Forfatter Emne: U-vending  (Læst 11047 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

LB

  • Gæst
U-vending
« Dato: April 24, 2008, 08:53:20 am »
U-vending blokade - hvad helvede er det!!!!!!!  :twisted:  :twisted:  :twisted:

Jeg ved det ikke, men jeg lider helt sikkert af det. Nu er min kørelærer snart ved at opgive mig, så jeg vil se om noget andet input kan hjælpe.....

Jeg er så godt som klar til at gå til køreprøve: jeg er habil på vejene og med orienteringerne, igår bevidste jeg også at jeg kan undvige bilister der ikke kan finde ud af at køre bil; MEN jeg kan altså ikke lave en U-vending andet end 20% af gangene.

Er der nogen herinde der har nodle tips og tricks, som sandsynigvis er det samme som min kørelærer siger, men som får en lampe til at tænde inde i mit hoved.....

HJÆÆÆÆLP - ja ja jeg ved, det er sikkert ikke så svært når man først kan det....

Kondi

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 887
Re: U-vending
« Svar #1 Dato: April 24, 2008, 08:56:53 am »
Kig ind mod midten... og ikke lige ned foran forhjulet... og så brug koblingen flittigt (forsøg ikke at køre FOR langsomt). Tøf tøf tøf... rundt er du :)
Sv1000sK6, grå, fuldkåbe, K&N, PC3, Akrapovic

Tidligere kørt:
Triumph Daytona 675, 2007 i den hurtige farve; rød! :angel:
Sv650s K6, PowerCommander III USB, PiperCross filter, Fuldt MIVV-system, Miniblink, Puig-hugger, Org. bundkåbe, Fender Eliminator

Hollowpoint

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 657
  • Sømand så det gynger!
Re: U-vending
« Svar #2 Dato: April 24, 2008, 08:57:17 am »
Hvad er du finder svært? Holde balancen, eller nå at orientere dig nok? Hvis det er balancen så start med nogle kæmpe sving og gradvist gør dem mindre indtil du føler dig sikker i dem?  :huh:
Nu: Hus, baby og bil.......
Tidligere: SV650SA K7

LB

  • Gæst
Re: U-vending
« Svar #3 Dato: April 24, 2008, 09:11:50 am »
Hvad er du finder svært? Holde balancen, eller nå at orientere dig nok? Hvis det er balancen så start med nogle kæmpe sving og gradvist gør dem mindre indtil du føler dig sikker i dem?  :huh:

Jeg kan næsten ikke fortælle hvad der er svært for mig. Først kiggede jeg på kantstenen, men det tror jeg ikke jeg gør mere. Jeg har ikke en tendens til at ville have foden nede. Jeg syntes det går ok med at holde balancen, men jeg er måske lidt bange for at ligge maskinen langt ned - jeg kører på en Kawasaki ZF-6N i undervisningen, så jeg sidder rimelig oprejst. Min lærer siger at jeg skal blive siddende helt oprejst og lave et tvist i overkroppen, måske er det det tvist der ikke helt fungere for mig...

norton

  • Gæst
Re: U-vending
« Svar #4 Dato: April 24, 2008, 09:12:14 am »
Du kan også lave en let kontra styring,som går ud på at lige inden du skal lave u-vendningen køre du langsomt ind mod kantstenen og når du så har orienteret dig at der ikke kommer nogen biler så drejer du styret en lille smule til højre og så til venstre.For så opnår du en langt bedre balance på cyklen.Så drejer du ligså så forsigtigt rundt.Føler du at du at du er ved at vælte så giv lidt gas samtidig med du filer en lille smule på koplingen og fremfor alt fokuser over på et punkt på den anden side og ikke lige ned i forhjulet,så skal det nok gå.Held og lykke med det.Mvh norton :) :)

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2729
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: U-vending
« Svar #5 Dato: April 24, 2008, 09:12:41 am »
Selve manøvren er lidt en udfordring hvis man er usikker på benene, eller ved at man kører på en cykel som kun lige akkurat kan komme rundt på bredden af vejen - og jeg kender mange som ikke magter den endnu selvom de har haft kortet længe.

Når du skal rundt, er det vigtigste at du holder dig fra forbremsen. Tager du den, forrykker du din balance en del mere end med bagbremsen.
Gassen skal holdes samme sted hele tiden så du justerer din trækkraft på koblingen alene - og du skal lære dig selv ikke at stresse over at motoren ikke lyder "rigtigt".
Du kan sætte dig en halv balle til højre på cyklen så den kan lænes lidt ind uden at flytte din vægt med.
Jeg bruger personligt kun 2 fingre til koblingen da man stadig har lidt fat i styret med de 2 sidste - og det føler jeg giver en bedre fornemmelse af MC'en.
Fuldt styreudslag fra kantstenen - og så styrer du den på kobling og bagbremse.

Hvis din kørelærer er ved at opgive fuldstændigt, skal jeg gerne stille min MZ'er til rådighed for træning - den kan godt tåle at blive tabt på jorden og hvis du kan på den, kan du sgu på alle MC'er.  :)
Jeg kan sågar nok finde en manøvrebane vi kan lege på, forudsat du gider futte til Ishøj.
« Senest Redigeret: April 24, 2008, 09:15:52 am af Sajmon »
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Nikolaj

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1774
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
Re: U-vending
« Svar #6 Dato: April 24, 2008, 09:16:50 am »
Og den eneste måde at blive bedre på er at blive ved med at prøve - ligesom med så meget andet :)
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.

Ole Jensen

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 359
  • Hvorfor skulle man køre på andet end et SVin?
Re: U-vending
« Svar #7 Dato: April 24, 2008, 09:45:41 am »
At fokuserer på kantstenen er fint nok første halvdel af svinget, men hvis du fortsætter med det retter du op midtvejs og det går jo ikke så skal du kigge ned ad vejen istedet. Hvis du ikke gider bruge hele formuen på køre timer så er det ud på cyklen (den med rugbrødsmotor) og prøve dig frem. Det er samme balance du bruger. Generelt er det balancen som er problemet, alt hvad der styrker den hjælper dig, dvs. ski, rulleskøjter, cykle osv. Med god balance kommer du helskindet igennem alle U-vendinger uanset fart, kobling osv.

/Ole J.
Rød SV1000S K4 årg. 05, Akrapovic, K&N, Rabbid styrebox, Spyball alarm, Xenon, sort kåbeglas, fuldkåbe, hugger, egosæde og Rizoma blink, nummerpladeholder og styrender.
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19031

Kristensen

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 78
    • http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=7347
Re: U-vending
« Svar #8 Dato: April 24, 2008, 09:52:05 am »
Det kan jo hurtigt blive en halvdyr affære, hvis du skal bruge flere køretimer til at lære u-vendinger... Sådan nogle er ikke helt billige  :brok:

Jeg ved, at det måske lyder lidt dumt, men har du overvejet at øver dig på en almindelig cykel? Lav langsomme u-vendinger på en almindelig cykel - det kan forbedre din balance og måske give dig lidt mere feeling med vendingen. Blot et bud, men måske virker det...

Held og lykke med køreprøven, når du kommer dertil!

--- jeg må se at blive noget hurtigere til at skrive  :) ---

LB

  • Gæst
Re: U-vending
« Svar #9 Dato: April 24, 2008, 09:59:00 am »
At fokuserer på kantstenen er fint nok første halvdel af svinget, men hvis du fortsætter med det retter du op midtvejs og det går jo ikke så skal du kigge ned ad vejen istedet. Hvis du ikke gider bruge hele formuen på køre timer så er det ud på cyklen (den med rugbrødsmotor) og prøve dig frem. Det er samme balance du bruger. Generelt er det balancen som er problemet, alt hvad der styrker den hjælper dig, dvs. ski, rulleskøjter, cykle osv. Med god balance kommer du helskindet igennem alle U-vendinger uanset fart, kobling osv.

/Ole J.

Det kan jo hurtigt blive en halvdyr affære, hvis du skal bruge flere køretimer til at lære u-vendinger... Sådan nogle er ikke helt billige  :brok:

Jeg ved, at det måske lyder lidt dumt, men har du overvejet at øver dig på en almindelig cykel? Lav langsomme u-vendinger på en almindelig cykel - det kan forbedre din balance og måske give dig lidt mere feeling med vendingen. Blot et bud, men måske virker det...

Held og lykke med køreprøven, når du kommer dertil!

--- jeg må se at blive noget hurtigere til at skrive  :) ---

Dt er så her det sjove kommer ind  billedet, for jeg er gammelt cykelbud og kører racercykel om sommeren, så balancen fejler INTET på cyklen - jeg er sgu en hopeless-case.....  :(

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2729
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: U-vending
« Svar #10 Dato: April 24, 2008, 10:11:25 am »

Dt er så her det sjove kommer ind  billedet, for jeg er gammelt cykelbud og kører racercykel om sommeren, så balancen fejler INTET på cyklen - jeg er sgu en hopeless-case.....  :(

Så læs det jeg skrev i de sidste 3 linjer.  :)
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

ANDERSHP

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 279
Re: U-vending
« Svar #11 Dato: April 24, 2008, 10:26:19 am »
Flot forslag Sajmon :respekt: :thumbsup:

Tag imod tilbudet - det bliver sgu da det nemmeste og formentligt billigeste i længden.

Lige en helt anden ting - da jeg tog kørekort til mc for 6 år siden (som 31 årig) blev jeg også nervøs når jeg skulle lave u-vending og har nok ikke set særligt elegant ud. Problemet var at jeg tænkte for meget på hvad jeg skulle gøre mht kobling, gas, vinkel på styr, vægt osv osv..... i stedet for bare at gøre det. Se det som noget naturligt - "hov vi kørte for langt her, så må jeg jo vende om"... og det gør man så. Pøj pøj med prøven
Drengerøve har ingen alder!!

pingo

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 503
Re: U-vending
« Svar #12 Dato: April 24, 2008, 10:29:41 am »
Problemet var at jeg tænkte for meget på hvad jeg skulle gøre mht kobling, gas, vinkel på styr, vægt osv osv..... i stedet for bare at gøre det. Se det som noget naturligt - "hov vi kørte for langt her, så må jeg jo vende om"... og det gør man så. Pøj pøj med prøven

Jeg havde samme problem.. Det føltes "unaturligt". Men det gælder bare om at komme lidt op i fart, og så dreje hårdt, så vender MC'en. Det er rigtigt, at der er alt det der med styrvinkel og vridning og pjat, men det er ikke noget man skal lægge for meget i, synes jeg. Bare hop op, og drej på styret, så vender den. Hvis du har behov for at sætte foden ned de første gange er det jo fint nok, men du vil opdage at det ikke er nødvendigt. Jeg er rimeligt ny på SV'eren, og den har en rimelig anderledes styreform end min gamle GS500, og jeg smider også foden ned nogle gange :)
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

LB

  • Gæst
Re: U-vending
« Svar #13 Dato: April 24, 2008, 10:30:39 am »
Så læs det jeg skrev i de sidste 3 linjer.  :)

Jeg overvejer også virkelig at tage imod tilbuddet  :D Jeg vender lige tilbage  :D

Det er nok som ANDERSHP skriver, jeg er en kæmpe tænketank når jeg begynder på den U-vending. Den første eller anden plejer at gå godt - og så går det ned af bakke derfra..... Jeg tror det er fordi jeg mister koncentrationen derfra, i eufori over at det gik godt  :(

blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2981
Re: U-vending
« Svar #14 Dato: April 24, 2008, 10:34:26 am »
jeg lærte det med at lave et lille kontra svip i starten af u-vendingen - det er næste trin - men det er forskelligt hvad man finder lettest

i er nogle stykker der køre sammen - lig dig bag en af de andre og se hvad de går rigtigt / forkert - hold 10-15 meters afstand ;)

::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::