Forfatter Emne: Dækkenes eller min begrænsning?  (Læst 10974 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Jesper Jensen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4480
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
Dækkenes eller min begrænsning?
« Dato: Februar 22, 2007, 10:51:52 am »
Hej,

Som de fleste ved, så kører jeg SV650S K3 hvor jeg har monteret Michelin Pilot Road.

Jeg føler selv at jeg bliver en bedre og bedre MC'ist, men når jeg kigger på mine dæk, så afspejler den psykologiske success ikke helt de "kyllingestriber" jeg har på mine dæk :(

Mit spørgsmål er så - vil min cykel blive "så meget bedre" ved at få monteret Michelin Pilot Power, eller er det mig der skal tage mig sammen?

Et andet aspekt er at jeg meget gerne vil køre på job alle dage hvor det er muligt (100KM i alt) - det vil jo gøre de lidt blødere Pilot Power firkantet noget hurtigere end Pilot Road.

Hvad gør en klog? - Jeg har sågar overvejet at købe et ekstra sæt hjul med Pilot Power - men hvem gider at skifte hjul hver weekend?
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

Jensen Danmark

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 179
Re: Dækkenes eller min begrænsning?
« Svar #1 Dato: Februar 22, 2007, 11:02:32 am »
En klog ville beholde sine Pilot Road.
Det er ikke dækkenes skyld at du ikke bruger dem til kanten :)
Jeg mener selv at Pilot Power er overkill på en SV'r hvis det da ikke lige er en banecykel.
Når det kommer til stykket, så er det kun i meget få tilfælde dækkene der begrænser nedlægningsvinkler og svinghastigheder. For det meste er vedkommende på sædet der er begrænsningen.

Jeg skal selv have nye dæk på til den kommende sæson, valget stod mellem Pilot Road og Pilot Sport. At det så bliver Pilot Sport der kommer på, er udelukkende fordi der er udsigt til nogle trackdays i år.
“You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.”

GSX-R 750 K7 baneged

Bill

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1414
  • Nu med gixxer :D
Re: Dækkenes eller min begrænsning?
« Svar #2 Dato: Februar 22, 2007, 11:17:29 am »
Tror umiddelbart også at jeg ville beholde Pilot Road. Og så evt. tage nogle banedage i løbet af året for at blive bedre til sving teknik og turde ligge den noget mere ned i svingene.
Er kommet til at købe en GSX-R 750 K7 med lidt lir på... Shit happens :D

Paw

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1283
  • Rrrrrggghhhh! Donuts...
Re: Dækkenes eller min begrænsning?
« Svar #3 Dato: Februar 22, 2007, 11:20:16 am »
Jeg synes du skal holde dig til sportstouring-dæk.

Pilot-road og andre er et godt kompromis, og der er rigeligt med grip i dem til (hurtig) gadekørsel. Pilot-Power vil du køre firkantede alt for hurtigt...

Et (dyrt) alternativ kunne være power2ct, det skulle være pilot-road på midten og power på siderne, mener jeg.

Til sidst vil jeg sige; Fuck de kyllingestriber! Motorcykelkørsel handler om at have det sjovt, og hvis du har det sjovt med det du gør, ja så er du på rette spor :wink:
Har tidligere rullet på Gsx600F - SV650S - Aprilia Tuono - Kawa Z750 - Gsx-r600 - og nu... Kawa ER6.

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Re: Dækkenes eller min begrænsning?
« Svar #4 Dato: Februar 22, 2007, 11:26:13 am »
Kyllingestriber afgøres mest af dækkets profil og din kørestil.

Dækkets profil er afgørende for hvor meget hældning der skal på mc'en før den når kanten af dækket.

Din kørestil gør den forskel at hvis du "hænger ud" i svingene når du kører friskt, så får du ikke så meget hældning på mc'en.
Hvis du derimod sidder midt på sædet hele tiden, selv i skarpe sving (typisk ved at kontrastyre meget), så vil du få meget nedlægning på mc'en.

For mit eget vedkommende fik jeg først reduceret mine kyllingestriber på bane og selv efter 5 banedage sidste år var der ½-1 cm endnu på mine Metzeler M1 dæk.
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Re: Dækkenes eller min begrænsning?
« Svar #5 Dato: Februar 22, 2007, 11:31:04 am »
Jeg ved ikke hvad en klog ville gøre, men det er også et emne jeg har tænkt meget over. Jeg har valgt at køre med Metzeler Z6'ere, som er et sportsligt vej-dæk.

Jeg har et kørselsmønster der nok minder meget om dit (Jesper). Dog en noget kortere tur hver dag, men så med ture til Jylland en gang imellem. Min mc er mit primære transportmiddel, og jeg kører om det regner. Sæsonen bliver nok igen krydret med en eller to banedage. Og sikkert nogle fællesture i det sjællandske :) Det har gjort at jeg mener at Z6'erne er det bedste valg for mig.

Jeg ved godt jeg ikke er en superracer, når jeg kigger på mine dæk efter en banedag, er der stadig 5 millimeter til kanten, og jeg har ikke oplevet at dækkene var ved at give op. Til gengæld skal jeg lære at hænge mere ud, og så bliver der jo igen længere til kanten. På fællesturene køres der trods alt ikke så friskt som på bane, så her er der slet ikke noget problem.

Der er en stor portion selverkendelse i at vælge et vej-dæk! Den dag jeg mener at jeg har nået grænsen, vil jeg overveje at skifte. Jeg tvivler dog på jeg når den grænse på vejene.

Derudover vil jeg også lige slå et slag for Z6'erne, de er altså for fede. Jeg er meget imponeret over hvor godt de står fast i regn, de vækker virkelig tillid. Nylig testvinder i Motorrad - http://www.metzelermoto.com/metzeler_world/news/page_0001/roadtec_z_best_sport_touring_fitment.htm
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

Jesper Jensen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4480
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
Re: Dækkenes eller min begrænsning?
« Svar #6 Dato: Februar 22, 2007, 11:35:49 am »
Tror bare at jeg beholder mine Pilot Road - de har også kun kørt 1 sæson..

Det var mere et spørgsmål om cyklen drejer bedre på Power - folk roser dem jo til skyerne..
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Re: Dækkenes eller min begrænsning?
« Svar #7 Dato: Februar 22, 2007, 11:36:44 am »
Behold dine Pilot Road, den eneste grund til at jeg kører på Pilot Power, er banedage  :D :D
At de så holder forbandet godt fast i regnvejr er jo bare fedt :D

Jeg havde forøvrigt heller ikke problemer med de original monterede Dunlopper (ikke prøvet på bane :undecided:)
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Re: Dækkenes eller min begrænsning?
« Svar #8 Dato: Februar 22, 2007, 11:50:23 am »
Jeg havde forøvrigt heller ikke problemer med de original monterede Dunlopper (ikke prøvet på bane :undecided:)

Jeg prøvede dem på Ring Djursland. Det gik. Men så heller ikke mere, de var faktisk ved at give op, jeg fik dog tydelig feedback i styret så der skete ikke noget. Men på vej var de okay, jeg kan dog godt mærke at de ikke er så gode som Z6'erne.
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

skyggen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 797
  • 90*V2 sjover
Re: Dækkenes eller min begrænsning?
« Svar #9 Dato: Februar 22, 2007, 12:05:35 pm »
Har kun dårlige oplevelser med pilot road syntes ikk de står fast på selv jævnt og tørt asfalt. :thumbsdown: men metzeler z6 skulle stå meget godt fast
normal venlig og nede på "jorden" V2 bisse.
                         MEN
er der fest så drikker jeg til jeg vælter eller blir smidt ud til lukketid :o

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=10277

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Dækkenes eller min begrænsning?
« Svar #10 Dato: Februar 22, 2007, 12:15:16 pm »
Hej,

Som de fleste ved, så kører jeg SV650S K3 hvor jeg har monteret Michelin Pilot Road.

Jeg føler selv at jeg bliver en bedre og bedre MC'ist, men når jeg kigger på mine dæk, så afspejler den psykologiske success ikke helt de "kyllingestriber" jeg har på mine dæk :(

Mit spørgsmål er så - vil min cykel blive "så meget bedre" ved at få monteret Michelin Pilot Power, eller er det mig der skal tage mig sammen?

Et andet aspekt er at jeg meget gerne vil køre på job alle dage hvor det er muligt (100KM i alt) - det vil jo gøre de lidt blødere Pilot Power firkantet noget hurtigere end Pilot Road.

Hvad gør en klog? - Jeg har sågar overvejet at købe et ekstra sæt hjul med Pilot Power - men hvem gider at skifte hjul hver weekend?
Det handler om at stole på sin cykels og dæks evner..   Ingen tvivl om at pilot road, nok skal kunne komme helt ud på siderne.. spørgsmålet er bare om du selv tror på det..    sætter du et pilot power dæk på vil du nok lettere kunne stole på dækkene, og dermed selv blive mere selvsikker på at du godt kan lægge cyklen mere ned i svingene... det er noget psykologisk, der kan være med til at få striberne væk..

Men en klog indser og accepterer at ens køre-evner og "mod" måske ikke helt strækker sig så langt.. og indser at behovet for at bruge den som transportmiddel, fremfor at bruge den som et sjovt legetøj, overvinder fornuften og dermed køber et par hårde dæk, som kan holde længere til de lange lige transport stykker..

Alternativt kan du smide et pilot power på fordækket, og beholde dine pilot road bagpå.. dermed for du mange kilometer ud af dine dæk, og du har sikkerheden i et godt "blødt" fordæk..   For man har ikke råd til at miste greb på fordækket... baghjulet kan sagtens blokkere/spinde uden problemer.. men skrider forhjulet bare det mindste, så er man færdig  :D

Edit:  Pilot Power 2 CT - skulle være det almindelige Pilot Power på midten, og med en blødere compound ude på siderne..  (så vidt jeg har hørt)
« Senest Redigeret: Februar 22, 2007, 12:18:01 pm af Luske »

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Re: Dækkenes eller min begrænsning?
« Svar #11 Dato: Februar 22, 2007, 12:19:48 pm »
Nå, jeg vil så være på tværs og sige: Skift!

Uden sådan rigtig at kunne sige nøjagtig hvad det var der var bedre, så følte jeg mig noget mere sikker da jeg fik Pilot Power på.

Jeg havde et par ubehagelige oplevelser da mine Pilot sport var på det sidste, og jeg havde mindst 1½ cm kyllingestriber.
Alligevel kan de altså godt slippe... :?
Det har jeg ikke oplevet med Pilot Power.

"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Rubin

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 573
Re: Dækkenes eller min begrænsning?
« Svar #12 Dato: Februar 22, 2007, 12:41:02 pm »
Og så er der jo lige det nye Pilot Road 2, der har en hård compound på midten og blødere ditto på siderne.
Det skulle så gerne resultere i at du kan køre længere ligeud, inden dækket bliver firkantet :wink:
Rubin
Havde en gang en SV1000SK3 sølvgrå m. Hamicad nr.pladeholder, hugger, sort  double bubble, akropovic titanium og scottoiler.

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: Dækkenes eller min begrænsning?
« Svar #13 Dato: Februar 22, 2007, 12:46:23 pm »
Helt enig med de andre Jesper, Brug pengene på banedage/kørekurser istedet for dæk, dem du har kan sagtens stå fast :-)du har jo heller ikke oplevet andet vel!!
   

Alex

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1238
Re: Dækkenes eller min begrænsning?
« Svar #14 Dato: Februar 22, 2007, 12:48:49 pm »
Hej Jesper..

forstår spørgsmålet..  men jeg har et ret godt bud, på hvad du har brug for. (kom i tanke om det efter vi talte sammen.)
Michelin har lavet Pilot Road 2ct, dvs Road på midten og en noget blødere blanding på siden.
dækkets profil har nok ikke ændret sig, men jeg tror det går.

jeg kørte forresten med Pilot Road på den VFR jeg havde på et tidspunkt, og den kørte RIGTIG fint med de dæk. så et 2CT er mindst lige så godt.

(Rubin kom mig vist i forkøbet)
Alex

- hvis ikke man kommer ud til kanten, er det ikke sjovt