Forfatter Emne: Styrdæmper, -hvorfor??  (Læst 11825 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Emil -Ejlemos-

• Plastikrocker
  • XR-1000 Rouge TC-6
Styrdæmper, -hvorfor??
« Dato: Februar 01, 2008, 09:36:01 pm »
Hey...
Nu har jeg efter hånden set en del MC'ere med sådan en mærkelig dims monteret på styret, og ikke vidst hva f.... det var for noget, indtil nu hvor jeg på MCG så den omtalt som en styrdæmper....

Nu er mit spørgsmål så bare; Hva skal sådan en gøre godt for?
Jeg er godt klar over at den jo så dæmper styreudslaget, eller hva man nu kan sige,  men er det godt ved høje hastigheder? Hvad gør det til noget som "man vil" køre med?

« Senest Redigeret: Februar 01, 2008, 09:37:41 pm af Ejlemos »

Lars L

• Sandt SVin
Re: Styrdæmper, -hvorfor??
« Svar #1 Dato: Februar 01, 2008, 09:56:37 pm »
I værste tilfælde for at undgå dem her: http://www.youtube.com/watch?v=rV9X-LyyX34
ZX636R med masser af udstyr: 1 stk. tankpad...

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Nu også med blåt øje...
« Svar #2 Dato: Februar 02, 2008, 01:07:42 pm »
Kan reducere chancen for at man stifter bekendskab med begrebet "wobble"... De fleste sportsmaskiner har en monteret fra fabrikken. Nogle mere avancerede end andre. SV1000'eren har en af de billigere - de nye R1/6, CBR-RR, Gixxere og Ninja'er har en som giver mere modstand jo hurtigere man kører og ikke virker så kraftigt når man holder stille. Så skal man ikke slås med styret for at vende cyklen.
Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

kent

• Sandt SVin
  • hold hovedet koldt og hjulne på vejen
« Svar #3 Dato: Februar 04, 2008, 09:23:35 am »
kan de normalt aftermonteres uden de store problemer? :?
extraudstyr: TANKPAD m.m
nu med 3 x Skoda til regnvejr

Sajmon

• Sandt SVin
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
« Svar #4 Dato: Februar 04, 2008, 09:31:09 am »
Jeps.
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #5 Dato: Februar 04, 2008, 09:46:31 am »

På SV'erne ja, det skulle jeg mene - men hvorfor? Dæmpningen er alligevel temmeligt svag i forvejen... De fleste opgraderinger (hvis du skulle være interesseret i en sådan) udskifter alligevel ikke normalt den eksisterende dæmpning men supplerer den snarere ved at montere cylinderen over øverste gaffelbro som vist på billedet.

Alternativt kan man vist også skifte olien i styredæmperen - jeg er dog ikke helt klar over hvilke resultater man kan opnå på den måde.

På supersport-maskinerne med elektronisk styrdæmpning ved jeg ikke om man bare kan pille den af uden at få en fejlmelding ved opstart.
Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

runes-mc.dk

• Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
« Svar #6 Dato: Februar 04, 2008, 10:34:00 am »

På SV'erne ja, det skulle jeg mene - men hvorfor? Dæmpningen er alligevel temmeligt svag i forvejen... De fleste opgraderinger (hvis du skulle være interesseret i en sådan) udskifter alligevel ikke normalt den eksisterende dæmpning men supplerer den snarere ved at montere cylinderen over øverste gaffelbro som vist på billedet.

Alternativt kan man vist også skifte olien i styredæmperen - jeg er dog ikke helt klar over hvilke resultater man kan opnå på den måde.

På supersport-maskinerne med elektronisk styrdæmpning ved jeg ikke om man bare kan pille den af uden at få en fejlmelding ved opstart.

Jeg er ikke helt enig.

SV650'erne har ikke styrdæmper fra fabrikken, så der kan du eftermontere en, hvis du har lyst eller behov.
Det kan f.eks. være hvis du køre meget aggressivt, på bane eller bare har ændret på styregeometrien.

På SV1000'eren er der en styrdæmper i forvejen. Til mange er den sikkert fin, men den er ikke justerbar.
Dog kan du skifte olie til en tykkere eller tyndere for at ændre dæmpningen.

Jeg tvivler dog på at nogen monterer en ekstra styrdæmper sammen med den eksisterende.
Grunden til at den sidder over styret er enten af pladshensyn, men nærmere fordi det er en justerbar, så man skal kunne komme til den rimelig nemt.

Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #7 Dato: Februar 04, 2008, 11:09:34 am »
Jeg tvivler dog på at nogen monterer en ekstra styrdæmper sammen med den eksisterende.
Grunden til at den sidder over styret er enten af pladshensyn, men nærmere fordi det er en justerbar, så man skal kunne komme til den rimelig nemt.

Jamen så lærte jeg da også lidt  :wink: Tak for afklaringen!

Nikolaj

• Sandt SVin
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
« Svar #8 Dato: Februar 04, 2008, 11:11:27 am »
Apropos - hvis nogen er blevet inspireret
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=53504462

« Senest Redigeret: Februar 04, 2008, 07:03:21 pm af Nikolaj »
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.

Damage

• Gæst
« Svar #9 Dato: Februar 04, 2008, 11:45:11 am »
Jeg er ikke helt enig i at styrdæmperen bare kan afmonteres. Det har også noget at sige hvor meget man vejer, jeg vejer 70 kg og jeg synes sv´eren var meget urolig ved 170+ og ved hård kørsel i sving. Derfor skiftede jeg fjedrene til HyperPro og skiftede også olien i min styrdæmper. SV´eren blev en helt anden maskine og helt rolig, det kan varmt anbefales.

Var der ikke også noget med at de første TL´er ikke havde styrdæmper og fik meget kritik for at den var urolig,
efterfølgende modeller blev monteret med styrdæmper fra fabrikken.... 

flubber2110

• Søndagskører
  • **
« Svar #10 Dato: Februar 04, 2008, 05:03:45 pm »
nikolaj: er det tilfældigvis din annonce??
sv 650s k6 første cykel
kør pænt 0-"0 eller arh... gaaaaas!
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=18317

Nick

• Sandt SVin
« Svar #11 Dato: Februar 04, 2008, 05:46:19 pm »
nikolaj: er det tilfældigvis din annonce??

Ikke hans announce... Nærmere thorsens  :innocent:
SV650k7... RIP...
alt død og solgt... Er her som spøgelse :D

flubber2110

• Søndagskører
  • **
« Svar #12 Dato: Februar 04, 2008, 06:44:34 pm »
mon det er et fejlkøb? eller har han adgang til flere? måske en blå :innocent: :innocent:
sv 650s k6 første cykel
kør pænt 0-"0 eller arh... gaaaaas!
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=18317

Nikolaj

• Sandt SVin
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
« Svar #13 Dato: Februar 04, 2008, 07:04:38 pm »
Nej det er ikke min annonce .. men var heller ikke klar over at det var Thorsens :)

Ledte bare på DBA efter styrdæmper og så den passer på en SV650 .. mon ikke der er nogen der kunne bruge den :)
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #14 Dato: Februar 05, 2008, 11:13:18 am »
Luske + Nikolaj = Alex MC mafiaen...  :wink: (det' gas - er glad for at der er nogen der gider at videreformidle brugte SV dele)