne startet af: LB efter April 24, 2008, 08:53:20 am

Titel: U-vending
Indlæg af: LB efter April 24, 2008, 08:53:20 am
U-vending blokade - hvad helvede er det!!!!!!!  :twisted:  :twisted:  :twisted:

Jeg ved det ikke, men jeg lider helt sikkert af det. Nu er min kørelærer snart ved at opgive mig, så jeg vil se om noget andet input kan hjælpe.....

Jeg er så godt som klar til at gå til køreprøve: jeg er habil på vejene og med orienteringerne, igår bevidste jeg også at jeg kan undvige bilister der ikke kan finde ud af at køre bil; MEN jeg kan altså ikke lave en U-vending andet end 20% af gangene.

Er der nogen herinde der har nodle tips og tricks, som sandsynigvis er det samme som min kørelærer siger, men som får en lampe til at tænde inde i mit hoved.....

HJÆÆÆÆLP - ja ja jeg ved, det er sikkert ikke så svært når man først kan det....
Titel: Re: U-vending
Indlæg af: Kondi efter April 24, 2008, 08:56:53 am
Kig ind mod midten... og ikke lige ned foran forhjulet... og så brug koblingen flittigt (forsøg ikke at køre FOR langsomt). Tøf tøf tøf... rundt er du :)
Titel: Re: U-vending
Indlæg af: Hollowpoint efter April 24, 2008, 08:57:17 am
Hvad er du finder svært? Holde balancen, eller nå at orientere dig nok? Hvis det er balancen så start med nogle kæmpe sving og gradvist gør dem mindre indtil du føler dig sikker i dem?  :huh:
Titel: Re: U-vending
Indlæg af: LB efter April 24, 2008, 09:11:50 am
Hvad er du finder svært? Holde balancen, eller nå at orientere dig nok? Hvis det er balancen så start med nogle kæmpe sving og gradvist gør dem mindre indtil du føler dig sikker i dem?  :huh:

Jeg kan næsten ikke fortælle hvad der er svært for mig. Først kiggede jeg på kantstenen, men det tror jeg ikke jeg gør mere. Jeg har ikke en tendens til at ville have foden nede. Jeg syntes det går ok med at holde balancen, men jeg er måske lidt bange for at ligge maskinen langt ned - jeg kører på en Kawasaki ZF-6N i undervisningen, så jeg sidder rimelig oprejst. Min lærer siger at jeg skal blive siddende helt oprejst og lave et tvist i overkroppen, måske er det det tvist der ikke helt fungere for mig...
Titel: Re: U-vending
Indlæg af: norton efter April 24, 2008, 09:12:14 am
Du kan også lave en let kontra styring,som går ud på at lige inden du skal lave u-vendningen køre du langsomt ind mod kantstenen og når du så har orienteret dig at der ikke kommer nogen biler så drejer du styret en lille smule til højre og så til venstre.For så opnår du en langt bedre balance på cyklen.Så drejer du ligså så forsigtigt rundt.Føler du at du at du er ved at vælte så giv lidt gas samtidig med du filer en lille smule på koplingen og fremfor alt fokuser over på et punkt på den anden side og ikke lige ned i forhjulet,så skal det nok gå.Held og lykke med det.Mvh norton :) :)
Titel: Re: U-vending
Indlæg af: Sajmon efter April 24, 2008, 09:12:41 am
Selve manøvren er lidt en udfordring hvis man er usikker på benene, eller ved at man kører på en cykel som kun lige akkurat kan komme rundt på bredden af vejen - og jeg kender mange som ikke magter den endnu selvom de har haft kortet længe.

Når du skal rundt, er det vigtigste at du holder dig fra forbremsen. Tager du den, forrykker du din balance en del mere end med bagbremsen.
Gassen skal holdes samme sted hele tiden så du justerer din trækkraft på koblingen alene - og du skal lære dig selv ikke at stresse over at motoren ikke lyder "rigtigt".
Du kan sætte dig en halv balle til højre på cyklen så den kan lænes lidt ind uden at flytte din vægt med.
Jeg bruger personligt kun 2 fingre til koblingen da man stadig har lidt fat i styret med de 2 sidste - og det føler jeg giver en bedre fornemmelse af MC'en.
Fuldt styreudslag fra kantstenen - og så styrer du den på kobling og bagbremse.

Hvis din kørelærer er ved at opgive fuldstændigt, skal jeg gerne stille min MZ'er til rådighed for træning - den kan godt tåle at blive tabt på jorden og hvis du kan på den, kan du sgu på alle MC'er.  :)
Jeg kan sågar nok finde en manøvrebane vi kan lege på, forudsat du gider futte til Ishøj.
Titel: Re: U-vending
Indlæg af: Nikolaj efter April 24, 2008, 09:16:50 am
Og den eneste måde at blive bedre på er at blive ved med at prøve - ligesom med så meget andet :)
Titel: Re: U-vending
Indlæg af: Ole Jensen efter April 24, 2008, 09:45:41 am
At fokuserer på kantstenen er fint nok første halvdel af svinget, men hvis du fortsætter med det retter du op midtvejs og det går jo ikke så skal du kigge ned ad vejen istedet. Hvis du ikke gider bruge hele formuen på køre timer så er det ud på cyklen (den med rugbrødsmotor) og prøve dig frem. Det er samme balance du bruger. Generelt er det balancen som er problemet, alt hvad der styrker den hjælper dig, dvs. ski, rulleskøjter, cykle osv. Med god balance kommer du helskindet igennem alle U-vendinger uanset fart, kobling osv.

/Ole J.
Titel: Re: U-vending
Indlæg af: Kristensen efter April 24, 2008, 09:52:05 am
Det kan jo hurtigt blive en halvdyr affære, hvis du skal bruge flere køretimer til at lære u-vendinger... Sådan nogle er ikke helt billige  :brok:

Jeg ved, at det måske lyder lidt dumt, men har du overvejet at øver dig på en almindelig cykel? Lav langsomme u-vendinger på en almindelig cykel - det kan forbedre din balance og måske give dig lidt mere feeling med vendingen. Blot et bud, men måske virker det...

Held og lykke med køreprøven, når du kommer dertil!

--- jeg må se at blive noget hurtigere til at skrive  :) ---
Titel: Re: U-vending
Indlæg af: LB efter April 24, 2008, 09:59:00 am
At fokuserer på kantstenen er fint nok første halvdel af svinget, men hvis du fortsætter med det retter du op midtvejs og det går jo ikke så skal du kigge ned ad vejen istedet. Hvis du ikke gider bruge hele formuen på køre timer så er det ud på cyklen (den med rugbrødsmotor) og prøve dig frem. Det er samme balance du bruger. Generelt er det balancen som er problemet, alt hvad der styrker den hjælper dig, dvs. ski, rulleskøjter, cykle osv. Med god balance kommer du helskindet igennem alle U-vendinger uanset fart, kobling osv.

/Ole J.

Det kan jo hurtigt blive en halvdyr affære, hvis du skal bruge flere køretimer til at lære u-vendinger... Sådan nogle er ikke helt billige  :brok:

Jeg ved, at det måske lyder lidt dumt, men har du overvejet at øver dig på en almindelig cykel? Lav langsomme u-vendinger på en almindelig cykel - det kan forbedre din balance og måske give dig lidt mere feeling med vendingen. Blot et bud, men måske virker det...

Held og lykke med køreprøven, når du kommer dertil!

--- jeg må se at blive noget hurtigere til at skrive  :) ---

Dt er så her det sjove kommer ind  billedet, for jeg er gammelt cykelbud og kører racercykel om sommeren, så balancen fejler INTET på cyklen - jeg er sgu en hopeless-case.....  :(
Titel: Re: U-vending
Indlæg af: Sajmon efter April 24, 2008, 10:11:25 am

Dt er så her det sjove kommer ind  billedet, for jeg er gammelt cykelbud og kører racercykel om sommeren, så balancen fejler INTET på cyklen - jeg er sgu en hopeless-case.....  :(

Så læs det jeg skrev i de sidste 3 linjer.  :)
Titel: Re: U-vending
Indlæg af: ANDERSHP efter April 24, 2008, 10:26:19 am
Flot forslag Sajmon :respekt: :thumbsup:

Tag imod tilbudet - det bliver sgu da det nemmeste og formentligt billigeste i længden.

Lige en helt anden ting - da jeg tog kørekort til mc for 6 år siden (som 31 årig) blev jeg også nervøs når jeg skulle lave u-vending og har nok ikke set særligt elegant ud. Problemet var at jeg tænkte for meget på hvad jeg skulle gøre mht kobling, gas, vinkel på styr, vægt osv osv..... i stedet for bare at gøre det. Se det som noget naturligt - "hov vi kørte for langt her, så må jeg jo vende om"... og det gør man så. Pøj pøj med prøven
Titel: Re: U-vending
Indlæg af: pingo efter April 24, 2008, 10:29:41 am
Problemet var at jeg tænkte for meget på hvad jeg skulle gøre mht kobling, gas, vinkel på styr, vægt osv osv..... i stedet for bare at gøre det. Se det som noget naturligt - "hov vi kørte for langt her, så må jeg jo vende om"... og det gør man så. Pøj pøj med prøven

Jeg havde samme problem.. Det føltes "unaturligt". Men det gælder bare om at komme lidt op i fart, og så dreje hårdt, så vender MC'en. Det er rigtigt, at der er alt det der med styrvinkel og vridning og pjat, men det er ikke noget man skal lægge for meget i, synes jeg. Bare hop op, og drej på styret, så vender den. Hvis du har behov for at sætte foden ned de første gange er det jo fint nok, men du vil opdage at det ikke er nødvendigt. Jeg er rimeligt ny på SV'eren, og den har en rimelig anderledes styreform end min gamle GS500, og jeg smider også foden ned nogle gange :)
Titel: Re: U-vending
Indlæg af: LB efter April 24, 2008, 10:30:39 am
Så læs det jeg skrev i de sidste 3 linjer.  :)

Jeg overvejer også virkelig at tage imod tilbuddet  :D Jeg vender lige tilbage  :D

Det er nok som ANDERSHP skriver, jeg er en kæmpe tænketank når jeg begynder på den U-vending. Den første eller anden plejer at gå godt - og så går det ned af bakke derfra..... Jeg tror det er fordi jeg mister koncentrationen derfra, i eufori over at det gik godt  :(
Titel: Re: U-vending
Indlæg af: blz efter April 24, 2008, 10:34:26 am
jeg lærte det med at lave et lille kontra svip i starten af u-vendingen - det er næste trin - men det er forskelligt hvad man finder lettest

i er nogle stykker der køre sammen - lig dig bag en af de andre og se hvad de går rigtigt / forkert - hold 10-15 meters afstand ;)

Titel: Re: U-vending
Indlæg af: Olfert efter April 24, 2008, 10:37:52 am

Dt er så her det sjove kommer ind  billedet, for jeg er gammelt cykelbud og kører racercykel om sommeren, så balancen fejler INTET på cyklen - jeg er sgu en hopeless-case.....  :(

Så læs det jeg skrev i de sidste 3 linjer.  :)
Kanon tilbud  :D :D
Så er det bare op på geden og til Ishøj.....

Jeg kan desværre ikke være behjælpelig, da jeg ikke ved hvordan jeg gør - jeg gør det bare.....
Titel: Re: U-vending
Indlæg af: Luske efter April 24, 2008, 10:49:29 am
skal du lave venstre U-vending  så læn/læg cyklen ned mod venstre, smid så en balle eller to ud på højreside af cyklen, og læn dig imod højre, således holder du balance i cyklen, og i og med at cyklen er lænet mod vesntre, vil du automatisk dreje..      Jo mere du læner cyklen ned, jo længere ud på siden af dækket kommer du, jo mere mindsker du rullediameteren og jo skarpere drejer du..

selv en baneracer med store styrstop (dvs meget lidt mulighed for styrudslag, kan dreje meget skarpt og lave skarpe uvendinger - det fandt jeg ud af på et kørekursus/racingschool i frankrig.. der øvede vi det nemlig..   total umuligt i starten, indtil man finder ud af at man skal læne sig voldsomt modsat, så går det som en leg)
Titel: Re: U-vending
Indlæg af: Nikolaj efter April 24, 2008, 10:51:51 am
Min baneracer kan sq ikke dreje skarpt - uanset teknik :D
Titel: Re: U-vending
Indlæg af: Luske efter April 24, 2008, 11:09:21 am
Min baneracer kan sq ikke dreje skarpt - uanset teknik :D

jo..  :wink:     (vi har endda billeder af det (dem hvor Olfert kører på den) )
Titel: Re: U-vending
Indlæg af: Nikolaj efter April 24, 2008, 11:19:54 am
Hehe dit lille styk lort ! Jeg mener når man kører langsomt og skal lave uvendinger !

Ved godt den godt kan dreje når den får gas.... og skal ret være ret .. så drejede jeg vel skarpere end Olfert .. i hvert fald mindst en gang !! Jeg havde sku ikke kun knæet i .. også røv og albuer !
Titel: Re: U-vending
Indlæg af: Luske efter April 24, 2008, 11:57:35 am
Hehe dit lille styk lort ! Jeg mener når man kører langsomt og skal lave uvendinger !

Ved godt den godt kan dreje når den får gas.... og skal ret være ret .. så drejede jeg vel skarpere end Olfert .. i hvert fald mindst en gang !! Jeg havde sku ikke kun knæet i .. også røv og albuer !

HÆHÆHÆ  :whipped:

Men for at komme til emnet igen.. Jeg har også lange styrstop på min bane ged.. og den kan dreje rigeligt skarpt til uvendinger.. det er bare om at bruge ovenstående teknik..  jeg troede heller ikke det kunne lade sig gøre, indtil vi lærte det..

jo længere ned på siden af dækket du kommer, jo skarpere drejer man.. det er ikke styr udslaget der for en MC til at dreje..
Titel: Re: U-vending
Indlæg af: Rask efter April 24, 2008, 12:39:08 pm
Kig ind mod midten... og ikke lige ned foran forhjulet... og så brug koblingen flittigt (forsøg ikke at køre FOR langsomt). Tøf tøf tøf... rundt er du :)

Der er også den anden mulighed... Rejs dig lidt op, læn dig forover, træk forbremsen - og vrid så gassen - så laver du en fin u-vending - på et frimærke  :mrgreen: Det efterlader en lille bitte smule dæk på vejen  :innocent:

Ej, det er pjat. Jeg husker det faktisk også som lidt svært i starten - øv dig, og kig på midten af vejen - og brug koblingen - så kommer du rundt  :wink:
Titel: Re: U-vending
Indlæg af: Banditten efter April 24, 2008, 03:59:04 pm
Min baneracer kan sq ikke dreje skarpt - uanset teknik :D

Pjat med dig . !! D skal bare holde fokus på banen og lade være med at se efter "kællinge" røv på banen  :innocent:
Titel: Re: U-vending
Indlæg af: Banditten efter April 24, 2008, 03:59:48 pm
skal du lave venstre U-vending  så læn/læg cyklen ned mod venstre, smid så en balle eller to ud på højreside af cyklen, og læn dig imod højre, således holder du balance i cyklen, og i og med at cyklen er lænet mod vesntre, vil du automatisk dreje..      Jo mere du læner cyklen ned, jo længere ud på siden af dækket kommer du, jo mere mindsker du rullediameteren og jo skarpere drejer du..

selv en baneracer med store styrstop (dvs meget lidt mulighed for styrudslag, kan dreje meget skarpt og lave skarpe uvendinger - det fandt jeg ud af på et kørekursus/racingschool i frankrig.. der øvede vi det nemlig..   total umuligt i starten, indtil man finder ud af at man skal læne sig voldsomt modsat, så går det som en leg)

Luske har ret ... DET VIRKER !! ... kræver lidt øvelse / mod lige i starten ...  :blink:
Titel: Re: U-vending
Indlæg af: Fede Dorit efter April 24, 2008, 06:03:01 pm
hvor du snakker Christian :lmao:.. ingen mand kan lærer og holde blikket fra en `røv :blink:`...
LB, hvis det kan trøste tager jeg stadig en uvending af to bider :oops: og jeg har en hel sæson på bagen og drilleriet vender man sig til :D skal der ikk andet til at underholde folk er det dem der har et problem og fred vær med dem  :respekt:... så føler du dig ellers klar til kørerprøven er det ikk det med uvendingen der vil volde problemer og held og lykke med det :respekt:
Titel: Re: U-vending
Indlæg af: kent efter April 24, 2008, 06:09:47 pm
hvis du kører racercykel om sommeren må du kende til problemmet med clipsne på pedalerne som man ikke gider finde igen.  derfor bare "står" på cyklen eller laver små cirkler. :blink: jeg tror du skal komme ud over det at en MC er tung og man er lidt nervøs for at smide den og "bare" gør det.
tro mig, lige pludselig har du taget på det. det er ingen kunst at køre stærkt ligeud. det er når man snegler sig afsted og drejer det er svært. :twisted:
held og lykke.
Titel: Re: U-vending
Indlæg af: Mikkel Dige efter April 24, 2008, 06:18:26 pm
Øvelse gør mester.
Hvis Du har mulighed for det så lån eller kør på din egen mc og øv dig i langsom kørsel , dvs. kør så langsomt som du kan.
Find ballancen mellem gas og kobling. Når du kan trille i sneglefart uden at gå istå eller miste ballancen , så prøv at vende.
Hvis Du er for usikker så bed om noget mere bane træning hos din kørelærer.

Titel: Re: U-vending
Indlæg af: Majse efter April 26, 2008, 02:57:28 pm
Så læs det jeg skrev i de sidste 3 linjer.  :)

Jeg overvejer også virkelig at tage imod tilbuddet  :D Jeg vender lige tilbage  :D

Det er nok som ANDERSHP skriver, jeg er en kæmpe tænketank når jeg begynder på den U-vending. Den første eller anden plejer at gå godt - og så går det ned af bakke derfra..... Jeg tror det er fordi jeg mister koncentrationen derfra, i eufori over at det gik godt  :(

Jeg vil gerne tage i mod tilbudet.. Jeg laver altid 2 punkts vending.. Og vel og mærket hvor jeg står ved siden af cyklen.. For sidder jeg på den har jeg svært ved at skubbe fra når jeg skal bakke da jeg har lidt problemer med længden til jorden..*( kan ikke rigtig støde fra.)  Så det kunne da være rart at lærer at lave U-vending.. Og jeg har altså kørt i 3 sæsoner, men det er jo sjældent at man skal lave uvending.. På mindre veje.. :-)
Titel: Re: U-vending
Indlæg af: NielSV650 efter April 26, 2008, 03:23:48 pm
Jeg plejer at holde gassen stram (stille) og så regulere farten med bagbremsen eller koblingen hvis det går helt ad H til. Så vidt jeg husker "må" man ikke bruge koblingen i en U-vending. Eller er det kun på Bronzekursus for øvelsens skyld??  :huh:

Øv(e) øv(e) øv(e)...   :)
Titel: Re: U-vending
Indlæg af: sv1000sk4 efter April 26, 2008, 09:15:14 pm
Hej LB.

Teknikken du skal bruge er den som Sajmon og Luske beskriver. Dog undgå kobling. reguler hastigheden på bagbremsen.
Øv først langsom ligeudkørsel med let påvirket bagbremse samt lidt "overgas". når du kan styre hastigheden på den måde. Så kaster du bare røven lidt til højre og kigger dig bagud over venstre skulder! ...og cyklen drejer.

God fornøjelse.
Titel: Re: U-vending
Indlæg af: LB efter Maj 06, 2008, 02:17:19 pm
Efter ca 100 U-vendinger på rugbrødsmotoren, så havde jeg en succesrate på 100% til køreundervisning på en GS 500 igår - JUBIIII!!!!

Mange tak for de mange input  :D
Titel: Re: U-vending
Indlæg af: Nikolaj efter Maj 06, 2008, 02:28:29 pm
Efter ca 100 U-vendinger på rugbrødsmotoren, så havde jeg en succesrate på 100% til køreundervisning på en GS 500 igår - JUBIIII!!!!

Mange tak for de mange input  :D

Skide godt :)

Som skrevet - jo flere gange man har prøvet noget, jo bedre bliver man til det...
Titel: Re: U-vending
Indlæg af: Marius efter Maj 07, 2008, 10:05:15 am
Hej

Er ved og tage kortet sammen med kærsten. Har haft samme problem.Ned i 1. gear, lidt gas og så filer du med kobling.Kan du mærke at du er ved og får overbalace giver du bare lidt mere gas og så rette cyklen sig. Svært men ikke umuligt. Lykke med kortet
Titel: Re: U-vending
Indlæg af: LB efter Maj 07, 2008, 12:04:14 pm
Hej

Er ved og tage kortet sammen med kærsten. Har haft samme problem.Ned i 1. gear, lidt gas og så filer du med kobling.Kan du mærke at du er ved og får overbalace giver du bare lidt mere gas og så rette cyklen sig. Svært men ikke umuligt. Lykke med kortet

Sådan er det også lykkedes et par gange, men min kørelærer går meget op i at man skal kunne lave vendingen uden brug af kobling  :o
Titel: Re: U-vending
Indlæg af: Sajmon efter Maj 07, 2008, 10:55:05 pm
Hej

Er ved og tage kortet sammen med kærsten. Har haft samme problem.Ned i 1. gear, lidt gas og så filer du med kobling.Kan du mærke at du er ved og får overbalace giver du bare lidt mere gas og så rette cyklen sig. Svært men ikke umuligt. Lykke med kortet

Sådan er det også lykkedes et par gange, men min kørelærer går meget op i at man skal kunne lave vendingen uden brug af kobling  :o

Så er din kørelærer et fjols, for det er sgu kun sløve skolecykler der kan køre så langsomt i tomgang i 1. gear.

Min tunge V2 cykel i tomgang på vej igennem en u-vending uden brug af kobling... Forget about it...