Lige præcist der er jeg ganske sikker på at den oplevelse din eks svoger oplevede ikke bliver gentaget.
Ib og Co ville sgu da aldrig røve folk på den måde, derudover er det jo bare at hive dem retten hvad exsvoger vel også gjorde?
Juridisk set er det DIN forsikring der skal dække tyveriet SELVOM den er på værksted... Hvis du har en kaskoforsikring dækker den jo overalt - også på værkstedet.
Derfor er det op til forhandleren selv om han vil forsikre alle cykler (foruden dem butikken ejer) - det er der MANGE der ikke gør, fordi denne form for forsikring KUN ville komme ejere af ikke forsikrede maskiner til gode og ville være dobbelt-dækning på alle andre. Det ville jo være tosset!
Så hvis din cykel sælges i kommission (det var tilfældet for min svogers) så er det DIT ansvar at have den forsikret fordi du stadigvæk juridisk set er ejer - ligesom du gør når den er på værksted.
Hvis værkstedet udsættes for væbnet røveri ændrer det jo ikke på de forsikringsmæssige omstændigheder.
Da min svogers cykel blev napset ved et indbrud sagde polisen bare "SUR RØV" og at han ikke havde et juridisk grundlag at lave et søgsmål på, da den IKKE var dækket af butikkens forsikring a. fordi den ikke var deres b. fordi der ikke var plader på c. fordi den ikke var omfattet af inventarets forsikring.
Så han kunne lige så vel have parkeret den på gaden med nøglerne i og et skilt hvor der stod "Gratis" på.
Hvis butikken desuden går fallit er du totalt fucked - for alle kreditorer kommer før dig i køen til at gøre krav i boet, hvis du skulle have lyst til at prøve kræfter med et civilt søgsmål på et spinkelt grundlag.
That's the cold facts...