Forfatter Emne: Kræve handel tilbage (ikke privat)  (Læst 6299 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Volpi

• Søndagskører
  • **
Kræve handel tilbage (ikke privat)
« Dato: Maj 19, 2010, 07:57:09 pm »
Halløj derude..

Min far har ca D. 1 Marts i år købt sig en Virago 1100. Dertil købte han en ny udstødning som forhandleren skulle montere. Motorcyklen hentes som aftalt ca D. 1 April. Her skulle den stå 100% iorden. Der var lovet en ny skærm grundet skræmmer bla, dette var dog ikke skiftet men det gad min far ikke gøre mere ud af. Den skulle bare hjem.. Allerede på vej hjem, syntes han den går mærkeligt, men fortsætter dog hjem (har haft en længere diskussion med ham om MC paranoia).

De næste par dage blir han mere og mere opmærksom på problemet og kontakter firmaet. De undrer sig noget over det og spørg netop om ikke det er fordi han er småsippet nu den er ny. Hvorom alting er skal han over med den. (kører for egen regning til Horsens fra vestsjælland). De konstatere at den slet ikke har været justeret efter de ny ustødningsrør og giver ham ret i i den ikke kører godt.

Så går der godt 14 dage og forhjulslejerne ryger sig en tur. De sender nogle nye som han igen for egen regning får skiftet. Det her var i sidste uge.

Igår sker der så det at maskinen simpelthen dør. Den går bare ud og der er intet liv i den. Sikringerne er ikke røget, men den er helt DØD. Firmaet kontaktes og de henter maskinen, som så skal repareres.

Men nu er den "gamle"  nærmest bange for hvad det næste er der skal ske. Så jeg foreslog ham at lade handlen gå tilbage, men er noget usikker på reglerne derom. Så ville høre om nogen af jeg har erfaring med det??

Han har haft motorcyklen i ca 6-7 uger og kørt lige på den anden side af 2000 km. Hvordan står han i sådan en sag, hvis han kræver hanlen annuleret?

Ride this motherfucker, till the wheels fall off.

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Kræve handel tilbage (ikke privat)
« Svar #1 Dato: Maj 19, 2010, 08:10:00 pm »
Det tror jeg godt at i kan opgive. Her tænker jeg mest på at han har kørt på den i 2 måneder og 2000 km. Hvis den er købt hos en forhandler ville jeg dog gå ud fra at der var en garanti de skulle reparere den under?!
Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Volpi

• Søndagskører
  • **
« Svar #2 Dato: Maj 19, 2010, 08:21:02 pm »
Det tror jeg godt at i kan opgive. Her tænker jeg mest på at han har kørt på den i 2 måneder og 2000 km. Hvis den er købt hos en forhandler ville jeg dog gå ud fra at der var en garanti de skulle reparere den under?!

Den er købt hos forhandler.. Syntes jeg ud fra købeloven kan se at man i de første 6 mdr har noget der hedder formodningsret, hvis "varen" ikke er som man formoder. Og da der har været 3 fejl, som er kommet løbende i de 1-2 mdr, har det været fra start af?? Men ja jeg ved ikke hvordan det er..

I sidste ende er han glad for maskinen og så helst den bare virkede. Jo jo garantien dækker. Men man er jo bare efterhånden i tvivl om hvad det er for en maskine, mht standard osv

Jannik

• Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
« Svar #3 Dato: Maj 19, 2010, 08:24:35 pm »
Mener at de skal have muligheden for at reparere den inden for rimelig tid, og hvis de gør det mener jeg de har ret mange forsøg til at forsøge sig.  :dead:

Jeg har søgt lidt på FDMs hjemmeside men kan ikke rigtigt finde noget.  :facepalm:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Jannik

• Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
« Svar #4 Dato: Maj 19, 2010, 08:27:03 pm »
Købt hos forhandler er der ALTID ½ års 100% garanti og derefter er det reklamation, også selv om det er en brugt maskine.
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Gud

• Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
« Svar #5 Dato: Maj 19, 2010, 09:00:53 pm »
er det en ny eller en brugt han har købt??

men under alle omstændigheder har de 3 forsøg til at udbedre hver fejl, inden for en rimelig tid.

Volpi

• Søndagskører
  • **
« Svar #6 Dato: Maj 19, 2010, 09:18:34 pm »
Den er brugt den har købt. Der er vidst heller ingen problemer med at de ikke vil lave den. Det var mere i kravet på returetten, da han er noget usikker på den tilstand. Men ja man må håbe de går den igennem fra a-z nu. Det har han forlangt af dem ihvertfald.

I skal have tak for jeres bud..

Gud: Er det HVER fejl, der gives 3 forsøg?? lyder sgu ikke ok, syntes jeg. Tænker hvis en cykel så har eks 5 fejl?? Det jo 15 gange der er ok, man sender frem og tilbage??

Har fundet lidt om købeloven, hvis nogen vil give et nud på hvordan de tolker den?..

http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/kobelov/

« Senest Redigeret: Maj 19, 2010, 09:25:24 pm af Volpi »

Claus m

• Sandt SVin
« Svar #7 Dato: Maj 19, 2010, 09:47:07 pm »
Hmmm Horsens? Lyder som Brdr. Jensen... Har hørt en del blandet om dem, men ville nu ikke afskrække mig for at kigge hos dem :-)
Og umiddelbart vil jeg sige, nej de har ikke 15 forsøg til at få motorcyklen til at køre ordentligt, selv om det er 5 forskellige fejl, der må man formode at nogle af fejlene har noget med hinanden at gøre, hvilket betyder de ikke har rettet fejlene ordentligt. Men der er næsten ikke andet at gøre end at forhøre sig ved fdm, hvis han er medlem der.
Sv650s Old school.
Næstformand Mc Farmers.
Midtjyde

Volpi

• Søndagskører
  • **
« Svar #8 Dato: Maj 19, 2010, 09:51:09 pm »
Hmmm Horsens? Lyder som Brdr. Jensen... Har hørt en del blandet om dem, men ville nu ikke afskrække mig for at kigge hos dem :-)
Og umiddelbart vil jeg sige, nej de har ikke 15 forsøg til at få motorcyklen til at køre ordentligt, selv om det er 5 forskellige fejl, der må man formode at nogle af fejlene har noget med hinanden at gøre, hvilket betyder de ikke har rettet fejlene ordentligt. Men der er næsten ikke andet at gøre end at forhøre sig ved fdm, hvis han er medlem der.

Hmmm det kunne være et godt gæt ja:). Og har desværre ikke rigtigt kunnet finde noget positivt om dem. Men ja det kan da også bare være en masse uheldige episoder.

Hva med forbrugerklagenævnet, kan de ikke vejlede en lidt mon?

Gud

• Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
« Svar #9 Dato: Maj 19, 2010, 10:54:46 pm »
er det en ny eller en brugt han har købt??

men under alle omstændigheder har de 1-2 forsøg til at udbedre hver fejl, inden for en rimelig tid.

jeg retter lige mig selv(dumme kloge mig) 
https://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/afhjaelpning?tc=FCDFDC5836674707B78D54A225DF05B8

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #10 Dato: Maj 20, 2010, 07:13:12 am »
Forhandleren har heller ikke nogen interesse i at prøve at lave den 15 gange. Da ville de miste den fortjeneste de have haft ved salget på mekanikerløn. Så det bedste du kan gøre er at insistere på at den bliver lavet. Bort set fra det - hvilken årgang er det og hvor langt har den kørt?
Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Volpi

• Søndagskører
  • **
« Svar #11 Dato: Maj 20, 2010, 09:14:46 am »
Forhandleren har heller ikke nogen interesse i at prøve at lave den 15 gange. Da ville de miste den fortjeneste de have haft ved salget på mekanikerløn. Så det bedste du kan gøre er at insistere på at den bliver lavet. Bort set fra det - hvilken årgang er det og hvor langt har den kørt?

Det kan du have ret i. Tror nu heller ikke der er noget problem med at garantien dækker reparation. Det er en 96 og kørt ca 60000.

Hehe kan så læse ud fra vurderinger på nettet at det kan man vidst ikke stole helt på, lige derfra. Ej det kan jo ikke kun være skidt og kanel, når så stort et firma trods alt stadig spytter cykler ud af døren:).

Men den bærer tydeligt præg af de overhovedet ikke har gennemgået den på nogen måde. Tænker skramme som er lovet udbedret og en motorgang der er helt af helvedes til. Ved ikke om sådan nogle lejer bare ryger den ene dag til den anden. Og fejlen nu kender ingen af os.

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #12 Dato: Maj 20, 2010, 10:05:04 am »

Det kan du have ret i. Tror nu heller ikke der er noget problem med at garantien dækker reparation. Det er en 96 og kørt ca 60000.

Hehe kan så læse ud fra vurderinger på nettet at det kan man vidst ikke stole helt på, lige derfra. Ej det kan jo ikke kun være skidt og kanel, når så stort et firma trods alt stadig spytter cykler ud af døren:).

Men den bærer tydeligt præg af de overhovedet ikke har gennemgået den på nogen måde. Tænker skramme som er lovet udbedret og en motorgang der er helt af helvedes til. Ved ikke om sådan nogle lejer bare ryger den ene dag til den anden. Og fejlen nu kender ingen af os.

Hvad gav han for den?

V2 virgin

• Gæst
« Svar #13 Dato: Maj 20, 2010, 10:54:28 am »
Jeg tror tingene bliver blandet lidt sammen.

Uanset hvad der står i slutsedlen, så sikrer Købeloven, at din far har 24 måneders reklamationsret, hvoraf de første 6 måneder er med omvendt bevisbyrde (dvs. forhandleren skal bevise, at der IKKE er en fejl). Så langt så godt.

Forhandleren har mulighed for at reparere et antal gange, men grænsen for, hvornår man kan forlange handlen omstødt er lidt flydende. Bl.a. fordi det er en brugt mc. Når der er tale om en brugt vare som her, så har man stadig den fulde reklamationsret, men der bliver taget hensyn til den formodede stand af en sådan vare iht. alder og km (man kan altså ikke forlange at en 30 år gammel bil skal være i samme stand som en, der kun er 1 år gammel, for nu at tage et grotesk eksempel).

Men det er helt korrekt, at sælger ikke kan blive ved med at reparere i en uendelighed og på et tidspunkt vil man kunne kræve handlen tilbage. Normalt sker der det, at man skal betale en km sats for de km, der er kørt i den tid, man har har haft køretøjet. Jeg har engang hørt, at det kan ligge på 1,5-2 kroner per km, men jeg ved det ikke.

Endelig skal man huske på, at din fars utryghed ikke er lovbeskyttet. En ting er altså de faktuelle fejl og mangler, noget andet er hans følelse og måske tiltagende ærgelse over købet.

Det bedste er nok, hvis I prøver at ringe til Forbrugerrådet eller, hvis I er medlem af FDM, ringer til deres juridiske service. Som medlem af MC Touring Club, har man også mulighed for at få en gratis samtale med en jurist. der plejer at være en annonce for ham i Touring Nyt.

Men ærgeligt, det er det under alle omstædnigheder, for nu er vejret jo endelig blevet godt.

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #14 Dato: Maj 20, 2010, 11:27:17 am »