Jeg tror tingene bliver blandet lidt sammen.
Uanset hvad der står i slutsedlen, så sikrer Købeloven, at din far har 24 måneders reklamationsret, hvoraf de første 6 måneder er med omvendt bevisbyrde (dvs. forhandleren skal bevise, at der IKKE er en fejl). Så langt så godt.
Forhandleren har mulighed for at reparere et antal gange, men grænsen for, hvornår man kan forlange handlen omstødt er lidt flydende. Bl.a. fordi det er en brugt mc. Når der er tale om en brugt vare som her, så har man stadig den fulde reklamationsret, men der bliver taget hensyn til den formodede stand af en sådan vare iht. alder og km (man kan altså ikke forlange at en 30 år gammel bil skal være i samme stand som en, der kun er 1 år gammel, for nu at tage et grotesk eksempel).
Men det er helt korrekt, at sælger ikke kan blive ved med at reparere i en uendelighed og på et tidspunkt vil man kunne kræve handlen tilbage. Normalt sker der det, at man skal betale en km sats for de km, der er kørt i den tid, man har har haft køretøjet. Jeg har engang hørt, at det kan ligge på 1,5-2 kroner per km, men jeg ved det ikke.
Endelig skal man huske på, at din fars utryghed ikke er lovbeskyttet. En ting er altså de faktuelle fejl og mangler, noget andet er hans følelse og måske tiltagende ærgelse over købet.
Det bedste er nok, hvis I prøver at ringe til Forbrugerrådet eller, hvis I er medlem af FDM, ringer til deres juridiske service. Som medlem af MC Touring Club, har man også mulighed for at få en gratis samtale med en jurist. der plejer at være en annonce for ham i Touring Nyt.
Men ærgeligt, det er det under alle omstædnigheder, for nu er vejret jo endelig blevet godt.